9.6 C
Panevėžys
Šeštadienis, 13 balandžio, 2024

Pagrindinės taisyklės, kaip saugiai paruošti Velykų stalą

AutoriusjpFotofreepik.com

Artėjant Velykoms mažiausiai norisi galvoti apie ligas ar jų riziką. Tad geriau laiku prisiminti keletą taisyklių, susijusių su maisto ruoša, nei vėliau gailėtis dėl sugadintos šventės ir sutrikusios sveikatos. Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos (NVSC) specialistai primena pagrindinius asmens ir maisto higienos principus, kurių būtina laikytis tiek ruošiant šventinį stalą, tiek kasdienėje ruošoje.    

Dažnai plaukite rankas ir laikykitės švaros virtuvėje. Maistą visada ruoškite tik gerai nusiplovę rankas ir vėliau nelieskite pašalinių daiktų. Vaisius, daržoves, kiaušinius ir žalią mėsą kruopščiai nuplaukite po tekančiu vandeniu. Pagaminę maistą, nuvalykite virtuvės paviršius, išplaukite įrankius ir indus. Dažnai keiskite indų plovimo kempinėles ir šluostes. Nenaudokite tų pačių įrankių žaliai mėsai ir daržovėms ar kitiems maisto produktams, kurie nebus termiškai apdorojami (kepami ar verdami). Negaminkite maisto kitiems, jei jaučiate simptomus, būdingus žarnyno infekcijoms, pavyzdžiui karščiavimas, viduriavimas, pykinimas.

Tinkamai apdorokite ir laikykite maistą. Dažniausiai ūmias žarnyno infekcines ligas sukelia mikroorganizmai, kurie į žmogaus organizmą patenka su maistu. Tad ruošiant maistą labai svarbu teisingas maisto produktų apdorojimas. Jie turi būti pakankamai išvirti ar iškepti, užtikrinant reikiamą temperatūrą ir apdorojimo laiką, kad visos bakterijos bei virusai žūtų. Taip pat atkreipiame dėmesį, kad pagamintas maistas neturėtų būti laikomas kambario temperatūroje visą dieną, nes taip susidarys palankios sąlygos bakterijų dauginimuisi bei toksinų išsiskyrimui. Rekomenduojama maistą ant stalo laikyti ne ilgiau kaip 2 valandas.

Kaip išsirinkti ir vartoti kiaušinius? Kiekvieną Velykų stalą puoš margučiai, tad ypač svarbu tinkamai išsirinkti bei vartoti kiaušinius. Kiaušinius pirkite tik iš patikimų prekybos vietų, atkreipkite dėmesį į jų galiojimo laiką. Kiaušinius patariama laikyti šaldytuvo lentynoje, ne durelėse, nes jas  dažnai darinėjant temperatūra kinta. Prieš vartojimą gerai nuplaukite ir nevartokite suskilusių kiaušinių. Kiaušinius gerai išvirkite ar iškepkite. Venkite gaminti maistą su žaliais kiaušiniais – ledus, kremą ir kt.

Kiaušiniai – ne tik svarbiausias Velykų patiekalas, bet ir viena iš pagrindinių salmoneliozės priežasčių. Salmoneliozė  yra viena iš dažniausiai pasitaikančių ūmių žarnyno infekcijų, plintančių per maistą, Lietuvoje. Ši liga pasireiškia pykinimu, vėmimu, viduriavimu, karščiavimu, pilvo ir galvos skausmu. Ligos slaptasis periodas priklauso nuo salmonelių (Salmonella bakterijų) kiekio, esančio maisto produkte, bet dažniausiai trunka nuo 6 iki 72 val. iki pirmųjų simptomų atsiradimo. Salmoneliozė paprastai trunka 4–7 dienas ir daugelis pasveiksta be specifinio gydymo, tačiau kai kuriems ligoniams bakterijos iš žarnyno gali patekti į kraują ir tokiu atveju infekcija gali komplikuotis bet kurio organo pažeidimu.

Pagrindiniai salmoneliozės rizikos veiksniai yra netinkamai termiškai apdorota gyvulių ir paukščių mėsa, užkrėsti kiaušiniai. Taip pat galimas ir antrinis užteršimas nuo žalios mėsos – kai tie patys įrankiai (peiliai, lentelės) naudojami ir žaliems, ir jau pagamintiems produktams, kai nesilaikoma rankų higienos.


Palikti komentarą

* JP.lt už komentarų turinį neatsako. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. JP.lt pasilieka teisę šalinti necenzūrinius, nekultūringus ir neetiškus skaitytojų komentarus, kaip ir tuos, kuriais skatinama visuomenės grupių nesantaika, šmeižiami ar įžeidinėjami žmonės, o duomenis apie tai Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka perduoti teisėsaugos institucijoms. JP.lt skatina komentuoti atsakingai ir gerbti kitų skaitytojų nuomonę.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Pigiausių maisto produktų vidutinis krepšelis kovą pigo 6,6 proc.

confident-noyce

Lietuvoje atidarytose maisto atiduotuvėse – vis daugiau lankytojų

confident-noyce

Kiek baltymų per dieną turi suvartoti sportuojantys: trys nebrangūs ir sveikuoliški receptai

confident-noyce

Naujausi straipsniai

Šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Sutikti Skaityti daugiau