Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenimis, pernai po ilgo augimo ciklo Senajame žemyne smuko naujų elektromobilių pardavimas. Šioje statistikoje ne išimtis – ir Lietuva. Ekspertai vienu balsu kalba, kad naujos gyvybės elektrinių transporto priemonių rinkai įpūstų platesnėms masėms geriau pritaikyti elektromobiliai: nedideli, stilingi, greitai įkraunami ir, svarbiausia, nebrangūs. Sprendžiant šį klausimą, 2025-ieji gali tapti lūžio metais.
Reikia gerų, bet pigesnių
ACEA skaičiavimu, pernai elektromobiliai sudarė 13,6 proc. visų Europoje parduotų naujų automobilių, o 2023-asiais šis skaičius siekė 14,6 proc. Lietuvoje kritimas buvo dar pastebimesnis – mūsų šalyje naujų elektrinių transporto priemonių rinkos dalis susitraukė nuo 7 iki 5,6 proc.
Automobilių apžvalgininkas Egidijus Babelis primena, kad elektromobiliai dėl juose montuojamų brangių baterijų kainuoja daugiau nei tokie pat modeliai su vidaus degimo varikliais. Dėl šios priežasties ilgą laiką gamintojai visų pirma taikėsi į didesnių ir plačiau piniginę atverti skatinančių modelių pirkėjus.
„Man atrodo, kad visi supranta, jog apie tikrąją plataus masto plėtrą Europoje galima kalbėti tik radus būdų, kaip patenkinti ir mažesnį biudžetą turinčių pavienių vairuotojų ar įmonių poreikius. Tai ypač ryškiai matyti mūsų šalyje, kurioje yra ganėtinai ribotas pirkėjų skaičius. Rinka greitai pasisotino brangesniais modeliais ir pastebimai sulėtino apsukas“, – vertina pašnekovas.
Vis dėlto 2025-ieji gali tapti pastebimo lūžio tašku. Anot E. Babelio, į gatves dar pernai išriedėjo nedideli, apie 25 tūkst. eurų įvertinti ir neblogai sukomplektuoti elektromobiliai, kaip antai „Citroën ë-C3“ ar „Renault 5“. O šiemet pirmuosius pirkėjus pasieks B-SUV segmento elektriniai krosoveriai: „ë-C3 Aircross“, „Fiat Grande Panda“ ar sausio mėnesį Briuselio automobilių parodoje oficialiai pristatytas „Hyundai Inster“.
Pietų Korėjos gamintojas jau drebino rinką savo sėkmingais didesniais elektromobiliais, kaip antai 2022-ųjų Pasaulio metų automobilio titulą pelniusiu „Hyundai Ioniq 5“ ir šį pasiekimą 2023-aisiais pakartojusiu „Hyundai Ioniq 6“. Tad ekspertai įdėmiai seka, ką ši bendrovė pasiūlys įperkamesnių elektromobilių ieškantiems vairuotojams.
Pagyvins rinką
Pasak automobilių istorijos patikros platformos „carVertical“ rinkos eksperto Mato Buzelio, Europoje mažieji B segmento automobiliai tebėra vieni populiariausių – tai kasmet rodo pardavimo išklotinė. Štai pernai mūsų žemyne geriausiai parduodamu modeliu tapo „Dacia Sandero“ – jis aplenkė „Renault Clio“.
Perkamiausiųjų dešimtuke taip pat regime „Peugeot 208“ bei „Toyota Yaris“ mažylius. Tačiau nesunku pastebėti, kad šalia dominuoja įvairūs SUV: štai tame pačiame dešimtuke galime aptikti ir nedidelius krosoverius „Volkswagen T-Roc“ bei „Toyota Yaris Cross“.
„Tad aiškiai matyti, kad Europos pirkėjai pirmenybę teikia nedidelėms transporto priemonėms, taip pat norėtų madingų automobilių, o atsispiriant nuo šio kriterijaus akivaizdžiausiai laimi krosoveriai. Kadangi užkardą spartesniam elektromobilių plitimui vis dar dažnai sukuria ir vartotojų nenoras kažką keisti, priimtinesni modeliai gali priversti iš naujo apmąstyti – gal jau laikas rinktis elektrinį automobilį?“ – pastebi specialistas.
Anot M. Buzelio, pigesni elektromobiliai bet kokiu atveju turėtų pagyvinti rinką vien dėl to, kad į juos turėtų papildomą dėmesį atkreipti žmonės, kuriems pagrindinis barjeras buvo įsigijimo kaina.
„Nes elektromobiliai yra nenuginčijamai tinkamesni eksploatuoti miestuose. Tad jeigu ir tų pigesnių modelių charakteristikos tenkina vartotoją, o automobiliai – patrauklūs dėl dizaino, technologijų, komforto ir t. t., tai gali būti rimtu postūmiu pokyčiams rinkoje“, – samprotauja pašnekovas.
Štai ir „Hyundai“ planuoja, kad „Inster“ debiutas leis gerokai padidinti elektromobilių pardavimą Europoje, nes šis elektrinis SUV ne tik itin atitinka Senojo žemyno vairuotojų skonį, bet ir nūdienos realijas. Nors tai saikingai įkainotas elektrinis krosoveris (Lietuvoje jo pradinė kaina siekia nuo 25 990 eurų), jis viena įkrova gali nuvažiuoti iki 327 (su 42 kWh talpos baterija, pagal WLTP metodiką) arba iki 370 kilometrų (su 49 kWh baterija).
Salone jau bazinėje įrangoje įdiegtas priekinių sėdynių ir vairo šildymas, skaitmeninis prietaisų skydelis ir 10,25 colio centrinis ekranas, taip pat visuose modeliuose montuojamas šilumos siurblys, o papildomai gali būti aktyvuota įkrovimo iš automobilio funkcija (V2L), leidžianti iš elektromobilio baterijos 3,6 kW galia užmaitinti kitus prietaisus.
„Hyundai“ taip pat netrukus pristatys „Inster Cross“ versiją, kuri bus geriau pritaikyta keliones į gamtą mėgstantiems žmonėms: pavyzdžiui, jos kėbulas turės papildomas apsaugos plokštes, o ant stogo bus pritvirtinta bagažinė. Automobilis viena įkrova galės įveikti iki 360 kilometrų.
Tinkamiausi mieste
„Citroën ë-C3 Aircross“ gamintojai skelbia, kad jų krosoveryje bus įrengta 44 kWh baterija, tad viena įkrova jis galės nuvažiuoti iki 300 km. Jam giminingas „Fiat Grande Panda“ turės analogišką bateriją, su kuria galės įveikti iki 320 km. Abiejų modelių kainos Lietuvoje kol kas dar nepaskelbtos, bet gamintojai žada, kad jos neturėtų siekti 30 tūkst. eurų.
Dėl kompaktiško dydžio visi šie modeliai bus puikiai tinkami naudoti mieste, tačiau dėl elektromobilių specifikos, leidžiančios projektuoti talpesnius salonus, tai turėtų būti pakankamai erdvūs automobiliai. Štai prancūziškasis modelis yra 4,39 m ilgio ir turi 2,67 m ratų bazę, o „Inster“ pasižymi vos 3,83 metro ilgiu ir solidžiu tokios apimties modeliui 2,58 m atstumu tarp ašių.
Visose pastarojo modelio versijose gamintojai diegia važiavimo eismo juostoje laikymosi pagalbos funkciją ir priekinio susidūrimo prevencijos sistemą – ji aktualiausia daugiausia važinėjantiems dinamišku eismu pasižyminčiuose didmiesčiuose.
