Prasidėjus Panevėžio autobuso stoties rekonstrukcijos darbams ir toliau kyla aistros dėl medžių. Neseniai panevėžiečiai pasigedo alyvų ir kitų medžių, kurie ne vieną dešimtmetį žaliavo šalia autobusų stoties.
Stotis be medžių
Naujienų portalas JP jau rašė, kaip panevėžiečiai apgailėjo nupjautus alyvų krūmus, tačiau gyventojų pasipiktinimai nesibaigia – aistros persikėlė ir į socialinius tinklus, kur vieni panevėžiečiai lieja pyktį ant valdininkų – esą jie leidžia naikinti medžius ir taip žudo miesto žalumą, kiti priešingai – teigia, kad vardan naujos stoties medžius reikia aukoti. Į dvi priešingas stovyklas susiskirstę panevėžiečiai emocijas liejo per kraštus.
Socialiniame tinkle „Facebook“ viena panevėžietė rašo: „Istorija yra linkusi kartotis, jei žmonės iš to nepasimoko. Ar nebuvo gana, kad visa Laisvės aikštė ir Senvagė prarado visą žalumą ir žavesį? Tikrai buvo galima išsaugoti bent šią nedidelę žaliąją zoną, tuoj vadinsimės asfalto miestu. Liūdna“.
Savo nuomonę išreiškė ir dainininkas Virgilijus Valuntonis: „Tiek metų niekas nejudino šitos apleistos vietos, kur ne kartą kviečiau medikus girtaujantiems už alyvų krūmų. Tvarkoma baisiausia miesto vieta ir visi dejuoja. Medžius atsodins ir jie užaugs būkit ramūs, nes, jeigu senas medis nukristų, tai, ką jūs sakytumėte – Savivaldybė nenupjovė seno medžio?“
V. Valuntoniui antrina ir kiti: „Tik ką kalėt savivaldybę prie kryžiaus, kad metų metus stoties netvarko, statybos pajudėjo, o jūs dėl alyvų verkiat, netrukdykit žmonėms dirbti“.

Medžiai rado naują vietą
Panevėžio miesto savivaldybės Teritorijų planavimo ir architektūros skyriaus vyriausioji specialistė Rasa Stankūnienė paaiškino, kad medžių šalinimo darbai, kaip numato Želdynų įstatymas, ir perkėlimas buvo atsakingai išnagrinėtas Želdynų komisijoje.
„Šiai dienai iškelti šeši medžiai. Tai trys didieji maumedžiai, kurie yra sveiki ir gyvybingi, dvi liepos ir vienas klevas. Šie medžiai perkelti prie „Ekrano“ marių, prie didžiosios automobilių stovėjimo aikštelės, tarp J. Biliūno gatvės ir „Ekrano“ marių. Kol kas maumedžiai pritvirtinti linais dėl išvirtimo grėsmės, šiek tiek prispausti pošakniai, visų saugos sumetimų ėmėsi rangovas. Kiti medžiai – dvi liepos ir klevas, persodinti iš kitos aikštelės pusės, palei pagrindinį įvažiavimo kelią“, – teigė R. Stankūnienė ir pridūrė, kad ateityje, iš autobusų stotyje buvusio medžių parkelio planuojama į kitą vietą perkelti ir dar vieną medelį – trakinį klevą, kadangi, pagal parengtą projektą, jis atsiduria ant įvažos. Šis klevas bus perkeltas į Kniaudiškių gatvę, vietoj ten augančio trakinio klevo, kuris dabar yra nudžiūvęs.

Viliasi gero prieaugio
„Persodinti medžius idealiausia būtų nebe vegetacijos periodu, kai spygliai ar lapai pilnai nukritę, bet, kadangi turime labai trumpą statybos darbų terminą, šių darbų imtasi dabar. Rangovas tikrai deda visas pastangas, kad ir medeliai būtų kokybiškai persodinti, ir kad statybos nesustotų. Viliamės, kad didieji maumedžiai prigis ir viskas bus gerai. Šiuo metu persodintais medžiais rūpinamasi, jie atsakingai prižiūrimi“, – kalbėjo R. Stankūnienė.
Išliko – ne visi
Specialistės teigimu, autobusų soties parkelyje vienas maumedis buvo nudžiūvęs, sausaviršūnis, nors vasarą dar šiek tiek žaliavo. Atsisveikinti teko ir su liepa, nes ji buvo be viršūnės ir puvinio pažeista. Neliko ir ligų pažeistos eglės bei kelių maumedžių, kurių šakos, anot specialistės, buvo sausos ir lūžinėjančios.
„Tokių medžių persodinti nebeverta, nes jų išgyvenamumo procentas itin mažas, praktiškai tokie medžiai tiesiog nebeprigyja“, – paaiškino R. Stankūnienė.

Sodins naujus
Anot specialistės, medžių šalinimo ir persodinimo darbai vykdomi pagal parengtą projektą. Jis buvo viešintas, gyventojai turėjo galimybę su juo susipažinti ir teikti pastabas. Tie, kurie su projektu dar nesusipažino, tą gali padaryti ir dabar, Panevėžio miesto savivaldybės tinklalapyje.
Pasak R. Stankūnienės, įgyvendinus projektą, tokio želdinių parkelio iš vis nebeliks. Šioje vietoje, kur dabar yra žalias sklypas, bus įrenginėjama požeminė automobilių stovėjimo aikštelė. O, kur dabar stovi autobusai, turėtų atsirasti žalia poilsio ir laukimo zona. Joje, pagal jau parengtą ir suderintą projektą, bus sodinami nauji įvairūs krūmai ir medžiai.
„Autobusų stotyje vyksta labai didelė pertvarka ir normalu, kad gyventojai mato, pastebi ir rūpinasi. Juk ten, kur buvo žalia, šiai dienai atrodo pilka, bet, kur buvo pilka, kažkada taps žalia. Tiesiog žalia zona keisis su važiuojamąja dalimi vietomis. Tas galbūt labiausiai ir neramina gyventojus“, – mano R. Stankūnienė.

Panevėžio centras atsinaujins
Kaip anksčiau rašė JP, autobusų stotis bus vientisas statinys, po kurio stogine įsikurs peronas, o dalis jos bus apželdinta. Pati stotis numatoma dabar esančio skvero vietoje, pietinėje Savanorių aikštės pusėje. Stoties pastatas projektuojamas netaisyklingos trapecijos formos.
Planuojama, kad fasadai bus skaidraus stiklo, užtikrinantys vizualinius ryšius tarp vidaus erdvių ir lauke esančio perono, ši vieta kuo daugiau pritaikyta pėstiesiems.
Po pastatu ir peronu planuojama įrengti vieno aukšto 87 vietų požeminę automobilių stovėjimo aikštelę, iš kurių 4 bus skirtos neįgaliesiems. Autobusų stotį numatyta įrengti su keleivių laukiamąja sale, bilietų kasomis, vairuotojų poilsio kambariu, bagažo ir smulkių siuntų skyriumi, dispečerine, informacijos tarnyba, sanitarinėmis, administracinėmis patalpomis.
Numatoma autobusų stoties rekonstravimo darbų vertė – 7 mln. eurų. Dar vienas milijonas eurų numatytas kaip užsakovo rezervas, jeigu atsirastų nenumatytų arba papildomų darbų. Projektą numatoma įgyvendinti etapais.
Pirmasis jau turėtų prasidėti šiemet, tam skirta 1 mln. eurų. Planuojama darbų pabaiga – 2023 metų gruodis, prireikus sudaryta galimybė pratęsti darbų pabaigos terminą.
