Panevėžio rajone esančius žvyro karjerus atgaivina plaukiojančios žemkasės. Tokia lietuviška mašina šiuo metu kasa žvyrą Bernatonių karjere netoli Klevečkinės kaimo.
Lietuviška įmonė „Regado LT“ sugalvojo, kaip panaudoti prarastus Lietuvos naudingųjų iškasenų išteklius ir efektyviau aprūpinti statybos sektorių vietine žaliava – atgaivinti uždarytus žvyro karjerus.
Tam tikslui įgyvendinti įmonė gavo banko finansavimą, o beveik 600 tūkst. eurų paskola bendrovei padėjo suprojektuoti ir dvi modernias plaukiojančias žemkases, galinčias iš vandens paimti iki 50 cm dydžio riedulius, kasti žvyrą beveik 10 metrų gylyje.
Vienintelis Lietuvoje
Įmonė „Regado LT“ vadovas Domas Marozas pasakojo, kad uždarytus, apleistus žvyro karjerus atgaivina plaukiojanti daugiakaušė konstrukcija.
„Nors galima konstrukciją vadinti ir žvyro kasimo agregatu (juokiasi). Tai irgi variantas. Toks agregatas – vienintelis Lietuvoje, o mes juos turime du. Šis ilgametis projektas, kurį sukūrėme su komanda. Tiesiog atradome, ištyrę rinką, nišą, kur galima panaudoti plaukiojančias žemkases. Lietuvoje yra nemažai karjerų, kurie buvo eksploatuojami sovietmečiu, o dabar kai kurie jau uždaryti.“, – pradėjo pasakojimą D. Marozas ir teigė, kas naujoviškas laivas-žemkasė – unikalus ir turi akivaizdžių privalumų, palyginti su kitais šiuo metu rinkoje esančiais sprendimais.

Agregatas surenkamas vietoje
Pasak įmonės vadovo, plaukiojanti žemkasė suprojektuota lego kaladėlių principu.
„Laivai yra surenkami, todėl įrangos transportavimas yra paprastas ir santykinai pigus – plaukiojanti žemkasė surenkama vietoje, kur vyksta žvyro kasimas iš karjero. Agregatą galima pervežti iš vienos vietos į kitą ir eksploatuoti nedideliuose karjeruose“, – pasakojo D. Marozas.
Tęsdamas mintį jis sako: „Galimybė apsirūpinti vietine žaliava yra labai svarbi infrastruktūrinių bei kitų statybinių projektų plėtrai. Pasitelkę technologijų pažangą, atradome, kad su unikaliai suprojektuotais sprendimais Lietuvoje galime atverti naują nišą verslui – efektyviau išgauti vietines naudingąsias iškasenas ir išnaudoti net apleistus senus karjerus. Todėl Lietuvoje ir kitose Baltijos šalyse padidėtų senų žvyro karjerų eksploatacinės galimybės.“
Prietaisias unikalus
Įmonės, sukūrusios plaukiojančią žemkasę, vadovas aiškino, kad yra Europoje sukurtų žemkasių.
„Bet jų kainos neadekvačios. Be to, agregatai nepritaikyti mažiems karjerams. Naudojamas ilgastrėlis ekskavatorius, kuris maksimaliai gali pasiekti gylį apie 4 metrus. Visi kiti ištekliai, nors karjero savininkai turi leidimus, telkinyje yra tarsi palaidojami, nes rinkoje nebuvo agregato, kuris pasiektų iki 10 metrų gylį“, – aiškino D. Marozas ir sakė, kad sukurtas prietaisas unikalus, nes jį saugiai galima perkelti iš vienos vietos į kitą
„Dabartinė mūsų siūloma žemkasė pasiekia iki dešimties metrų gylį, tad gali būti pritaikoma įvairiuose objektuose ir įvairiomis sąlygomis. Panašių galimybių įrenginiai Europoje kainuoja iki 3 kartų brangiau, bei turi svarbų trūkumą – priskiriami negabaritiniams kroviniams, todėl juos sudėtinga ir brangu transportuoti. Tokio tipo įranga tinkama tik dideliems vandens telkiniams. Mūsų žemsiurbė yra mobili, gana lengvai išardoma ir vėl sumontuojama. Todėl nekyla galvosūkių dėl vežimo, taip pat mūsų įrangai nereikia sukurti specialios vietos prie karjero, o iškastas gruntas konvejerine sistema perkeliamas tiesiai ant kranto“, – teigia bendrovės vadovas.

Projektuoją naują agregatą
Už gautą paskolą bendrovė įsigijo dvi žemkases su konvejerine sistema ir jas nuomoja kasybos ir statybos įmonėms Lietuvoje bei kaimyninėse šalyse.
„Bendrovės meistrai klientams užtikrina įrangos priežiūrą ir remontą. Be to, įmonės tikslai – ateityje pradėti prekybą įranga ir jos dalimis, pritaikant ją klientams. Beje, šiuo metu jau projektuojama dvidešimt keturių metrų gylį galinti pasiekti žemkasė, kuri turės tokias pačias mobilumo galimybes“, – pasidalijo gerąja žinia D. Marozas.

Atgaivino karjerą
Įmonės „Regado LT“ vadovas sako, kad netoli Klevečkinės kaimo esančiame žvyro karjere, kuris priklauso bendrovei HISK, plaukiojanti žemsiurbė pasiekia išteklius gilesniuose sluoksniuose.
„Plaukiojanti žemsiurbė pasiekia išteklius slūgsančius 11 metrų gylyje. Planuojame šiame karjere dirbti ir kitais metais. Kita vertus, viskas priklauso nuo rinkos ir nuo poreikio. Dar reikia nepamiršti, kad tokių jau nebeveikiančių karjerų Lietuvoje yra nemažai ir visiems jiems gali padėti tokie žvyro kasimo agregatai, nes jie gali išteklius kasti iš 10 metrų gylio. Beje, šiuo metu vyksta derybos su dviem įmonėmis, kurioms reikia plaukiojančios žemsiurbės“, – informavo D. Marozas ir sakė, kadangi per Panevėžio regioną bus tiesiama „Rail Baltica“ vėžė, todėl bus reikalingi dideli kiekiai žvyro ir smėlio.

Iškas didesnį kiekį išteklių
Bendrovės HISK techninis direktorius Arvydas Bazilius džiaugiasi, kad Lietuvoje atsiranda vis daugiau jaunų verslininkų, kurie plėtoja pažangius ir konkurencingus technologinius sprendinius infrastruktūros sektoriuje.
„Mūsų eksploatuojamame karjere iškasamas medžiagų kiekis buvo ribojamas, nes giliai esantis žvyras buvo beveik nepasiekiamas. Nuo šiol naudojant šią pažangią technologiją, išgaunamų išteklių kiekį šiame karjere padidinsime iki daugiau nei 20 proc. Tai prisidės prie žvyro gavybos ir perdirbimo procesų efektyvumo. Išgautos medžiagos toliau bus sijojamos į smėlį ir žvirgždą, kurios vėliau panaudojamos asfaltbetonio ir betono gamyboje. Taigi su mažiau padarysime daugiau“, – teigia A. Bazilius.
