Lietuvos 15-mečių skaitymo gebėjimai gerėja, mažėja gebėjimų atotrūkis tarp vaikinų ir merginų, rodo naujausias Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) tarptautinio mokinių pasiekimų tyrimas.
Iš 79 tyrime dalyvavusių šalių, Lietuva pagal skaitymo gebėjimo rodiklį yra 29-36 pozicijoje, kartu su Rusija, Italija, Slovakija, Izraeliu ir kitomis valstybėmis, spaudos konferencijoje antradienį teigė EBPO PISA valdybos narė Rita Dukynaitė.
Anot jos, pernai atlikto tyrimo duomenimis, Lietuvos 15-mečių rezultatai yra aukštesni už 40 šalių, o žemesni už 28.
Pagal penkiolikmečių matematinio raštingumo rezultatus Lietuva yra 32-37 pozicijoje, pagal gamtamokslį raštingumą Lietuva dalijasi 30-33 pozicijomis su Ispanija, Vengrija ir Rusija ir kitomis valstybėmis.
2015 metais vertinant skaitymo gebėjimus Lietuvai teko 39 vieta iš daugiau kaip 70 vertintų šalių ir regionų. Pagal gamtamokslinį raštingumą Lietuvos penkiolikmečiai tuomet užėmė 36–38 vietas, matematinio raštingumo rezultatas panašus – 36 vieta.
Pasak tyrėjų, lyginant su 2015-ųjų tyrimo rezultatais, penkiolikmečių skaitymo gebėjimai pakilo keturiais taškais.
„Sekant su pagrindiniu tyrimu, kuris atliktas 2009 metais, pakilo 9 taškais ir tai yra statistiškai reikšmingas pakilimas“, – sakė R. Dukynaitė.
Ji taip pat pastebi, kad nors berniukai vis dar „demonstruoja žemesnį rezultatą“ nei merginos, atotrūkis tarp skirtingų lyčių penkiolikmečių reikšmingai sumažėjo.
Pasak tyrimo, merginoms lengviau sekasi rasti informaciją, ją apmąstyti ir suprasti. Anot mokslininkų, Lietuva nėra išimtis, nes visose tyrime dalyvavusiose šalyse mergaičių skaitymo gebėjimai aukštesni, nei vaikinų.
„Net 25 proc. daugiau vaikinų mano, kad skaitymas yra laiko švaistymas, 19 proc. vaikinų skaito tik tada, kai reikia kokios nors informacijos ir 17 proc. daugiau vaikinų skaito tik tada, kai privalo“, – Lietuvos duomenis apibendrino R. Dukynaitė.
Pasak tyrėjų, bent penktadalis merginų nurodė, kad skaitymas joms yra vienas iš mėgstamiausių užsiėmimų.
Atliekant PISA tyrimą aiškintasi 15-mečių moksleivių skaitymo, matematikos ir gamtos mokslų pasiekimai bei juos lemiantys veiksniai.
PISA tyrimas vyksta kas treji metai nuo 2000 metų. Tyrimą sudaro užduotys moksleiviams, jų bei tėvų, mokytojų, mokyklų vadovų anketos.