Trakiškio žolininkės: „Lietuvaičiai ne tokie patiklūs kaip užsieniečiai“

AutoriusRAIMONDA MIKUČIONYTĖ
FotoRIMVYDAS ANČEREVIČIUS
Miežiškių kultūros centro Trakiškio padalinio garsiosios žolininkės žino kiekvieno augalo savybes ir apie tai mielai dalinasi su žmonėmis. Be to, žolininkės žino žolelių magiškas galias, kurios apsaugo nuo nužiūrėjimo.

Nors Joninės jau praeityje, bet Joninių tradicijų atgarsius vis dar stipriai jaučiame. Ir tie atgarsiai ne tik laužai, šokinėjimas per juos, bėgiojimas per žarijas, šokiai aplink laužą, bet ir gilios žoliavimo tradicijos, kurios tęsiasi tol, kol žydi augalai, kol galima nueiti į pievas ir prisirinkti vasara kvepiančių žolynų.

Tęsdavosi ne vieną dieną

Kitados vasaros saulėgrįžos apeigos su žolynais, vandeniu ir ugnimi trukdavo ne vieną dieną, o porą savaičių. Tuomet būdavo renkami vaistiniai augalai, gėlėmis iškaišomi šaltiniai, vartai, deginami laužai. Beje, buvo tikima, kad tuomet renkami žolynai tinka žmonėms ir gyvuliams gydyti bei jais galima nuo pikto apsiginti.

Todėl, pakalbinęs Trakiškio kaimo žolininkes, suvoki, kad reikia ne tik pasimėgauti lietuviškų laukų ir miškų žolelių arbata, bet ir pajusti jų galią. Tą ir siūlo garsiosios žolininkės, kurios gali papasakoti apie kiekvieną žolelę, apie jų galią, supažindinti su vaistažolėmis, jų naudingomis savybėmis, parodyti, kaip kuri žolė atrodo, paaiškinti, kur auga ir kada rinkti.

Trakiškio žolininkės pačios augina žolynus, juos renka, džiovina, ruošia arbatas, pasakoja apie jų naudingas savybes.

Programų įvairovė

Be to, Trakiškio žolininkės pačios augina žolynus, juos renka, džiovina, ruošia arbatas, pasakoja apie jų naudingas savybes. Jos net turi parengusios edukacines programas – „Žolynų magijos paslaptys“, „Žolelių dūmų gydomoji galia“, „Žolelių arbatos“, „Bulvių gydomosios savybės“, o pati įdomiausia ir apgaubta paslaptimis – teatralizuota programa.

Jos metu žolininkės pristato senąją liaudies medicinos patirtį: autentišką gydymo būdą – aprūkymą dagiliais ir kitomis žolelėmis, gelbstintį nuo įvairių ligų ir „blogos akies“, padedantį  „ir kad velniai atstotų, ir piktos dvasios nesikerotų“. Ir dar jos vaišina garsiąja „Laimės“ arbata, kurios sudėtyje – šaltmėtė, kraujažolė, juodųjų serbentų lapai, ežiuolė.

Miežiškių kultūros centro Trakiškio padalinio vadovės Vilijos Šaparnienės-Kišonienės suburtam žolininkių rateliui jau dvidešimt metų.

Laimės sudėtis

Miežiškių kultūros centro Trakiškio padalinio vadovės Vilijos Šaparnienės-Kišonienės suburtam žolininkių rateliui jau dvidešimt metų. Prieš vaišindama „Laimės“ arbata, ji klausia, kas tai yra laimė. Ir čia pat atsako:

„Tai sudėtingas jausmas, kuris apima daug savijautų. Tai ir ramybė, tai ir meilė, tai ir sėkmė, ir, žinoma, sveikata. Sudėjus visus komponentus į vieną vietą ir yra laimė, o „Laimės“ arbata vainikuoja viską. Jos išgėrusi pasijunti laiminga, nes kiekviena žolelė suteikia žmogui vidinę harmoniją“.

Žolininkė šypsosi ir siūlo paragauti arbatos.

Trakiškio žolininkės pačios augina žolynus, juos renka, džiovina, ruošia arbatas, pasakoja apie jų naudingas savybes.

Svarbiausia – supažindinti

V. Šaparnienė-Kišonienė sako, kad žolininkių pagrindinis tikslas ne tik priminti žmonėms augalų vertę, bet ir supažindinti su vaistažolėmis, parodyti, kaip kuri žolė atrodo, paaiškinti, kur auga, kokias galias turi. Jai pritaria ir kitos žolininkių būrelio narės, kurių kiekviena turi savo augalą ir tiki jų galiomis.

Žolininkės Valentina Valuškienė, Stasė Mieliauskienė, Vladislava Tumelienė ir kitos mini ypatingas žoles, kurių arbatą geria, kai nėra nuotaikos, kai persišaldo, kai nori apsiginti nuo piktos akies. Ir visos, kaip susitarusios, mini patį įdomiausią ir mistiškiausią pasirodymą – iš senovės iki mūsų dienų išlikusį bei iš kartos į kartą perduotą aprūkymo ritualą.

Pasak V. Šaparnienės-Kišonienės, aprūkymas žolelėmis žmones saugo nuo įvairių ligų, „negeros akies“ ir nuo nužiūrėjimo.

Išsisklaidė lietaus debesys

Pasak V. Šaparnienės-Kišonienės, aprūkymas žolelėmis žmones saugo nuo įvairių ligų, „negeros akies“ ir nuo nužiūrėjimo.

„Svarbu tik tikėti apeigomis. Procedūrai atlikti reikia tam skirto katiliuko, stovo, anglių, lininės drobulės, o svarbiausia – atitinkamų žolelių mišinio, o pats būtiniausias – dagilis. Beje, pastarasis galios įgauna, jei jį išrovus namo velki žeme atbulomis. Žmogus, pasiryžęs šioms apeigoms, apgaubiamas drobule ir turi giliai kvėpuoti sklindančiais žolelių garais. Jais kvėpuoti būtina giliai, kaip sakoma, kad garas išeitų per kulnis, o negeras dvasias išplakame žolynų puokšte. Šio ritualo bijoti nereikia ir viską atlikti tikint, kad burtai padės“, – pasakojo žolininkė ir prisiminė, kad kartą atliekant aprūkymo žolelėmis procedūrą išsisklaidė lietaus debesys.

Trakiškio žolininkės pačios augina žolynus, juos renka, džiovina, ruošia arbatas, pasakoja apie jų naudingas savybes.

Užsieniečiai patiklesni

Išgirdusi klausimą, ar visi pasiduoda aprūkymo žolelėmis procedūrai, V. Šaparnienė-Kišonienė juokiasi ir aiškina, kad lietuvaičiai ne tokie patiklūs kaip užsieniečiai.

„Buvome su šia edukacine programa pakviestos į vestuves, kuriose buvo nemažai užsieniečių. Jie noriai dalyvavo aprūkymo žolelėmis procedūroje. Be to, jiems buvo įdomu, kokias žoleles naudojame, kaip jos veikia, kodėl reikia būtent tokių žolelių. Todėl tokias apeigas buvo tikrai įdomu atlikti, nes norinčiųjų buvo daug“, – pasakojo žolininkė iš Trakiškio ir priminė, kad lietuviai žoleles naudojo ir pirtyje – užmesdavo jas ant įkaitusių akmenų ir kvėpuodavo sklindančiais garais.

Trakiškio žolininkės pačios augina žolynus, juos renka, džiovina, ruošia arbatas, pasakoja apie jų naudingas savybes.

Žydėjimas vėluoja

Žolininkės iš Trakiškio aiškino, kad šiais metais žolynų žydėjimas vėluoja.

„Kai kurias žoleles pradedame rinkti tik dabar, nors Joninės jau buvo. Vėluoja liepos, jonažolės, truputį vėluoja čiobreliai, dobilai, bet jau galima skinti juozažolę, peletrūną. Tačiau nereikia prisirišt ir manyti, kad žolynų negalima džiovinimui skinti vėliau. Jeigu augalai vėluoja žydėti, juos galima rinkti tol, kol žydi. Po Joninių ir dabar dar renkame dilgėlių, gysločių, sukatžolių lapus, rugiagėlių, raudonųjų dobilų, garšvų žiedus, čiobrelius, trispalvės našlaitės, dirvinio asiūklio žolę ir daug kitų. Dar reikia nepamiršti poniabudės, kuri dar vadinama „žemės taukais“, vingiorykštės, kraujažolės, gysločio“, – vardijo gydomąsias žoles žolininkės ir sakė, kad visas žolynų savybes žino iš savo senolių, kurie perdavė žinias apie gydomąją žolynų galią joms.


Palikti komentarą

* JP.lt už komentarų turinį neatsako. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. JP.lt pasilieka teisę šalinti necenzūrinius, nekultūringus ir neetiškus skaitytojų komentarus, kaip ir tuos, kuriais skatinama visuomenės grupių nesantaika, šmeižiami ar įžeidinėjami žmonės, o duomenis apie tai Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka perduoti teisėsaugos institucijoms. JP.lt skatina komentuoti atsakingai ir gerbti kitų skaitytojų nuomonę.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Panevėžio miesto savivaldybė kuria žalesnę ir tvaresnę aplinką – miestą puošia nauji želdiniai

JP Redakcija

Paparčio žiedo beieškant: ką svarbu žinoti žoliaujant miške?

JP Redakcija

Žolelių sezonas: kaip jas teisingai rinkti ir džiovinti?

JP Redakcija

Naujausi straipsniai

Šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Sutikti Skaityti daugiau

WordPress Ads