Audringi metai „TikTok“ programėlei Lietuvos rinkodaros specialistų nejaudino. Šalyje kaip tik atsirado naujos reklamos galimybės, kurios verslams suteikė papildomą impulsą dirbti su „TikTok“. Tačiau vaizdo įrašų platformai priartėjus prie lemiamo momento, įmonės jos draudimą ima vertinti rimčiau. Pasak Jurgitos Talačkienės, „Tele2“ skaitmeninės rinkodaros vadovės, šį mėnesį programėlės perspektyvos JAV pasiekė naujas žemumas.
Ištrinti nelieps, bet neliks atnaujinimų
JAV Federalinis apeliacinis teismas nusprendė, kad dabartinė programėlės savininkė, Kinijos technologijų įmonė „ByteDance“ privalo atsisakyti „TikTok“. Nors programėlės atstovai jau apskundė šį sprendimą, nėra jokių garantijų, kad tai ką nors pakeis. Kongresas vieningai įvardijo „TikTok“ kaip grėsmę amerikiečių duomenų privatumui ir, kad programėlė gali būti manipuliavimo įrankis, plačiai naudojamas dezinformacijai skleisti.
„Niekas programėlės ištrinti žmonėms nelieps. Tačiau sausio 19 d. JAV įsigaliosiantis draudimas neleis aplikacijos naujai atsisiųsti iš oficialių tam skirtų platformų. Draudimo mechanizmas Amerikoje palies internetinių programėlių parduotuves, kurias valdo „Apple“ bei „Google“. Jei jos po nustatytos dienos platins „TikTok“ arba platformos atnaujinimus, įmonėms bus taikomos baudos. O be atnaujinimų, programėlė ilgainiui strigs ir galiausiai nustos veikti“, – paaiškina „Tele2“ skaitmeninės rinkodaros vadovė.
Lietuvos įmonių neinformavo
2024 m. liepos-lapkričio mėn. „Kantar“ duomenimis, „TikTok“ naudojasi 54 proc. visų Lietuvos interneto vartotojų. Nors pagal auditoriją socialinis tinklas užima tik 4 vietą šalyje, jis išsiskiria stipriu vartotojų įtraukumu. Per paskutinį pusmetį lietuviai platformoje praleido vidutiniškai net 28 minutes kiekvieną dieną.
„TikTok“ neinformavo Lietuvos verslų, kurie perka reklamą, apie artėjančius „TikTok“ draudimus JAV ir galimą jų poveikį platformai mūsų šalyje. Amerikoje taip pat juntama nežinomybė, ar socialinis tinklas tikrai bus parduotas. Jeigu „TikTok“ bus pašalintas iš „App Store“ JAV, programėlė patirs didelę reputacinę žalą ir Lietuvoje“, – teigia J. Talačkienė.
Anot „Tele2“ skaitmeninės rinkodaros vadovės, programėlės ateitis ypač svarbi verslams, kuriems „TikTok“ yra pagrindinis būdas pasiekti jaunimą, Z kartos atstovus. Ilgainiui įmonės privalės apsispręsti, ar tikrai nori reklamuotis „TikTok“, o gal palaipsniui nukreipti reklamai skirtus biudžetus pas konkurentus – „Snapchat“, „YouTube“ ir „Instagram“.
„Jei „ByteDance“ parduotų programėlę kitai įmonei JAV, labai mažai tikėtina, kad kartu būtų perleistas
ir vertingasis programėlės algoritmas, esminis jos privalumas. Rinkodaros specialistams šis pokytis yra itin reikšmingas“, – sako „Tele2“ skaitmeninės rinkodaros vadovė.
Kur „TikTok“ jau uždraustas?
Pasak J. Talaškienės, JAV nebūtų pirmoji didelė rinka, nusprendusi užkirsti kelią programėlės veiklai. 2020 metais Indija visiškai uždraudė „TikTok“, taip atjungdama nuo jos apie 200 milijonų vartotojų. Indijos vyriausybės atstovai draudimą pagrindė nesaugiais privatumo nustatymais, neva „ByteDance“ ryšiai su Kinijos vyriausybe kelia grėsmę šalies suverenitetui ir saugumui.
Kitos šalys ir regionai, įskaitant ir Europos Sąjungą (ES), riboja programėlę iš dalies. Pavyzdžiui, daugelis ES valstybių neleidžia valstybinių institucijų darbuotojams ir kariuomenės personalui įsidiegti „TikTok“ darbui skirtuose įrenginiuose, bet leidžia naudotis ja asmeniniuose telefonuose.