-2.7 C
Panevėžys
Sekmadienis, 23 vasario, 2025

Panevėžyje – nauja G. Orwello „Gyvulių ūkio“ interpretacija

AutoriusJP
FotoD. MATVEJEV


Rugsėjo 13 d., trečiadienį į Panevėžio bendruomenių rūmus atvyksta pernai Lietuvos nacionalinia dramos teatre (LNDT) sukurtas spektaklis „Gyvulių ūkis. XXI amžius“, kurį režisavo Paulius Tamolė. Pjesę šiam pastatymui, remdamasis klasika tapusia George‘o Orwello apysaka, parašė Rimantas Kmita. Spektaklyje žiūrovai pamatys, kaip grupė aktorių repetuoja „Gyvulių ūkį“ ir susiduria su tais pačiais klausimais savo gyvenimuose kaip jų personažai.

LNDT kuriamas „Gyvulių ūkis. XXI amžius“ yra spektaklis spektaklyje. Kūrinys prasideda nuo aktorių neįvardintame teatre, repetuojančių „Gyvulių ūkį“. Kurdami naują spektaklį ir atsidūrę priešingose stovyklose, jie ima aiškintis gyvenimus, ginčijasi, kas kaltas, kad tenka gyventi nesibaigiančiame „Gyvulių ūkio“ tęsinyje, kas ką padarė, kad taip nutiko, bet dar svarbiau – kas ko nepadarė? Ir kodėl kiekvienas, kuris tik stengiasi dirbti savo darbą, turi prisiimti atsakomybę?

George‘o Orwello politinėje satyroje „Gyvulių ūkis“, kuri buvo parašyta 1944 m. ir kai kurių yra vadinama antistalinistiniu romanu, dauguma įvykių ir personažų turi istorinius atitikmenis ir prototipus. Vos išleistas kūrinys sulaukė pripažinimo ir populiarumo, o ir šiandien ši totalitarizmo parabolė ne sensta bei grimzta į praeitį, bet vis iškalbingiau aiškina mūsų gyvenimą. Istorija kartojasi, nes nesikeičia žmogaus prigimtis, jo galios troškimas, o abejingumas ar bailumas turi tokias pačias pasekmes.

„Grįžti prie Orwello, reiškia, bandyti išlaikyti budrumą ir stebėti, ar demokratija nenyksta. Ir tai reikia daryti kasdien. Kad paskui neklaustumėm vienas kito, kur buvo tas momentas, kurį praleidome, ir praradome, o gal net su mielu noru atidavėme savo laisvę“, – teigia spektaklio „Gyvulių ūkis. XXI amžius“ kūrėjai.

Spektaklyje vaidina Vytautas Anužis, Kęstutis Cicėnas, Vitalija Mockevičiūtė, Kamilė Petruškevičiūtė, Augustė Pociūtė, Artiom Rybakov, Rytis Saladžius, Arūnas Sakalauskas, Vainius Sodeika. Scenografiją spektakliui kuria Marijus Jacovskis, kostiumus – Dovilė Gudačiauskaitė, muziką – Marija Paškevičiūtė, šviesų dizainą – Vilius Vilutis.

„Prieš daugiau nei trejus metus atnešiau Rimantui Kmitai rekomenduojamos vyresnių klasių moksleiviams perskaityti literatūros sąrašą ir sakau: „Pasirink su kuriais kūriniais norėtum dirbti, kas Tau būtų įdomu.“ Jis tąsyk pasirinko tris, tarp kurių buvo ir Georgeʼo Orwello „Gyvulių ūkis“, aš pasiūliau imtis būtent jo.

Visi sako, koks dabar yra puikus laikas imtis „Gyvulių ūkio“. Laikas tikrai dėkingas ir aktualus, tik noriu pabrėžti, kad mes pasirinkome šį kūrinį gerokai anksčiau, nei pasaulyje prasidėjo neramumai. Todėl pjesę pagal „Gyvulių ūkį“ teko perrašyti tris kartus. Pirmasis variantas buvo „palaidotas“, nes prasidėjo Rusijos karas prieš Ukrainą. Antruoju variantu bandyta atliepti karą, bet ši versija ilgainiui taip pat teliko juodrašty. Su trečiuoju ėjome pas aktorius, bet visiems susitikus, gimė ketvirtas, jau galutinis variantas. Esu įsitikinęs: pastarąjį variantą sukūrėme drauge. Analizavome, ginčijomės, leidomės į kompromisus, kol galiausiai visi sutarėme, kad tai yra mūsų bendra istorija ir kelias, kuriuo eisime“, – pasakoja spektaklio režisierius Paulius Tamolė.

„Nežinau kodėl, bet su mintimi perkelti Orwellą į teatro sceną gyvenau ilgai, ir ilgai su Pauliumi svarstėm įvairius variantus. Per tą laiką Orwellą lyg ir uždraudė Baltarusijoje, o Ukrainoje prasidėjo karas, ir Orwello knygos atsidūrė tarp perkamiausių. Visa tai koregavo dramaturginius sumanymus, bet nekeitė įsitikinimo, kad Orwello kūriniai – tiek „Gyvulių ūkis“, tiek „1984-ieji“, yra neišsemiamas modelis. „Gyvulių ūkio“ formulė amžina. Galia niekur nedingsta. Įveikę diktatorių, patys tokiais tampame. Arba užsiauginame naujus. Reikia daug kasdienių pastangų, kad ištrūktume iš to rato: darome revoliuciją, bandom gyventi kitaip, teisingiau, ir pamažu, beveik nepastebimais veiksmais grįžtame į tą būseną, į tuos santykius, prieš kuriuos maištavome. Ir tikrai ne visada „piktieji kiti“ pasiglemžia mūsų laisves ir teises. Dažniausiai mes patys jas atiduodame. Mažais kompromisais. Išvarytas šeimininkas sugrįžta kitais pavidalais“, – svarsto dramaturgas Rimantas Kmita.

„Gyvulių ūkis. XXI amžius“ Panevėžio bendruomenių rūmuose bus rodomas rugsėjo 13 d., trečiadienį, 18 val.


Palikti komentarą

* JP.lt už komentarų turinį neatsako. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. JP.lt pasilieka teisę šalinti necenzūrinius, nekultūringus ir neetiškus skaitytojų komentarus, kaip ir tuos, kuriais skatinama visuomenės grupių nesantaika, šmeižiami ar įžeidinėjami žmonės, o duomenis apie tai Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka perduoti teisėsaugos institucijoms. JP.lt skatina komentuoti atsakingai ir gerbti kitų skaitytojų nuomonę.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Premjerą J. Miltinio dramos teatre pristatantys A. Juška ir L. Liepaitė: bent akimirkai nustebti teatro salėje

JP Redakcija

J. Miltinio dramos teatro vadovas A. Venckus: „Svarbiausia neprarasti, kas yra pasiekta per penkerius metus“

JP Redakcija

Į J. Miltinio dramos teatro vadovus perrinktas A. Venckus

JP Redakcija

Naujausi straipsniai

Šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Sutikti Skaityti daugiau

WordPress Ads