Ar mūsų potencialas priklauso tik nuo mūsų? Kokiu sapnišku padaru mus paverčia mūsų viduje užrakintas, visomis išgalėmis ištrūkti siekiantis pašaukimas?
Apie tai kalba „Kosmos“ teatro kūrėjai šiuolaikinėmis garso technologijomis ir tiesiogine transliacija susietame koncerte ir garso instaliacijoje. Lapkričio pabaigoje – gruodžio pradžioje teatro novatoriai iš Vilniaus ją pristatys keturiuose Lietuvos miestuose.
„Koncertas ir instaliacija fortepijonui ir baldui“ – tai garsinė ir vizualinė kelionė, kurioje klasikinės muzikos grožis persipina su inovatyviomis technologijomis. Čia dialogą mezga koncertinis fortepijonas ir senas robotizuotas pianinas. Koncerto metu pianistė Julija Bagdonavičiūtė gyvai atlieka žymių kompozitorių, tokių kaip Johannes Brahms, Ludwig van Beethoven, Erik Satie, Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, George Crumb, Arvo Pärt kūrinių fragmentus. Tuo tarpu kitoje erdvėje technologijų pagalba tiesiogiai retransliuojamame koncerte su žadą atimančiais garso ir šviesų efektais, integruotais baldo instaliacijoje, žiūrovai panardinami į paslaptingą pasaulį. Scenoje vienišas instrumentas spjaudosi, springsta dūmais, šiepia dantis, švyti ir žvanga. Kaip muziką savyje numarinusiam baldui išsilaisvinti iš po uždaryto dangčio?
Kroatų pianistas Ivo Pogorelich yra pasakęs, kad pianinas be pianisto tėra baldas, kurio tikrąjį koncertinį ir muzikinį potencialą, nepaisant jo gamintojo bei mechanikos, apsprendžia aplink jį esantys žmonės. Tarpdisciplininiame projekte kūrėjai tyrinėja fortepijono – muzikos instrumento ir buitinio baldo – dvejopą prigimtį, kviesdami klausytojus apmąstyti mūsų ryšį su savimi ir aplinka.
Patyrusi menininkų komanda
Tarptautinių konkursų laureatė pianistė Julija Bagdonavičiūtė, savo koncertiniais pasirodymais žinoma Italijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje ir Suomijoje, meistriškai perteikia garsiausius fortepijoninius kūrinius. Jų montažą, primenantį fragmentišką garsinį sapną, komponavo elektroakustinės muzikos kompozitorius Andrius Šiurys. Į baldą retransliuojamą koncertą netikėtais muzikiniais atspalviais praturtina elektroninės muzikos kompozitorius Domantas Pūras, kurio darbai yra apdovanoti šiuolaikinės muzikos festivaliuose. Mechanizuotą pianino instaliaciją, pavertusią vienišą pianiną žadą atimančiu „aktoriumi“, kūrė robotikos inžinierius ir metalurgas Deividas Dzikevičius. Na, o įtaigiai šviesų choreografijai ir erdvės dramaturgijai diriguoja teatro režisierius, „Auksinio scenos kryžiaus“ laureatas Žilvinas Vingelis. Šių talentingų menininkų bendradarbiavimas yra puikus pavyzdys, kaip akademinė koncertinė muzika ir šiuolaikinės technologijos atveria naują kūrybos potencialą. Kūrinys kviečia apmąstyti, kaip tokie dialogai gali transformuoti mūsų suvokimą apie muziką ir praplėsti kultūrinio dialogo ribas.
Publikos pamiltas sapnas
„Koncertas ir instaliacija fortepijonui ir baldui“ sėkmingai debiutavo Kauno šiuolaikinių scenos menų festivalio „ConTempo“ „OFF“ programoje. Sulaukęs didelio žiūrovų susidomėjimo buvo pakviestas dalyvauti Kauno miesto kamerinio teatro festivalyje „Išeities taškas“, Vilniaus šviesų festivalyje, festivalyje „Kultūros naktis“, mugėje „Comic Con Baltics“, klasikinės muzikos festivalyje „Kultūros savaitė“ Marijampolėje.
Savo sapnais su publika besidalinantis „Baldas“ tapo įkvepiančiu konceptualaus audiovizualinio pasakojimo pavyzdžiu. Jo universalumas leidžia prisitaikyti prie skirtingų auditorijų ir erdvių, nuo avangardinių šiuolaikinio meno scenų iki tradicinės klasikos gerbėjų festivalių.
Lapkričio gale netradicinis reginys pradeda kelionę po Lietuvos regionus. Gyvas koncertas ir instaliacija bus pristatyti Raseinių šiuolaikinės muzikos festivalyje „Unseen Notes“, Šiaulių šiuolaikinio meno festivalyje „Virus“, Alytaus ir Panevėžio kultūros centruose.
Pasirodymai vyks: lapkričio 29 d. Šiaulių Dailės galerijoje; gruodžio 1 d. Alytaus kultūros centre; gruodžio 5 d. Panevėžio kultūros centre; gruodžio 12 d. Raseinių krašto istorijos muziejuje.