Panevėžio rajono savivaldybės taryba vasario 24 dienos posėdyje planuoja priimti sprendimą ir pakeisti Panevėžio rajono teritorijoje iki 2030 metų planuojamų įrengti viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų planą, patvirtintą prieš trejus metus – 2022 m. vasario 22 dieną.
Tokį veiksmą atlikti Panevėžio rajono savivaldybei būtina, nes Susisiekimo ministerija įpareigoja šalies savivaldybes ne rečiau kaip kas 3 metus atnaujinti savivaldybės elektromobilių įkrovimo prieigų planą.
Praėjo treji metai
Panevėžio rajono savivaldybės Statybos ir infrastuktūros skyriaus vyriausiasis specialistas Domas Jankevičius paaiškino, kad nuo 2022-aisiais patvirtinto elektromobilių įkrovimo prieigų plano praėjo treji metai.
„Palyginti su 2022 metų elektromobilių įkrovimo prieigų planu, pakeistos trys elektromobilių įkrovimo prieigų vietos: Tičkūnai, Smėlynės g. 222, pakeista į Smilgiai, Panevėžio g. 6; Dembava, Dembavos g. 30, pakeista į Karsakiškis, Lėvens g. 28A; Raguva, Laisvės g. 28 – į Dembava, Svajonių g. 4. Pasikeitimai įvyko todėl, kad netoli šių vietų jau yra įrengtos elektromobilių įkrovimo stotelės. Be to, naujame sprendimo projekte pakeistas elektromobilių prieigų skaičius – iš vienos prieigos į dvi prieigas bei pakeista bendra stotelių galia“, – kalbėjo D. Jankevičius.

Elektromobilių plėtra skatinama
Pasak Statybos ir infrastuktūros skyriaus vyresniojo specialisto, iki 2030 metų Lietuvoje planuojama įrengti 6 tūkstančius viešai prieinamų įkrovimo prieigų.
„Pagal nustatytus reglamentus viešai prieinamos įkrovimo infrastruktūros plėtros poreikis privalo būti planuojamas taip, kad vienam elektromobiliui tektų ne mažiau kaip 1,3 kW, o įkraunama hibridiniams automobiliui – 0,8 kW viešai prieinamos įkrovimo infrastruktūros atiduodamosios galios. Elektromobilių plėtra skatinama, nes tai yra viena iš pagrindinių priemonių siekiant sumažinti taršiausio transporto sektoriaus – kelių transporto – šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą“, – aiškino D. Jankevičius.
Registruoja elektromobilius
Pagal pateiktus įmonės „Regitra“ duomenis, sausio 1 dieną Panevėžio rajono savivaldybėje buvo registruotas 241 elektromobilis, iš kurių 135 – grynieji elektromobiliai ir 106 – įkraunami hibridiniai automobiliai. Iš visų Lietuvoje registruotų lengvųjų automobilių – 1 846 180 vnt., 26 820 vnt. yra registruota Panevėžio rajono savivaldybėje, kas sudaro 1,45 proc. Atsižvelgiant į nustatytus nacionalinius tikslus, 2030 m. elektromobiliai turėtų sudaryti apie 20 proc. lengvųjų automobilių parko.
Remiantis esama statistika, Panevėžio rajono savivaldybėje iki 2030 m. galėtų būti registruota apie 5,4 tūkst. elektromobilių, o viešai prieinamų įkrovimo prieigų atiduodama galia turėtų sudaryti apie 5900 kW.

Planus peržiūri kas 3 metai
Panevėžio rajono savivaldybės Statybos ir infrastuktūros skyriaus specialistas teigė, kad šiuo metu Panevėžio rajone įrengta 14 įkrovimo prieigų, kurių atiduodamoji galia 945 kW.
„Pagal šiuo metu savivaldybėje registruotą elektromobilių skaičių įkrovimo prieigų pakanka. Tačiau Panevėžio rajono savivaldybė atnaujintame plane numačiusi viešai prieinamos įkrovimo infrastruktūros plėtros poreikį ir iki 2030 metų numatyta įrengti 10 viešai prieinamų didelės galios krovimo prieigų – bendra planuojama jų atiduodamoji galia 1000 kW. Panevėžio r. savivaldybė planuoja vertinti elektromobilių skaičiaus augimą ir prireikus planą peržiūrėti, bet ne rečiau kaip kas 3 metus“, – pasakojo D. Jankevičius ir aiškino, kad pagal šiuo metu rinkoje esančias kainas vienos elektromobilių stotelės su 2 prieigomis įrengimas – apie 5000 eurų.

Pasitelks į pagalbą verslą
Pasiteiravus, ar elektromobilių stotelių įrengimas yra tik Rajono savivaldybės reikalas ir mokėti privalu tik Savivaldybei, D. Jankevičius atsakė:
„Panevėžio rajono savivaldybės teritorijoje iki 2030 metų planuojamų įrengti viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų planas neįpareigoja Savivaldybės numatytose vietose įrengti prieigas tik savo sąskaita – pasitelks verslą. Tai yra plėtros planas visiems potencialiems operatoriams, siekiant užtikrinti darnią šios infrastruktūros plėtrą.“

Įkrovimo stotelės neišardė
Krekenavos bazilikos klebonas dr. Gediminas Jankūnas buvo įsigijęs elektromobilį, bet jo atsisakė ir grįžo prie tradicinio – benzinu varomo automobilio. Tuomet, kai dar turėjo elektromobilį, prie parapijos namų buvo įrengta įkrovimo stotelė. Pardavęs elektra varomą automobilį klebonas neišardė įkrovimo stotelės.

„Ja galima naudotis, bet prieš tai būtina perspėti, kad būtų galima perjungti elektros padavimą – nenukentėtų parapijos namai. Vairuotojai, pasinaudoję elektromobilių įkrovimo stotelės paslauga, paaukoja Krekenavos mažosios bazilikos parapijai. Tiesa, ne visada galime įjungti įkrovimo stotelę. Kai vyksta renginiai, stotelės įjungti negalime. Tačiau tai ne bėda, nes Krekenavos centre yra įrengta komercinė elektromobilių įkrovimo stotelė“, – pasakojo klebonas.
