Sausio 13-oji – viena svarbiausių datų Lietuvos istorijoje. Valstybinių įstaigų darbuotojai, mokiniai Laisvės gynėjų dieną mini uždegdami žvakutes, įsisegdami neužmirštuolę. Panevėžio robotikos centras „RoboLabas“ ir STEAM centras šią dieną įprasmins pasitelkdami technologijas. Pasak mokytojų, dirbančių šiuose centruose, tam intensyviai ruošiamasi iš anksto.
Nelengvas procesas
Šių centrų ugdytiniai neužmirštuolės simbolį įprasmins pasitelkdami technologijas. Sausio 13-ajai neužmirštuolių segės bus atspausdintos 3D spausdintuvu, kuriamos šios gėlės formos lemputės – jos pakeis žvakutes.
„Pirmiausia moksleiviai su 3D modeliavimo programa kuria lempučių modelius. Sukuriamos dvi dalys – neužmirštuolės žiedelis ir kotelis, kuris veiks kaip laikiklis baterijai ir LED lemputei. Modelis išskaidomas, įkeliamas į 3D spausdintuvą. Ilgiausiai trunkanti šio proceso dalis – spausdinimas – tam gali prireikti beveik paros“, – pasakojo „RoboLabo“ mokytoja ir STEAM centro metodinio darbo vadovė Klaudija Pelanytė.
Trimatis modeliavimas kompiuterine programa reikalauja matematinių žinių.
„Mūsų būreliuose 3D modeliavimo procese dalyvauja vaikai nuo maždaug devynerių metų. Jie pradeda nuo nesudėtingų modelių, o po to jau gali kurti ir sudėtingesnes konstrukcijas, kaip šios neužmirštuolės. Jau nuo rugsėjo mokome vaikus modeliuoti 3D programomis, todėl dabar jie gali pagal instrukcijas sukurti šias vizualizacijas“, – teigė K. Pelanytė
Tokiu būdu Laisvės gynėjų dieną robotikos centrų mokiniai mini jau ne pirmą kartą.
„Praėjusiais metais 3D būdu ruošėme neužmirštuolių seges. Šiemet, kartu su segėmis, kuriame ir trimatę lemputę, pakeisiančią žvakę. Taip šią svarbią dieną paminėsime unikaliai, saugiai ir suteikdami galimybę mokiniams gerinti savo įgūdžius. Negana to, tai yra estetiškas sprendimas, nes neužmirštuolės įsižiebs gražia, mėlyna spalva“, – komentavo STEAM centro metodinio darbo vadovė.
Įtraukus ugdymas
Kartu su mokiniais dirbanti robotikos mokytoja Laura Kuchalskienė teigė, kad vaikams sėkmingai sekasi kurti neužmirštuoles.
„Iš tiesų, svarbiausia tinkamai atitaikyti matmenis. Tą tinkamai padarę, jie jau puikiai žino, kaip reikės lygiuoti, grupuoti ir tinkamai paruošti patį modelį. Būna ir taip, kad vaikai patys pakankamai greitai susidėlioja pagrindus ir jau klausia „ką dabar daryti?“, – šypsojosi mokytoja.
Negana to, jaunieji kūrėjai yra skatinami suvokti ir gilesnę šios simbolikos prasmę, tai nėra tik dar viena užduotis.
„Vaikai jau iš mokyklos atsineša bent minimalų suvokimą apie Sausio 13-osios prasmę. Žinoma, normalu, kad dar reikia priminti apie šios datos reikšmę. Užsiėmimą pradedu nuo esminių klausimų, išsiaiškinu, ką vaikai žino. Tada paaiškinu papildomai ir stengiuosi pagilinti jų suvokimą“, – sakė L. Kuchalskienė.
Būrelio vadovės teigimu, šiuo projektu yra ugdomas ir mokinių savarankiškumas.
„Kuriant šviečiančias neužmirštuoles yra pateikiamos instrukcijos bei matmenys, o seges skatiname daryti savarankiškai. Mokiniams nepateikiu matmenų, kad jie patys susirastų gėlytę, ją apžiūrėtų ir persipieštų. Ne kiekvienam pavyksta, kadangi čia reikia įdėti daugiau darbo, o mokytojo pagalbos nėra“, – paaiškino mokytoja.
Unikaliu būdu mini svarbias datas
„RoboLabo“ ir STEAM centrų programų koordinatorė Jurgita Ivonaitienė sakė, kad centrams yra svarbu savitai paminėti svarbias datas.
„Visada ieškome būdų integruoti tiksliųjų mokslų, STEAM ugdymą. Viso to esmė yra labai elementari – žaidimo forma vaikus įtraukti į tiksliuosius ir gamtos mokslus. Minint tokias svarbias dienas, kaip Laisvės gynėjų diena, taip pat ieškome būdo integruoti šiuos mokslus ir įtraukti vaikus per žaidimą. Formaliojo ugdymo įstaigos šiai dienai uždega žvakutes, o mes, kadangi esame orientuoti į technologijas, ieškome saugesnės ir išskirtinės alternatyvos“, – pasakojo J. Ivonaitienė.
Abu centrai organizuoja įvairaus pobūdžio būrelius, kurie savaip prisideda prie Sausio 13-osios minėjimo.
„Tiek „RoboLabe“, tiek STEAM centre veikia skirtingi būreliai, kuriuose dalyvauja skirtingo amžiaus vaikai. Turime daug ikimokyklinio amžiaus vaikams skirtų būrelių, kurie ruošia kūrinius iš popieriaus. Taip pat STEAM centre yra būrelis, kuriame dirbama su dirbtiniu intelektu. Jie taip pat svarbias datas, šventes mini savo darbais“, – pridūrė programų koordinatorė.
Visų šių darbelių esmė – ne rezultatas.
„Jeigu tai projektas, susijęs su gamtos mokslais, visada keliame klausimus: „kaip ir kodėl reikia saugoti gamtą?“, arba „kas yra tvarumas ir kodėl reikia kurti tvariai?“. Dažniausiai vaikams daug įdomiau žinoti ne tai, kas parašyta vadovėlyje, o tai, kaip pritaikyti žinias praktiškai. Na, o prie tokio efektyvaus neformalaus ugdymo prisideda visa bendruomenė, įskaitant ir mūsų rėmėjus“, – patikino Jurgita Ivonaitienė.