
„Nuo šiol – jokių arba-arba. Jei nori likti savo gimnazijoje, bet domiesi ir profesiniu mokymu, mokykis dvejose mokyklose. Pas mus gali įgyti pasirinktos profesijos gebėjimų pagal suderintą grafiką mokydamasis modulį po modulio. Kuo daugiau modulių, tuo arčiau profesinė kvalifikacija“, – taip naujovę pristato Panevėžio Margaritos Rimkevičaitės profesinio rengimo centras.
Apie naujas gimnazijų mokinių galimybes kalbamės su Margaritos centro direktoriumi Tautvydu Anilioniu.
Direktoriau, prašau supažindinti su Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos siūlomomis naujovėmis.
Pirmiausia noriu pasakyti, kad naująja sistema labai džiaugiuosi. Jau seniai apie tai galvojau, kalbėjau ir siūliau. Pagaliau atsiranda papildomos galimybės jaunam žmogui pačiam pradėti kurti savo ateitį, perspektyvas, karjerą. Nebereikės laužyti galvos, ar mokytis gimnazijoje, ar įgyti specialybę profesijos mokykloje. Pirmą kartą atsiranda galimybė mokytis dvejose mokyklose vienu metu.
Ar tokiu atveju nebus mokiniams per didelis krūvis?
9–10 ir I–II gimnazijos klasės mokiniai, kurie pasirinks mokytis pagal profesinio mokymo programos modulį (modulius) ar programą, galės nesimokyti privalomos technologijų programos, III–IV gimnazijos klasės mokiniai – galės nesimokyti technologijų ar menų dalykų. Žmogaus saugos programos turinys bus integruojamas į atitinkamą profesinio mokymo programos modulį.
Paaiškinkit, kas yra modulis ir modulinės programos.
Modulinės profesinio mokymo programos sudaro prielaidas mokiniui mokantis ne nuosekliai pagal programą, pasirinkus priimtiniausią mokymosi būdą ir tempą, įgyti norimų kompetencijų ar kvalifikaciją, t. y. atitinkamos profesijos diplomą Bendrojo priėmimo informacinėje sistemoje mokiniai turės galimybę iš pateikto programų modulių sąrašo pasirinkti atitinkamo kvalifikacijos lygio jam įdomios programos modulį (modulius).
9 ir I gimnazijos klasės mokinys galės pasirinkti II–III kvalifikacijos lygio mažiausią 5 mokymosi kreditų apimties modulį arba didžiausią – 10 mokymosi kreditų apimties – dvejiems mokymosi metams, o III gimnazijos klasės mokinys galės pasirinkti II–IV kvalifikacijos lygio mažiausią 10 ir didžiausią – 20 mokymosi kreditų apimties modulį dvejiems mokymosi metams.
Vienas mokymosi kreditas – 22 akademinės valandos skiriamos kontaktiniam darbui, konsultacijoms ir mokinio mokymosi pasiekimams vertinti, o 5 akademinės valandos – mokinio savarankiškam mokymuisi, kuriam nevadovauja mokytojas.

Kada bus įmanoma gauti profesinio mokymo kvalifikaciją, kitaip tariant – diplomą?
Mokinys, baigęs atskirą modulį, gaus įgytą kompetenciją patvirtinantį pažymėjimą. Įgytos kompetencijos jam leis užsiimti atitinkama veikla. Jei vėliau jaunuolis nutars mokytis toliau pagal to paties kvalifikacijos lygio ir tos pačios kvalifikacijos programą, įgytos kompetencijos bus įskaitomos, mokiniui sutrumpės mokymosi laikas. Įgytos kompetencijos gali būti užskaitomos mokantis ir pagal aukštesnio kvalifikacijos lygio to paties švietimo sektoriaus programą. Itin svarbu pažymėti, kad įgyti gebėjimai pravers ir studijuojant aukštojoje mokykloje.
Pavyzdžiui, jei Margaritos mokykloje mokinys pasirenka mokytis Multimedijos paslaugų teikėjo ar Kompiuterių tinklų derintojo profesinio mokymo programos modulį, įstoję į aukštąją mokyklą IT pakraipos studijose jau nebus naujokas, daug kas jau bus žinoma.
Lietuvoje tokia sistema, kai mokantis bendrojo ugdymo mokyklose gali įgyti ir profesijos kompetencijų, yra naujovė. O pasaulyje?
Pasaulyje nežinau, bet Europoje tai tikrai dažnas reiškinys. Pavyzdžiui, Suomijoje dauguma jaunuolių pirmiau įgyja profesiją, o tik vėliau, jei jaučia poreikį akademiniam mokymuisi, stoja į aukštąsias mokyklas.
Džiaugiuosi, kad atsiranda daugiau lankstumo, profesinio mokymo prieinamumo ir mūsų šalyje. Jaunam žmogui suteikiamos galimybės pačiam formuotis kvalifikaciją, įsidarbinimo ir karjeros perspektyvą. Matyt reikėtų pažymėti ir tai, kad baigus gimnaziją ir jau turint profesijos diplomą, jaunas žmogus yra visiškai kitaip vertinamas darbo rinkoje, atsiranda reali galimybė pačiam užsidirbti.
Tokiu būdu palengvinami visos šeimos finansiniai įsipareigojimai, formuojama atitinkama atsakomybė planuojant asmeninį biudžetą.
Kokių profesijų bendrojo ugdymo mokyklų ir gimnazijų mokiniai gali mokytis Margaritos mokykloje.
Kol kas vienuoliktokams ir 3 gimnazijos klasės mokiniams siūlome jau minėtus Multimedijos paslaugų teikėjo ar Kompiuterių tinklų derintojo profesinio mokymo programos modulius, o devintokams ir 1 klasės gimnazistams – virėjo profesijos modulį. Išsamiau apie programas galite paskaityti mūsų mokyklos svetainėje.
Svarbu paminėti, kad mokiniams, kurie mokosi pagal profesinio mokymo programas (ar jų modulius), Vyriausybės nustatyta tvarka gali būti mokamos stipendijos ir teikiama kita materialinė parama, mokinys besimokydamas gali tapti ir tarptautinių projektų dalyviu, savo praktinius įgūdžius gilinti įvairiose užsienio valstybėse. Taigi laukiame prisidedant prie Margaritos mokyklos bendruomenės.