Laikai, kai viskas, ko reikėjo automobilio vairuotojui, buvo raktelis, leidžiantis užvesti transporto priemonės variklį, grimzta užmarštin. Dabar sau tinkamo automobilio ieškantys žmonės neretai pirmiausia pasitikrina, kaip jų pasirinktas modelis sąveikauja su kišenėje gulinčiu išmaniuoju telefonu. Vis dažniau į prioritetų sąrašus įsibrauna dar vienas mobilumo aspektas – kaip gerai veikia gamintojo siūloma programėlė, leidžianti valdyti automobilį nuotoliu ir stebėti daugelį jo parametrų.
Tam JAV duomenų analitikos ir programinės įrangos tyrimų bendrovė „J.D. Power“ net sukūrė „U.S. OEM ICE App ReportSM“ tyrimą, kuriame detaliai nagrinėjama, kaip automobilių gamintojų programėlės, skirtos modeliams su vidaus degimo varikliais, atitinka vartotojų lūkesčius ir kiek šie yra patenkinti jas naudodami.
Tampa vis svarbesnės
Minėtas „J.D. Power“ atliekamas tyrimas apima gausybę įvairiausių parametrų. Apžvelgiama daugiau nei 150 specifinių funkcijų, kaip antai nuotolinis klimato kontrolės valdymas, informacijos apie automobilio būseną gavimas, jo užrakto valdymas ir t.t., taip pat apie 270 kitų savybių, pradedant ryšio sparta ir pan. Tuomet sprendžiama, kaip jos tenkina vairuotojų lūkesčius.
2024-ųjų tyrime geriausia savo kategorijoje pripažinta „Hyundai“ mobilioji programėlė „MyHyundai“, prie automobilio prisijungianti per „Bluelink“ sistemą: ji surinko 895 balus (iš 1000 galimų) – net 153 balais daugiau nei tyrimo vidurkis (jis siekia 742 balus). Beje, „Hyundai“ šiame tyrime triumfavo jau antrus metus iš eilės.
„Vis svarbesnės tampa programėlės, leidžiančios pasiekti automobilio parametrus ar jį valdyti. Kažkodėl dažniausiai įsivaizduojama, kad tokiu funkcionalumu gali pasižymėti tik elektromobiliai, pamirštama, jog šiuolaikiniai vidaus degimo varikliais varomi modeliai yra ne ką mažiau išmanūs, nes juose diegiamos pažangiausios technologijos“, – sako Dina Sergijenko-Ramaškevičienė, automobilių žurnalistė ir transporto tematikos tinklalaidės „Overdraivas“ bendraautorė.
Anot jos, svarbu suprasti, kad artimiausius kelerius, o gal net ir daugiau metų tokios programėlės išliks nepakeičiamos, mat automobilių gamintojai nesirengia dalintis su trečiosiomis šalimis duomenimis, kuriuos kaupia ir gali pateikti jų kuriami modeliai.
„Pirmiausia tai saugumo aspektas. Labai svarbu žinoti, kad bet kokia galimybė pasiekti tavo sukurto modelio „vidurius“ yra patikimai apsaugota. Tai įmanoma, kai visus duomenis ir galimybes juos pasiekti laikai savo rankose. Žinoma, pigiau ir paprasčiau būtų tiesiog leisti vartotojui prisijungti bet kokį turimą išmanųjį telefoną ir valdyti automobilį per daugybę siūlomų programėlių, bet užtikrinti kokybės, patikimumo ir saugumo taip niekaip nepavyktų“, – tikina ji.
Negalima sustoti vietoje
Esant tokioms aplinkybėms, itin svarbu, kad gamintojo siūlomos programėlės veiktų kuo sklandžiau ir sukeltų kuo mažiau nepasitenkinimo. Apie tai kalbama ir naujausiame „J.D. Power“ atliktame tyrime.
Jo autoriai pastebi, jog kas trečias (32 proc.) apklausos dalyvis susidūrė su automobilių gamintojų siūlomų programėlių prisijungimo prie transporto priemonės problemomis. 61 proc. respondentų akcentavo, kad jų nedžiugina pernelyg ilgas automobilio ir programėlės susijungimo procesas. Be to, norint pasiekti kai kuriuos automobilio duomenis, prisijungimas turėtų trukti ne ilgiau nei 10 sekundžių.
„Todėl gamintojams naudinga toliau šalinti našumo spragas ir užtikrinti konkurencingumą rinkoje“, – sako Violeta Allmandinger, „J.D. Power“ mobiliųjų programėlių tyrimų padalinio vadovė.
D. Sergijenko-Ramaškevičienė pabrėžia, kad, norint atitikti laikmetį ir technologinę pažangą, negalima pamiršti kartą sukurtos programėlės – reikalingos nuolatinės investicijos.
„Neužtenka, kad programėlė prisijungtų prie automobilio. Svarbu, kad ir joje siūlomos funkcijos patikimai veiktų. Įsivaizduokite, kaip būtų nemalonu, jei už lango spaudžiant šaltukui nuspręstumėte pašildyti automobilio saloną, išsirinktumėte šią funkciją programėlėje, o ji neveiktų. Būtų apmaudu, jei tektų kaip senovėje apsitūloti, eiti į lauką, užvesti automobilio variklį ir taip jį paruošti kelionei, nors gamintojas pažadėjo galimybę visa tai padaryti net nepravėrus namų durų“, – tikina žurnalistė.
Naudojimo patogumą akcentuoja ir automobilių bei motociklų apžvalgininkas Justas Lengvinas. Pasak jo, tiesa gana žiauri: jeigu programėle naudotis nepatogu ir ji nėra mirtinai reikalinga, ja niekas ir nesinaudos.
„Būtent patogumo progresas ir yra vienas pagrindinių pokyčių, kuriuos pastebiu per pastarąjį dešimtmetį“, – sako žurnalistas.
Keičia požiūrį
Tai, kad „Hyundai“ antrus metus tapo savo kategorijos lyderiu, rodo ne tik tvirtą lyderystę. Antrus metus iš eilės jis ir pats sau kelia kartelę. 2023-ųjų „J.D. Power“ tyrime Pietų Korėjos gamintojas surinko 803 balus ir 74 balais pranoko vidurkį, o šiemet atotrūkis kone dvigubai didesnis. Tai reiškia, jog kūrėjai atsižvelgė į pastabas ir patobulino „MyHyundai with Bluelink“ programėlę.
Šiandien su šia programėle galima atlikti įvairių funkcijų, pavyzdžiui, nuotoliu užvesti automobilio variklį, pašildyti arba atvėsinti saloną, atrakinti ar užrakinti dureles. D. Sergijenko-Ramaškevičienė pabrėžia, kad gali kilti klausimų, ar tikrai to reikia, vis dėlto apie galimybes valdyti automobilį nuotoliu kalbama gerokai plačiau nei vien transporto pramonėje.
„Pasauliniai logistikos gigantai, kasdien pristatantys milijonus siuntų visame pasaulyje, kalba apie galimybes išplėsti vietų, kur vežami siuntiniai, sąrašus. Transporto priemonė gali tapti viena iš jų. Įsivaizduokite: sėdite svarbiame susirinkime, gaunate žinutę, kad kurjeris nori pristatyti jums siuntą. Užuot galvojęs, kas tą siuntinį gali paimti, kur jį pristatyti, kur nukreipti, galite tiesiog susitarti, kad jį atvežtų prie automobilio – nuotoliu atrakinsite bagažinę, ir viskas“, – pavyzdį pateikia pašnekovė.
Prabangiausiems teks pasitempti
„Hyundai“ pergalė neša dar vieną žinią rinkai: galimybės, kurios anksčiau buvo pasiekiamos tik prabangos segmento pirkėjams, skverbiasi į kitas kategorijas. Tad vargu ar po metų kitų bus įmanoma parduoti mašiną, kurios gamintojas nesuteikia galimybės prisijungti prie jos telefonu.
„O drauge tai – žinia prabangiausių modelių gamintojams, kad nereikėtų užsnūsti. Juk jeigu gerokai mažiau kainuojančių automobilių savininkai neišeidami iš namų gali pasišildyti saloną, užvesti variklį, atrakinti dureles, daug daugiau laukiama iš prabangiausių modelių. Teks gerai pasukti galvas, kaip pagerinti vartotojų patirtį ir pasiūlyti daugiau, nes dar visai neseniai tokie gamintojai, kaip „Mercedes-Benz“, BMW ar „Audi“, tesuteikė galimybę pasižiūrėti, kur pasistatėte automobilį, ir pasitikrinti, kiek degalų bake“, – juokauja žurnalistė.
Tokią tendenciją atspindi ir „J.D. Power“ atliktas tyrimas, kuriame prabangiausių automobilių kategorijoje pirmajame trejete atsidūrusių gamintojų, kaip antai „Mercedes-Benz“ ir BMW, programėlės nepasiekė „Hyundai“ sukurtos programėlės rezultatų ir surinko atitinkamai 821 ir 815 balų.
