Ar žinojote, kad apie elektromobilius žmonės svajojo dar prieš 126 metus? Techniškai, ne tik svajojo, bet ir gerino jais rekordus: 1899 m. elektrinis automobilis „La Jamais Contente“ tapo pirmąja transporto priemone, viršijusia 100 km/val. greitį. Šiandien, stebėdamas elektromobilių pažangą, legendinį automobilį vairavęs belgas Camille Jenatzy didžiuotųsi. Bet atsukime laiko rodykles į dabartį: kaip šiandien gyvena ir ko labiausiai pasigenda elektromobilių vairuotojai Lietuvoje?
Šiandien jau beveik trečdalis (30 proc.) elektromobilių vairuotojų pasinaudoja viešų elektromobilių įkrovimo stotelių paslaugomis bent du kartus per savaitę, o 12 proc. apklaustųjų šiomis stotelėmis pasinaudoja kasdien. Tokius duomenis atskleidė lyderiaujančio greito elektromobilių įkrovimo tinklo Baltijos šalyse „Ignitis ON“ užsakymu atlikta „Spinter tyrimų“ reprezentatyvi visuomenės nuomonės apklausa. Remiantis apklausos duomenimis, Lietuvos gyventojų tarpe jau spėjo susiformuoti lūkesčiai ir prioritetai, susiję su elektromobilių vairavimu.
Tikisi vis daugiau greičio
Gyvenantiems įtemptu darbo ritmu, greitojo įkrovimo prieigos neabejotinai tampa prioritetu. Tai rodo ir apklausos duomenys: net 75 proc. apklaustųjų įkrovimo greitį nurodė kaip pagrindinį kriterijų renkantis įkrovimo tinklo operatorių. Kaip teigia „Ignitis“ elektrinio mobilumo departamento vadovas Eimantas Balta, šiuolaikinės technologijos šį kriterijų vairuotojams jau gali užtikrinti.
„Šiandien daugelyje Lietuvoje esančių įkrovimo prieigų, tarp jų ir „Ignitis ON“, priklausomai nuo akumuliatoriaus talpos ir įkroviklio galios, elektromobilio baterijos įkrovimas netrunka ilgai. Kita vertus, dar didesnį įkrovimo greitį gali pajusti vairuojantys galingesnius elektrinius automobilius. Pavyzdžiui, „Audi e-tron GT“, kurio galia siekia 270 kW, itin greito iki 400 kW galios įkrovimo prieigose elektromobilio akumuliatorių iki 80 proc. įkraus vos per 20 minučių. Svarbu ir tai, kad apskritai pačių greito įkrovimo prieigų vairuotojui ilgai ieškoti neteks. Vien „Ignitis ON“ tinkle Lietuvoje jų yra daugiau nei 400“, – sako E. Balta.
Ekspertas priduria, kad elektromobiliai ir jų infrastruktūra šiandien gerina ne vieną rekordą: „Tarp kolegų pajuokaujame, kad kurdami pažangią infrastruktūrą elektromobiliams mes lenktyniaujame pasiekimais su pačiais elektromobiliais. Pavyzdžiui, kalbant ne apie greitį keliuose, bet būtent pažangą, visiškai elektrinis hiperautomobilis „Rimac Nevera“ 2023 m.sumušė rekordus – nuo 0 iki 60 mylių per valandą jis įsibėgėjo per 1,74 sekundės ir aplenkė net greičiausius benzinu varomus superautomobilius. Mes, tuo tarpu, nuolat geriname elektromobilių įkrovimo galimybių greičio rekordus, kuriuos pastebi ir vairuotojai“.
Tarp prioritetų – stotelių prieinamumas
Vairuojant automobilį su vidaus degimo varikliu, degalinę galima rasti beveik už kiekvieno miesto posūkio, todėl vairuotojui degalų papildymą retai kada reikia planuoti iš anksto. Pasak E. Baltos, būtent apie tokį patogumą šiandien vis dažniau galvoja ir vairuojantys elektromobilius.
„Pastebėjome, kad elektromobilių vairuotojams yra labai svarbus patogus transporto įkrovimas. Tai patvirtina ir „Spinter tyrimai“ apklausa, parodžiusi, kad 60 proc. apklaustųjų įkrovimo vietų prieinamumą laiko svarbiausiu veiksniu renkantis įkrovimo paslaugos operatorių. Norėdami atliepti tokius vairuotojų poreikius, tinklo operatoriai turi stengtis kurti geresnę vartotojų patirtį. Tai darome ir mes. Pavyzdžiui, Baltijos šalyse esame jau įrengę iš viso daugiau kaip 1000 įkrovimo prieigų, iš kurių dauguma yra greitojo įkrovimo. Ši plėtra leidžia vairuotojams, ypač mėgstantiems keliauti, jaustis kelyje užtikrintai dėl to, kad reikalui esant bus kur įkrauti elektromobilio bateriją“, – pasakoja E. Balta.
Vertina patogų atsiskaitymą už paslaugą
Įprastose degalinėse atsiskaitymas už kurą užtrunka vos kelias minutes, todėl, siekiant atliepti elektromobilių vairuotojų lūkesčius, įkrovimo prieigos tam taip pat turi pasiūlyti patogias opcijas. Apklausos duomenys rodo, kad 31 proc. vairuotojų, rinkdamiesi įkrovimo tinklo operatorių, nori, kad jis suteiktų patogų atsiskaitymą už paslaugą.
„Siekiant patenkinti tokį poreikį, daugelis elektromobilių įkrovimo tinklo operatorių atsiskaitymo procesui palengvinti savo klientams siūlo įsidiegti mobilias programėles. Pavyzdžiui, „Ignitis ON“ programėlėje klientai gali pridėti net kelias korteles: tiek asmeninę, tiek įmonės. Toks patogus mokėjimo būdas ne tik pagerina įkrovimo patirtį – sutrumpina laiką, praleidžiamą įkraunant elektromobilį – bet ir leidžia vairuotojams efektyviau valdyti įkrovimo išlaidas. Atnaujinta programėlė yra labai naudinga ir mėgstantiems keliauti, nes išvykus į kitas Baltijos šalis, joje nereikia keisti jokių nustatymų. „Ignitis ON“ vartotojai tiek Latvijoje, tiek Estijoje atsiskaitymui už įkrovimą gali naudoti įprastą programėlėje pasirinktą atsiskaitymo būdą, o ji pati veikia ta pačia kalba, kurią vairuotojas buvo nustatęs savo šalyje“, – programėlės privalumus aptaria E. Balta.
Ekspertas priduria, kad tokios tinklo operatorių programėlės taip pat pagerina klientų patirtį ne tik leisdamos patogiai atsiskaityti, bet ir sutrumpina patį elektromobilio įkrovimo procesą. Vartotojai aplikacijoje gali matyti artimiausias įkrovimo stoteles, pasitikrinti, ar jose laisva reikiama jungtis bei paleisti ar sustabdyti įkrovimą.
