Jaunai šeimai įsigyti būstą nėra lengva. Tai įvertindami, dar praėjusią kadenciją Seime priėmėme įstatymą, suteikiantį jaunoms šeimoms subsidijas pirmajam būstui regionuose įsigyti. Tai buvo kelių sudėtinių dalių priemonė, skirta paskatinti jaunimą apsigyventi regionuose, didinti gimstamumą, pritraukti verslą į regionus ir pan.
Ši priemonė jaunimui atrodė patraukli. Nuo 2018 m., kai buvo pradėtos dalinti pirmosios subsidijos, kasmet besikreipiančių šeimų skaičius augo. Tačiau valdantiesiems regionų gaivinimo paskatos atrodė tuščiai mėtomi pinigai, todėl nuo 25 milijonų, skirtų kasmet, subsidijoms skirta suma buvo sumažinta iki 8 milijonų.
Už pagalbą jaunoms šeimoms Seime vėl teko pakovoti. Nors ir nepavyko grąžinti visų lengvatų, kurias mes buvome suteikę praėjusią kadenciją, tačiau tai tikrai geriau, nei tokią priemonę išvis panaikinti.
Paramos jaunoms šeimoms teikimo modelis Seime buvo patikslintas. Nuo 2025 m. subsidija bus skirstoma atsižvelgiant į šeimoje auginamų vaikų skaičių. Priminsiu, jog praėjusią kadenciją mūsų pradėta teikti lengvata pirmajam būstui prasidėjo nuo 15 proc. neauginantiems vaikų iki 30 proc. auginantiems 3 ir daugiau vaikų. Tuo tarpu nuo kitų metų vaikų neturinčioms ar auginančioms vieną vaiką šeimoms subsidija sieks 10 proc., auginančioms du vaikus – 12,5 proc., auginančioms tris ir daugiau vaikų – 15 proc. Maksimalus subsidijos dydis šeimoms sieks nuo 8,7 tūkst. iki 13 tūkst. eurų, o būsto maksimali vertė apribojama iki 120 tūkst. eurų.
Būsto su valstybės parama įsigyti nebus galima Vilniaus, Kauno, Klaipėdos ir kitų didmiesčių savivaldybėse, jeigu jose nuolatinių gyventojų skaičius viršys 150 tūkst., o žiedinėse savivaldybėse – iki 60 tūkst. gyventojų. Jei būsto vertė viršys vidutinę konkrečios savivaldybės būsto vertę, parama teikiama nebus. Taip pat parama nebus skiriama būstams kurortuose. Subsidijos nebebus mokamos ir imantiems kreditą būstui statyti.
Šiuo metu būsto subsidijos eilėse laukia apie 1,5 tūkst. šeimų. Prie šios paskatos kviečiamos prisidėti ir savivaldybės. Ne viena jų per šį laikotarpį prisidėjo, kviesdama trūkstamus specialistus, verslą. Tačiau neturi būti perlenkiama lazda, nes pastaraisiais metais savivaldybėms užkraunamos ne tik švietimo, sveikatos, saugumo, pasiruošimo gynybai atsakomybės, bet ir kai kurios valstybės deleguotos funkcijos, kurioms reikia milžiniškų lėšų.
Atnaujintas subsidijų teikimo modelis nuo jo pradinio sumanymo praėjusią kadenciją ženkliai skiriasi. Jis finansiškai apkarpytas ir apribotas. Vidutiniškai apie 10 tūkst. eurų subsidija galbūt ne kiekvienai jaunai šeimai bus pagrindinė paskata rinktis gyvenimą regione, įvertinant ilgas laukimo eiles ir šūsnis dokumentų, tačiau jaunų šeimų paskatinimas įsigyti būstą regionuose išlieka labai svarbus. Tai padės atgaivinti regionus, tuo pačiu bus kuriamos naujos darbo vietos, plėsis infrastruktūra, verslas noriau investuos ne tik į didžiuosius miestus, bet rinksis ir regionus.
Kiekviena gerai pamatuota priemonė turi savo grįžtamąją naudą. Tereikia stebėti kaip ji veikia, įvertinti pokyčius, jei reikia, daryti korekcijas ir svarbiausia – tai, kas įsibėgėjo ir puikiai veikia, negriauti vien tik dėl to, kad idėją inicijavo „ne ta partija“. Privaloma rasti lėšų, nes nė vienas regionas neturi ateities, jei jame savo „lizdo nesuks“ jauna šeima.