Greičiausias, pažangiausias, patvariausias, našiausias – tai tik dalis abstrakčių apibūdinimų, kuriais automobilių gamintojai siekia pakrikštyti savo naujausią, daugiausiai vilčių teikiantį kūrinį. „Ferrari“, „McLaren“ ir „Porsche“ nuolatos grumiasi dėl geriausių įsibėgėjimo iki 100 km/val. rodiklių. „Rolls-Royce“ ar „Bentley“ bando įrodyti, kad gamina patogiausius ir greičiausiai atpalaiduojančius ratuočius. O štai nuosaikesnių masinių automobilių gamintojai, kaip antai „Hyundai“, „Ford“ ar „Kia“, dažnai didžiausią dėmesį skiria našumui ir ilgalaikiam patvarumui. Bet ir čia gamintojams kyla įvairių iššūkių.
Skirtingi metodai
Priemonių ir galimybių, kaip parodyti savo automobilių našumą ir patvarumą, yra įvairiausių. Kuomet Europoje dar buvo populiarios dyzelinių automobilių technologijos, dažnas gamintojas išleisdavo specifinį modelį į kelionę po Europą vien tam, kad parodytų, kokį atstumą naujoji transporto priemonė gali nuvažiuoti su pilnu degalų baku.
Tai – labai paprastas, bet iki šiol gamintojų mėgstamas metodas. Štai „Volkswagen“ neseniai ryžosi patikrinti elektromobilio ID.7 našumą. Šio bandymo metu ID.7 vairavę bendrovės atstovai su viena baterijos įkrova sugebėjo nuvažiuoti 794 kilometrus ir 85 kilometrais viršyti gamintojo skelbiamą WLTP (angl. Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) rodiklį. Tačiau už šių įspūdingų pasiekimų dažnai slypi papildomi parametrai: jais pasikliovęs „Volkswagen ID.7“ ekipažas sugebėjo pasiekti antraštėms tinkamus rodiklius.
„Volkswagen“ važiavo specialiai šiam eksperimentui parinktu, 81 kilometro ilgio maršrutu aplink Ciuricho (Šveicarija) apylinkes. Šiuo maršrutu automobilis riedėjo tol, kol baterijos likutis pasiekė nulį.
Vis dėlto ne visi gamintojai elgiasi taip nuspėjamai. Kiti ryžtasi savo gaminamus elektromobilius išleisti į gerokai ekstremalesnes avantiūras, kad ne tik išbandytų jų patvarumą, bet ir patektų į pasaulio rekordų knygas.
Vienas iš tokių gamintojų – „Hyundai“. Pietų korėjiečiai išsiuntė „Hyundai Ioniq 5“ elektromobilio ekipažą į žygį ir šis per 14 dienų įveikė daugiau nei 4900 kilometrų ilgio maršrutą. Kelionė prasidėjo aukščiausiame Indijos taške, esančiame 5799 metrų aukštyje virš jūros lygio, o baigėsi Kutanade, Keralos regione, kuris yra trys metrai žemiau jūros lygio.
Skirtingai nei „Volkswagen“, kuris visą maršrutą įveikė nuspėjamomis oro sąlygomis, lygiais, asfaltuotais keliais, „Ioniq 5“ beveik 5000 kilometrų turėjo dardėti keliais, kurių būklė labiau priminė lietuvišką žvyrkelį, vedantį link nebegyvenamo Lietuvos pasienio kaimelio. Be to, nuolat kintančios oro sąlygos priminė ankstyvą pavasarį, kai lauko temperatūra kone kasdien iškrečia siurprizų.
Realios sąlygos – geriausias instrumentas
Nepriklausomai nuo to, ar tai būtų Indija, ar Šveicarija, ar Lietuva – realios sąlygos yra pats tinkamiausias įrankis, siekiant išbandyti, pavyzdžiui, elektromobilių nuvažiuojamą atstumą. Lietuvoje jau dešimtmetį organizuojamos elektromobilių varžybos iš dalies atstoja gamintojų bandymus, mat jose skirtingų rūšių ir tipų elektromobiliai taip pat susiduria su nenuspėjamomis oro ir eismo sąlygomis, o jos retai būna palankios.
Šiose varžybose nugalėtojo taurę į viršų kėlė įvairių elektromobilių vairuotojai: nuo „Tesla Model 3“ iki prabangių „Mercedes-Benz EQS“, tačiau, žiūrint į renginio statistiką, daugiausia rekordų ir pergalių šiose varžybose yra pagerinę „Hyundai“ elektromobilius vairavę ekipažai.
Pavyzdžiui, pirmasis rekordas šiose varžybose buvo užfiksuotas 2017 metais, vairuojant pirmosios kartos „Hyundai Ioniq“ modelį. Tuomet ekipažui 337 kilometrų distanciją pavyko įveikti per 4 val. ir 5 min. 2023-aisiais šias lenktynes su „Hyundai Ioniq 6“ elektromobiliu laimėjęs konkurso „Lietuvos metų automobilis“ komisijos narys Egidijus Babelis per 6 valandas sugebėjo įveikti 571 kilometrą.
„Mūsų taktika buvo paprasta – važiuoti kaip įmanoma greičiau ir kuo toliau – daugiau laiko praleisti magistralėse ir tik paskutinę minutę iš jų sukti į krašto kelius, vedančius tarpinių finišų link“, – pergalės receptu dalijasi E. Babelis.
Pašnekovas priduria, kad varžybose naudotas „Hyundai Ioniq 6“ buvo pasirinktas dėl savo našumo, tad ir lūkesčiai buvo susiję su prizininkų pakyla. Visgi E. Babelį iškovota pergalė kažkiek nustebino.
„Tuomet varžybose dalyvavo „Mercedes-Benz EQS“ – taip pat aerodinamiškas sedanas su trečdaliu didesne baterija, teoriškai galintis nuvažiuoti toli, bet sudėtingos oro sąlygos parodė, kad „Hyundai Ioniq 6“ yra ekonomiškesnis. Galėjome palaikyti didesnį greitį ir trumpai sustoti įsikrauti. 800 voltų sistema su milžiniška įkrovimo galia tikrai padėjo“, – pasakoja E. Babelis.
Ne vieną dešimtį elektromobilių išbandęs pašnekovas pažymi, kad, renkantis elektra varomą transporto priemonę, reikia atkreipti dėmesį ne tik į įveikiamą atstumą, bet ir kitus technologinius sprendimus. Tokius, kaip antai elektromobilių svorį, juose naudojamų variklių efektyvumą ir, žinoma, kėbulo tipą, kuris turi didžiausią poveikį būsimoms energijos sąnaudoms ir nuvažiuojamam atstumui.
![](https://jp.lt/wp-content/uploads/2017/11/jp-1.png)