Paroda „Skambanti keramika“ – neįprasta, nes jos objektai apsigyveno visoje Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešojoje bibliotekoje. Kūriniai iš Panevėžio tarptautinių keramikos simpoziumų kolekcijos įvairioms bibliotekos erdvėms suteikė estetikos, šilumos, gerų emocijų, puikiai įsiliejo į aplinką ir suskambo naujais garsais.
Kolekcijos lobiais nutarė pasidalinti Panevėžio miesto dailės galerija, kurioje per 27 metus sukaupta daugiau nei 600 šamotinės keramikos kūrinių. Dailės galerijos direktorius Egidijus Žukauskas, atidarydamas parodą bibliotekoje, sakė, kad darbai jau išeina iš galerijos ekspozicinių erdvių, saugyklų ir pirmiausia atkeliavo pas artimiausius kaimynus.
Pasak direktoriaus, šviesaus atminimo menininko Romualdo Aleliūno keraminis laivas „Sugrįžimas“ yra lyg simbolis, perteikiąs tiek žmonių gyvenimo, tiek meno kūrinių trapumą, bet kartu ir amžinybę.
„Šie metai yra Bičiulių metai ir džiugu, kad realizuojami įvairūs bičiuliavimosi variantai. Menas mus vienija. Labai džiaugiamės šiuo projektu ir nuoširdžiai bei labai atsakingai priėmėme kiekvieną kūrinį. Mūsų skaitytojams ir mums patiems atsiras dar vienas pasivaikščiojimo po biblioteką kelias. Galvojome, kokį ekskursijų planą sudaryti, kad kiekvienas kūrinys būtų pastebėtas, aplankytas“, – kalbėjo Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos direktorė Rima Maselytė.
Neįprastas buvo ir pats parodos atidarymas, nes jo metu susirinkusieji leidosi į ekskursiją po biblioteką, susipažindami su įvairias erdves papuošusiais keramikos kūriniais. Eugenijaus Doga valsas, kurį atliko jaunoji pianistė Emilija Fijalkauskaitė, buvo tarsi šio renginio metafora, suvirpinusi susirinkusių sielas ir atvėrusi jas menui.
Bibliotekos parodų kuratorė Vida Mikelevičiūtė vedė visus nuo objekto prie objekto, pažerdama vertingos informacijos. Pasak jos, pradėjusi dirbti šiuose rūmuose svajojo, kad reikėtų keraminių skulptūrų, kurios papuoštų ir vidaus erdves, ir gražiai matytųsi iš lauko. Dabar ši svajonė išsipildė.
Kolekcijos kūriniai įsikomponavo įvairiuose interjeruose: Atrijaus terasoje, kuluaruose, laiptinėse, Menų, Didžiojoje, Periodikos, Užsienio kalbų, Informacijos skaityklose, Abonemente, direktorės kabinete. Kiekvienam surasta tokia vieta, kad atsiskleistų visu grožiu ir kartu būtų saugiai eksponuojamas. Ieškota sąsajų ir sąskambių. Nacionalinės premijos laureato Stasio Eidrigevičiaus freskinių piešinių apsuptyje įsikūrė Nacionalinės premijos laureatės Aldonos Šaltenienės keraminė skulptūra „Paukštis“.
Meno kritikės Aurelijos Seilienės nuomone, naujos erdvės keramikos kūriniams suteikia galimybę sukelti daugiau asociacijų, išlaisvinti vaizduotę ir sustiprinti ir taip nemenką emocinį paveikumą. Skirtingos stilistikos darbus jungia vienas bendras kontekstas – Panevėžio tarptautiniai keramikos simpoziumai.
Parodoje „Skambanti keramika“ daugiausiai pristatomi lietuvių keramikų kūriniai. Čia galima pamatyti Romualdo Aleliūno (1960-2016), Valdo Aničo, Nerutės Čiukšienės, Eugenijaus Čibinsko, Juozo Lebednyko, Alfredo Pajuodžio, Valdo Pukevičiaus, Aldonos Šaltenienės darbus. Pasak meno kritikės A. Seilienės, būtent keramikams iš Lietuvos, o ypatingai iš Panevėžio, šis simpoziumas teikė išskirtines galimybes lygiuotis į garsiausius keramikos pasaulio atstovus, neatsilikti idėjomis ir techniniais sugebėjimais, tobulėti ir parodyti savo išskirtinumą.
Taip pat parodoje eksponuojami užsienio menininkų darbai – Yauheni Adzinochanka (Baltarusija), Imants Klidzejs (Latvija), Lluis Soler Llambrich (Ispanija), Sanita Mickus (Latvija), Michael Stowell (JAV), Annika Teder (Estija).
Ekskursijos dalyviai šmaikštavo, kad Periodikos skaitykla dabar turi savo katę (Lluis Soler Llambrich „Katė Runcė“), kuri čia atnešė namų šilumos ir jaukumo. Dar viena keraminė katė apsigyveno Didžiojoje skaitykloje (Nerutė Čiukšienė. Moteris su kate.1992).
Annikos Teder kūrinys „Tiltas per…“ yra tarsi šios parodos simbolis, jungiąs žmones, institucijas meno tiltu. „Geriausias kaimynas – kaimynas šalia“, – skelbė smagus užrašas bibliotekoje. Projektas „Skambanti keramika“ sujungė Panevėžio miesto dailės galeriją ir Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešąją biblioteką, kurių darbuotojai per gana trumpą laiką parengė įspūdingą ekspoziciją, siekdami, kad ją pamatytų kuo daugiau žmonių.
Bibliotekos lankytojai gali kreiptis į registratūrą ir užsisakyti parodos „Skambanti keramika“ ekskursiją.
Iš simpoziumų istorijos
Tarptautiniai keramikos simpoziumai Panevėžyje rengiami nuo 1989 metų. Jie pratęsė respublikinius seminarus, 1983 metais inicijuotus keramiko Alvydo Pakarklio. Nuo 1990 metų simpoziumus ėmė organizuoti Panevėžio miesto dailės galerija, vadovaujama direktorės Jolantos Lebednykienės.
Dailės galerija sukaupė daugiau nei 600 šamotinės keramikos kūrinių, kuriuos simpoziumų metu sukūrė 163 menininkai iš 35 pasaulio valstybių. Tokio pobūdžio šiuolaikinės keramikos kolekcija yra vienintelė Baltijos šalyse ir atspindi ne tik lokalias, bet ir tarptautines šios meno šakos tendencijas. Įspūdinga techninė bazė (iki 1380 °C temperatūros įkaistanti krosnis) ir tvirtas šamoto molis leidžia simpoziumo dalyviams sukurti ne tik įprastus keramikai kamerinius, tačiau ir didelius, atviroms lauko erdvėms pritaikytus kūrinius.
Kolekcijoje galima išvysti garsių Australijos, Austrijos, Airijos, Baltarusijos, Danijos, Čekijos, Estijos, Graikijos, Ispanijos, Italijos, Irano, Izraelio, Japonijos, JAV, Jungtinės Karalystės, Kanados, Pietų Korėjos, Latvijos, Lenkijos, Lietuvos, Meksikos, Naujosios Zelandijos, Norvegijos, Olandijos, Prancūzijos, Rumunijos, Suomijos, Švedijos, Šveicarijos, Taivano, Turkijos, Ukrainos, Vengrijos, Vokietijos keramikų darbus.