Baltarusijos kalio trąšų gamintoja „Belaruskalij“, pernai gruodžio 2-ąją tarptautiniam arbitražui pateikusi ieškinį prieš Lietuvą, reikalauja atlyginti 12 mlrd. JAV dolerių (šios dienos kursu – apie 11,82 mlrd. eurų) nuostolių dėl sustabdyto trąšų tranzito.
„Savo ieškinio pareiškimu ieškovas prašo išieškoti 12 090 167 971 JAV dolerių (2024 metų lapkričio 27 dieną) žalą iš Lietuvos Respublikos“, – rašoma nuolatinio arbitražo teismo (angl. Permanent Court of Arbitration, PCA) pranešime spaudai.
„Belaruskalij“ 2023 metų spalį prieš Lietuvą pradėjo investicinio arbitražo procesą Vyriausybei 2022 metų sausį negaliojančia pripažinus „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ krovinių gabenimo sutartį – nuo tų metų vasario 1-osios kalio trąšų gabenimas per Lietuvą buvo sustabdytas.
Baltarusijos trąšų milžinė teigia, kad sutartis nutraukta neteisėtai ir galimai pažeidžiant 1999 metais Lietuvos ir Baltarusijos pasirašytą dvišalę sutartį dėl investicijų skatinimo ir apsaugos, bei reikalauja atlyginti padarytą žalą.
„Belaruskalij“ pateikus ieškinį prieš Lietuvą, Susisiekimo ministerija pernai gruodžio pradžioje teigė nesutinkanti su visais jame pateiktais kaltinimais ir savo argumentus pateiks arbitražui.
„Vien tai, jog „Belaruskalij“ pareiškė reikalavimus Lietuvai, savaime nereiškia tokių pretenzijų pagrįstumo. Priešingai – Lietuva yra įsitikinusi visišku savo sprendimų pagrįstumu ir teisėtumu“, – tuomet BNS teigė ministerija.
Pasak jos, sankcijas „Belaruskalij“ atžvilgiu įvedė Europos Sąjunga bendru jos narių sutarimu, o Lietuva šias sankcijas įgyvendina, jos galioja šiuo metu bei turi poveikį.
ES Bendrasis Teismas jau yra atmetęs „Belaruskalij“ ieškinį, kuriame sankcijos buvo ginčijamos, be to, Lietuvos teismai yra atmetę „Belaruskalij“ skundus ir konstatavę, kad šalies institucijų sprendimai buvo teisėti.
BNS pernai rugsėjį skelbė, jog arbitražo būstinė bus Ženevoje, Šveicarijoje, jam vadovauja garsi arbitrė Gabrielle Kaufmann-Kohler (Gabriel Kaufman Kioler) iš Šveicarijos, jo nariai yra taip pat žinomi arbitrai Azzedine’as Kettani (Azedinas Ketanis) iš Maroko (paskirtas „Belaruskalij“) bei Zachary’is Douglas (Zakaris Daglasas) iš Jungtinės Karalystės (paskirtas Lietuvos).
„Belaruskalij“ tranzitas nuo sienos su Baltarusija iki Klaipėdos uosto vyko ilgiau nei dešimtmetį ir turėjo tęstis iki 2023 metų pabaigos, tačiau buvo nutrauktas 2022 metų vasario 1-ąją, Vyriausybei patvirtinus, jog iki 2023 metų pabaigos turėjusi galioti sutartis tarp „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ neatitinka šalies saugumo interesų.
„Belaruskalij“ trąšas uoste krovė verslininko Igorio Udovickio ir „Belaruskalij“ kontroliuojamas Birių krovinių terminalas, kurio 30 proc. akcijų turi „Belaruskalij“.
Krovinių vežimo geležinkeliais įmonė „LTG Cargo“ per metus perveždavo apie 11 mln. tonų „Belaruskalij“ trąšų.