Metų sandūroje, naršant žiniasklaidos portalus, ne vieno skaitytojo akis užkliūva už geriausiųjų rinkimų, kuriuose išrenkami labiausiai pavykę daugybės pramonės segmentų produktai. Štai automobilių rinkimuose tradiciškai savo verdiktus skelbia autoritetingos žiniasklaidos platformos, taip pat išrenkami skirtingų valstybių ar žemynų konkursų laureatai. Tačiau kiek iš tiesų įvairūs rinkimai ir juose laimimos nominacijos yra svarbūs pirkėjams darant savo pasirinkimą? Kiek jie padeda formuoti nuomonę ar bent atkreipti dėmesį į vieną ar kitą naują automobilį?
Pateikiamas objektyvesnis vaizdas
Šiuo metu pasaulyje yra šimtai pripažintų, įvairius segmentus ir geografinius regionus apimančių automobilių konkursų. Tarp žymiausių tarptautinėje erdvėje ir plačiausiai pripažintų rinkimų yra „Pasaulio metų automobilis“ (angl. World Car of the Year), „Auksinis vairas“ (Golden Steering Wheel), „Europos metų automobilis“ (European Car of the Year) ir „Šiaurės Amerikos metų automobilis“ (North American Car of the Year). Jie yra vertinami dėl griežtų kriterijų ir kompetentingų žiuri komisijų, sudarytų iš automobilių pramonės ekspertų, žurnalistų ir inžinierių.
Automobilių istorijos patikros platformos „carVertical“ transporto rinkos žinovas Matas Buzelis sako, kad tokie rinkimai yra puikus formatas iškomunikuoti vieną ar kitą žinutę.
„Apdovanojimai labai gerai pabrėžia atskiras naujoves, leidžia pritraukti daugiau dėmesio pristatant naujus modelius. Tad tai visuomet gera proga pasižymėti per šią prizmę“, – pastebi pašnekovas.
Eksperto teigimu, kitas svarbesnis aspektas – tai, kad įvairiuose rinkimuose paprastai dalyvauja visas tų metų naujų modelių derlius. Konkursų komisijos dalyvius galima palyginti ne atskirai, o visus kartu viename kontekste. Taip pateikiamas gerokai objektyvesnis vaizdas, leidžiantis tiek vertintojams, tiek ir jų vertinimus skaitantiems ar žiūrintiems vairuotojams susidaryti aiškesnį vaizdą.
„Jeigu bet kurio gatvės praeivio paprašytume palyginti du automobilius, tai net ir juos vairavęs žmogus sunkiai sudėstytų paprastą atsakymą, nes būtų vairuota skirtingais laikotarpiais, skirtingomis sąlygomis ir pan. O įvairiuose geriausiųjų konkursuose paprastai komisijai yra sudaromos sąlygos objektyviau palyginti visus pretendentus“, – paaiškina M. Buzelis.
Renka moterys
Tarp ilgametę istoriją turinčių rinkimų savo vardą vis ryškiau įrašo ir plačiau šiuolaikinį pasaulį atspindintys renginiai. Bene prestižiškiausiu naują istoriją rašančiu konkursu tapo 2009 metais automobilių žurnalistės iš Naujosios Zelandijos Sandy Myhre įsteigti „Pasaulio moterų metų automobilio“ rinkimai (angl. Women World Car of the Year).
Savotiška alternatyva tradiciniams „Geriausio pasaulio metų automobilio“ rinkimams tapęs konkursas išsiskiria tuo, kad jo žiuri sudaro vien moterys. Štai šiemet komisijos narėmis tapo 82 žurnalistės iš 55 įvairiausių šalių.
Konkurso organizatoriai pažymi, kad šiuo unikaliu apdovanojimu siekiama pripažinti geriausius metų automobilius ir pabrėžti moterų balsą transporto pasaulyje. Tačiau taip pat akcentuojama, kad konkurse nerenkamas „moterų“ automobilis, nes balsuojama atsižvelgiant į bet kurios lyties vairuotojams svarbiausius kriterijus: tai yra saugumą, kokybę, kainą, dizainą, vairavimo patogumą, našumą ir aplinkosauginį pėdsaką.
Pavyzdžiui, itin populiarioje kompaktinių SUV modelių kategorijoje 2025 metais nugalėjo kitus 12 pretendentų aplenkęs elektromobilis „Kia EV3“. Ir tai neturėtų stebinti, nes šiam modeliui sėkmę prognozavo daugybė žiniasklaidos specialistų – metų pradžioje jis jau taip pat spėjo užimti antrąją vietą „Geriausio Europos automobilio 2025“ rinkimuose.
M. Buzelis taip pat pastebi, jog negalima sakyti, kad moterys būtinai kitaip renkasi automobilį.
„Nesvarbu, ar moteris, ar vyras, ergonomika, medžiagų kokybė, važiavimo savybės – visa tai vienodai svarbu. Spėčiau, kad čia gal suteikiama galimybė susikurti savo unikalią vertinimo skalę, kuri geriau atspindi kažkokią filosofiją, o tuomet svarbu tuos paryškintus kriterijus skaidriai pristatyti visuomenei“, – paaiškina rinkos žinovas.
Be kompaktinių SUV modelių kategorijos, žurnalistės taip pat paskelbė savo verdiktus ir dėl kitų konkurso segmentų. Juose nugalėjo tokie modeliai, kaip „Mini Cooper“, „Audi A6 e-tron“, „Porsche Panamera“, „Hyundai Santa Fe“ ir „Toyota Land Cruiser“. Bendrasis visų rinkimų nugalėtojas paaiškės kovo 6 dieną. Pernai juo tapo didysis elektromobilis „Kia EV9“.
Naudingos įžvalgos
M. Buzelio žodžiais, geriausiųjų rinkimai gali vienaip ar kitaip paveikti vairuotojų nuomonę, t. y. išryškinti išskirtinius modelius, kurie į viršūnę iškeliami remiantis daugybe kriterijų. Juos vertindamos iš ekspertų sudarytos žiuri komisijos taip pat suteikia vertingų įžvalgų potencialiems pirkėjams.
Pavyzdžiui, geriausio „Pasaulio moterų metų automobilio“ rinkimuose pažymėta, kad savo kategorijoje nugalėjęs „Kia EV3“ modelis, kuriuo gamintoja tikisi išplėsti elektrinio mobilumo patrauklumą daug platesnei pasaulinei klientų auditorijai, pasižymėjo puikiu vairavimo, technologijų, komforto bei kainos ir kokybės santykiu.
Dabar šis modelis rinkoje bene labiausiai išsiskiria savo kainos ir galimybių santykiu, nes užtikrina iki 605 kilometrų viena įkrova nuvažiuojamą atstumą (pagal WLTP metodiką) ir leidžia baterijos energijos atsargas nuo 10 iki 80 proc. atkurti per 29 minutes. Tai reiškia, kad sparčiojo įkrovimo stotelėse šį elektrinį SUV per 15 minučių galima įkrauti bent 202 kilometrų kelionei. Ilgoms kelionėms 4,3 metro ilgio kompaktiškas modelis tinkamas ir dėl erdvaus salono bei 460 litrų talpos bagažinės.
Šiuo metu siūlomas tik dviem ratais varomas modelis, tačiau „Kia“ planuoja pristatyti EV3 versiją su visų varančiųjų ratų (AWD) sistema. Ji papildytų dar ganėtinai siaurą nišą, kurioje galima aptikti tokius šiek tiek didesnius ir brangesnius modelius, kaip „Volkswagen ID.4“, „Ford Explorer“ ar „Cupra Tavascan“. Taip pat vėliau į gatves išriedės ir galingasis EV3 GT modelis.