Atliekų tvarkytojai: vieša konkurencija savivaldybėse leistų sumažinti paslaugų kainas vartotojams

Maždaug trečdalyje Lietuvos savivaldybių komunalinių atliekų surinkimo ir pervežimo paslaugas teikia be konkurencingos procedūros paskirtos savivaldybių kontroliuojamos įmonės. Jeigu atliekų tvarkymo paslaugos šalies savivaldybėse būtų perkamos skelbiant viešųjų pirkimų konkursus, šių paslaugų kaina vartotojams sumažėtų, teigia Lietuvos komunalininkų ir atliekų tvarkytojų asociacija (LKATA), vienijanti 48 privataus kapitalo atliekų tvarkymo bendroves.

2015 m. Konkurencijos tarybos atliktas tyrimas rodo, jog savivaldybėse, kuriose paslaugos teikiamos be konkursinės atrankos, atliekų tvarkymo kaina gali būti net dvigubai didesnė nei tose savivaldybėse, kuriose paslaugų teikėjas atrinktas viešojo konkurso būdu.

Tuo tarpu pagal vadinamąjį vidaus sandorį perkamų paslaugų kainų netikrina jokia valstybinė institucija – kainas nustato ir tvirtina savivaldybių tarybos, o jas apmoka paslaugos gavėjai – gyventojai ir įmonės.

„Panaikinus vidaus sandorius, visos įmonės, įskaitant ir valstybės bei savivaldybių valdomas, lygiomis teisėmis dalyvautų viešųjų pirkimų konkurse ir nugalėtų tas, kuris užtikrintų geriausią kainą vartotojui, o kokybę leistų valdyti ne vadovų žodiniai susitarimai su savivaldos lyderiais, bet skaidrios sutartys, užkertančios kelią piktnaudžiavimui“, – teigia LKATA direktorė Raminta Radavičienė.

Be to, dažnai komunalinių paslaugų teikėjas pasirenkamas atsižvelgiant tik į kainos kriterijų, neįvertinant, kad savivaldybės įmonės investicijoms gauna papildomas tikslines biudžeto dotacijas ar subsidijas išskirtinėmis sąlygomis. Teikiamų paslaugų kainodaroje tai neatsispindi, todėl privačios ir savivaldybės įmonės yra vertinamos nelygiomis sąlygomis.

LKATA narių nuomone, išimtis vidaus sandoriui galėtų būti taikoma tik tais atvejais, kai nėra konkurencijos arba niekas kitas nesiima teikti paslaugos, kuri reikalinga visuomenės reikmėms. Pavyzdžiui, moksleivių vežimas iš vienkiemių į mokyklas.

„Tačiau atliekų sektoriuje konkurencija pakankamai didelė ir vidaus sandoriai yra pati nenaudingiausia praktika vartotojui – kiekvienam centralizuota atliekų tvarkymo sistema besinaudojančiam gyventojui. Dėl konkurencijos tarp atliekų tvarkytojų visuomenė gauna visokeriopą naudą“, – teigia R. Radavičienė.

Tiesa, teigiamų poslinkių yra. Praėjusią savaitę Seimo Ekonomikos komitete svarstyta uždrausti tik vidaus sandorius, susijusius su valstybės valdomomis įmonėmis, bet palikti teisę sudaryti vidaus sandorius, kuriuose dalyvautų savivaldybės įmonės. Buvo nuspręsta atsisakyti vidaus sandorių iš viso.


Palikti komentarą

* JP.lt už komentarų turinį neatsako. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. JP.lt pasilieka teisę šalinti necenzūrinius, nekultūringus ir neetiškus skaitytojų komentarus, kaip ir tuos, kuriais skatinama visuomenės grupių nesantaika, šmeižiami ar įžeidinėjami žmonės, o duomenis apie tai Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka perduoti teisėsaugos institucijoms. JP.lt skatina komentuoti atsakingai ir gerbti kitų skaitytojų nuomonę.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Komunalinių atliekų administravimas Panevėžyje: svarbi informacija daugiabučių namų gyventojams

confident-noyce

Panevėžiečiai aktyviai įsitraukia į maisto ir virtuvės atliekų rūšiavimo procesą

confident-noyce

Rūšiavimo konteineriai Panevėžyje vis dar ne visur įrengti: siūlo ieškoti artimiausių

confident-noyce

Naujausi straipsniai

Šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Sutikti Skaityti daugiau