Panevėžio mechatronikos centras išsikėlė tikslą pagerinti mokyklų vidaus patalpų oro kokybę ir užtikrinti sveikesnę mokymosi aplinką mokiniams. Tyrėjų komanda įgyvendino projektą „Oro kokybės stebėsena Panevėžio miesto mokyklose“, kuriose savanoriškai dalyvavo penkios Panevėžio ugdymo įstaigos. Duomenims surinkti tyrėjai pasitelkė pažangius naujus jutiklius. Tikimąsi, kad tyrimas atskleis oro kokybės svarbą jaunosios kartos mokymosi rezultatams ir įkvėps ja rūpintis visas Lietuvos edukacines įstaigas.
Patalpų oro kokybė lemia mokinių efektyvumą
Apie patalpų oro kokybės įtaką mokinių savijautai, dėmesio koncentracijai ir mokymosi rezultatams kalbama ne vienerius metus.
„2012 m. atliktas tyrimas atskleidė, kad kai patalpų oras tampa prastos kokybės, mokinių gebėjimas priimti sprendimus ir susikaupti sumažėja 25 proc. Taip pat svarbu paminėti, kad didesnė lakiųjų organinių junginių koncentracija (išsiskirianti iš statybinių medžiagų, įrangos, valiklių ar elektroninių cigarečių dūmų) gali sukelti galvos skausmus, mieguistumą ir bendrą diskomfortą. Tokios sąlygos trukdo mokiniams susikaupti ir ilgainiui blogina mokymosi rezultatus“, – įžvalgomis dalijasi Panevėžio mechatronikos centro vadovas dr. Donatas Pelenis.
Projektą inicijavusi komanda pilotinį patalpų oro tyrimą mokykloje nusprendė atlikti dar 2024 metų sausį. Jo metu gautos vertingos įžvalgos apie vėdinimo gerinimo galimybes pamokų metu, todėl nuspręsta tyrimą išplėsti ir pakartoti su daugiau miesto ugdymo įstaigų.
„Tikimės, kad surinkta informacija ne tik padės priimti sprendimus dėl vėdinimo optimizavimo ir infrastruktūros gerinimo, bet ir skatins visuomenės sąmoningumą apie švaraus oro svarbą mokyklose bei viešosiose erdvėse“, – sako ekspertas Dovydas Barauskas.
Naujasis tyrimas atliktas penkiose mokyklose: Panevėžio 5-ojoje gimnazijoje, Panevėžio „Minties“ gimnazijoje, Panevėžio „Šviesos“ ugdymo centre, Panevėžio pradinėje mokykloje ir Panevėžio „Šaltinio“ progimnazijoje. Dalyvauti tyrime jos nusprendė savanoriškai.
Tyrimui pasitelkti nauji matavimo jutikliai
Projekto „Oro kokybės stebėsena Panevėžio miesto mokyklose“ ypatumas – pažangių daiktų interneto technologijų su realaus laiko duomenų analize derinimas. Toks tyrėjų pasirinkimas leido greitai identifikuoti oro kokybės problemas ir taikyti efektyvius sprendimus mokyklų patalpų vėdinimui optimizuoti.
Kita tyrimo naujovė – bendrovės „Orius tech“ gravimetriniais metodais sukurti dujų matavimo jutikliai. Inovatyvi technologija išsiskiria itin aukštu tikslumu ir duomenų surinkimo preciziškumu. Kadangi šio tyrimo metu jie išbandyti pirmą kartą, kartu pasitelkti ir jau patikrinti komerciniai jutikliai. Skirtingi įrenginiai leido užtikrinti gautų rezultatų objektyvumą ir patikimumą bei praktiškai įvertinti naujų jutiklių veikimą.
Apie „Orius tech“ įtraukimo svarbą kalba ir Panevėžio plėtros agentūros „Panevėžys NOW“ direktorė Monika Miniotaitė.
„Skaitmeninių technologijų sprendimai mieste išbandomi ir pritaikomi vis dažniau, o tai džiugina. „Orius tech“ įsitraukimo pavyzdys įkvepia ir toliau aktyviai kviesti pažangių sprendimų kūrėjus, kurie padėtų spręsti viešojo sektoriaus iššūkius“, – džiaugiasi M. Miniotaitė.
Mokyklose matuoti penki oro kokybę apibrėžiantys rodikliai
Kiekviena tyrime dalyvaujanti mokykla gavo po penkis oro kokybės stebėjimo įrenginius. Jie visą savaitę nepertraukiamai fiksavo anglies dioksido koncentraciją, temperatūrą, drėgmę, lakiųjų organinių junginių lygį ir kietųjų dalelių kiekį. Mokykloms suteiktos rekomendacijos tyrimo metu nekeisti įprastos veiklos ar elgesio, kad duomenys atspindėtų realią patalpų oro būklę.
Tyrėjai stebėjo, kaip klasės darbas, langų atidarymas, patalpų kasdienis vėdinimas ar šių veiksmų stoka veikė oro kokybę. Ji vertinta analizuojant anglies dioksido koncentracijos duomenis ir oro kokybės indeksą, kurį pateikė lakiųjų organinių junginių jutiklis. Sukaupę informaciją, tyrėjai analizavo tik darbo dienų, kai vyksta pamokos, laikotarpį. Siekiant gauti kuo tikslesnius rezultatus, pertraukų laikas ir savaitgalių duomenys buvo pašalinti.
Anglies dioksidui įvertinti taikytos trys kokybės kategorijos, o lakiesiems organiniams junginiams – OKI skalė. Kiekvienai klasei apskaičiuotas laiko procentas, praleistas kiekvienoje kokybės kategorijoje, o išsamioje tyrimo analizėje pateiktas ir anglies dioksido kiekis bei vidutinis jo koncentracijos didėjimo greitis. Šis metodas leido įvertinti patalpų orą pagal pasirinktus parametrus, atspindinčius ventiliacijos efektyvumą ir taršos skirtumus klasėse.
Rezultatai nedžiugina – verta atkreipti dėmesį į rekomendacijas
Pamokų metu atlikta mokyklų patalpų oro kokybės analizė atskleidė pokyčių reikalaujančius rezultatus. Mokyklose geros oro kokybės laikotarpis svyravo nuo 0 iki 91 proc., bet daugumoje klasių tesiekė 10–30 proc.. Prastos oro kokybės laikotarpis užėmė apie 15–35 proc. pamokų laiko, o labai prastos kokybės oro laikas kai kuriose klasėse siekė net 77 proc. Pastebėta, kad oro kokybė klasėse su mažesniu mokinių skaičiumi yra geresnė, nes anglies dioksidas ir kiti teršalai kaupiasi lėčiau.
Anot Mechatronikos centro tyrėjų, rezultatai rodo, kad būtina optimizuoti patalpų vėdinimo įpročius, modernizuoti mokyklų ventiliacines sistemas, užtikrinti efektyvų vėdinimą per pertraukas bei įdiegti nuolatinę anglies dioksido ir OKI stebėseną realiuoju laiku. O kol technologijos neįdiegtos ar dar nėra modernios ventiliacijos sistemos, ekspertai rekomenduoja protingai derinti trumpalaikį intensyvų vėdinimą: vėdinti klases per pertraukas, pamokų pabaigoje visiškai atverti langus 3–5 minutėms. Mokiniams nesant patalpose, galima sukurti trumpus skersvėjus.
Pamokų metu rekomenduojama rinktis dalinį langų atidarymą toliau nuo mokinių sėdimų vietų, uždengti angas užuolaidomis ar pertvaromis. Tokiais atvejais mokinius reikėtų skatinti apsirengti šilčiau. Jei yra galimybė, ugdymo įstaigai rekomenduotina įsigyti nebrangų anglies dioksido matuoklį, pagal kurį bus galima spręsti, kada būtina išvėdinti patalpas. Su šiuo prietaisu pavyktų išvengti per dažno langų atidarymo, kuris mokiniams gali kelti diskomfortą.
Nors gauti rezultatai nedžiugina, Panevėžio mechatronikos centro komanda atkreipia dėmesį į tai, kad su partnerių palaikymu pavyko įvertinti situaciją ir pagal gautus rezultatus pasidalinti reikšmingais, dabartinių ir būsimų mokinių sveikatą puoselėjančiais sprendimais.
„Nuoširdžiai dėkojame Panevėžio miesto ugdymo įstaigoms, kurios aktyviai įsitraukė į oro kokybės stebėsenos tyrimą, prisidėdamos prie svarbių duomenų rinkimo ir sveikesnės mokymosi aplinkos kūrimo. Sakome ačiū „Panevėžys NOW“ komandai už pagalbą organizuojant tyrimų objektus. Taip pat dėkojame Panevėžio miesto savivaldybei už palaikymą ir bendradarbiavimą – su jūsų pagalba galėjome projektą paversti reikšmingu žingsniu, vedančiu link tvarių oro kokybės gerinimo sprendimų miesto ugdymo įstaigose. Jūsų indėlis yra neįkainojamas kuriant geresnę mokymosi aplinką mūsų vaikams“, – dėkoja Panevėžio mechatronikos centro komanda.
Oro kokybės stebėsenos projektą „Oro kokybės stebėsena Panevėžio miesto mokyklose“ įgyvendino Panevėžio mechatronikos centras. Jį pagal mokslo projektų dalinio finansavimo programą dalinai finansavo Panevėžio miesto savivaldybė.
Susipažinti su pirminiais neapdorotais oro kokybės duomenimis galite paspaudę šias nuorodas:
Panevėžio 5-osios gimnazijos rezultatai
Panevėžio Minties gimnazijos rezultatai