„Lietuvos metų automobilio“ rinkimai kiekvieną lapkritį tampa tuo renginiu, kuriame lyg pro didinamąjį stiklą išryškėja bendrosios rinkos tendencijos. Ir šiemet jos – lyg ant delno: didžiuma lengvųjų automobilių tapo madingaisiais krosoveriais, o kitų segmentų atstovus, regis, netrukus galėsime įrašyti į transporto Raudonąją knygą. Pagrindinės gamintojų varžytuvės taip pat verda SUV modelių kategorijoje – kas kuo labiau nustebins ir suvilios?
Dominuojanti klasė
32 nauji modeliai – tiek šiemet dalyvių buvo išrikiuoti „Lietuvos metų automobilio 2025“ konkurse. Iš jų – vos vienas tradicinis sedanas „Toyota Camry“ ir tik trys universalai: tas pačias technologijas naudojantys „Volkswagen Passat“ ir „Škoda Superb“ bei elektrinis „Volkswagen ID.7 Tourer“. Tradiciniams hečbekams atstovavo sportiškasis „Toyota GR Yaris“ modelis, o likę 27 automobiliai reprezentavo šiuolaikinę įvairių dydžių SUV klasės pasiūlą.
Tačiau tai tikrai nereiškia, kad visi automobiliai vienodi ir neišsiskiriantys. Anaiptol – populiariųjų krosoverių gamintojai varžosi itin konkurencingomis sąlygomis, todėl dėl vairuotojų simpatijų kaunasi kiekviename žingsnyje.
Tarp naujausių SUV modelių konkurse buvo galima aptikti ir kuklesnių darbinių arkliukų, kaip antai „Dacia Duster“, ir miesto vairuotojo lūkesčius atliepiančių, hibridines arba visiškai elektrines pavaras turinčių „Toyota C-HR“, „Lexus LBX“ ar „Volvo EX30“, ir moderniausiomis technologijomis žibančių, daugiau nei 5 žmones vežti galinčių didžiųjų krosoverių, kaip antai „Mazda CX-80“ ar „Jeep Grand Cherokee“.
Dideli visureigiai neatsiejami nuo dalies gamintojų asortimento, mat pirkėjai visuomet vertino erdvius, komfortiškus, ilgoms kelionėms puikiai tinkamus ir technologiškai pažangius modelius. Šių metų konkursas pasižymėjo būtent tokių modelių gausa. Be paminėtų CX-80 ir „Grand Cherokee“, jame taip pat dalyvavo atnaujintas „Audi Q7“, naujieji „Škoda Kodiaq“, „Peugeot 5008“ ir „Hyundai Santa Fe“ modeliai – visi jie turi septynvietes versijas.
Brangesnių didžiųjų SUV kainos nesunkiai įkopia į šešiaženklę zoną. Tokie yra „Audi Q7“ ir „Jeep Grand Cherokee“ – nors jų bazinės kainos Lietuvoje startuoja atitinkamai nuo 84 300 ir 92 300 eurų, konkursui pateiktos versijos priartėja prie 110 000 eurų. „Hyundai Santa Fe“ mūsų šalyje kainuoja nuo 53 990 eurų, o „Mazda CX-80“ – nuo 53 900 eurų.
Pastarasis modelis konkurse taip pat išsiskyrė šešiaviete versija (gali būti ir septynvietis). Gamintojai pažymi, kad tai didžiausias jų siūlomas modelis Europoje, turintis net 3,12 metro atstumą tarp ašių, o dėl šešių sėdimųjų vietų erdvės sočiai užtenka visiems keleiviams. Naudojant visas sėdynes, bagažinės talpa siekia 258 litrus. Nulenkus trečiosios eilės sėdynes, bagažo erdvė išauga iki 687 litrų.
Konkurso komisijos narys, automobilių apžvalgininkas Justas Lengvinas pažymi, kad šį modelį galima pagirti dėl salono erdvės ir antroje eilėje montuojamų sėdynių dydžio.
„Lyginant su daugeliu septynviečių modelių, pastarasis automobilis tikrai gali pasigirti didele erdve. Tai matyti ir einant prie automobilio iš šono: pirmas mano įspūdis – tai šių metų konkurso limuzinas“, – apie kone 5 metrų ilgio visureigį kalba žurnalistas.
Galios rezervai
J. Lengvino teigimu, pagyrų verta ir CX-80 modelio galios sistema. Daug keleivių ir jų bagažo neretai pervežti turintys didieji SUV tiesiog privalo būti su pajėgiomis jėgainėmis. Kadangi Europoje gamintojus vis labiau varžo taršos reguliavimai, galingesniems vidaus degimo varikliams į pagalbą pasitelkiamos elektrinės sistemos.
Tad didžiajame „Mazda“ SUV modelyje iš tinklo įkraunamo hibrido sistema su 2,5 litro darbinio tūrio benzininiu varikliu, elektros motoru ir 17,8 kWh talpos ličio jonų baterija pasiekia 327 AG ir 500 Nm pajėgumą. Ir visa tai dera su puikiais ekologiškumo rodikliais – visureigio vidutinės benzino sąnaudos gali siekti vos 1,6 litro, o vien elektra be sustojimo galima nuvažiuoti iki 60 km.
„Kadangi testų metu dažniausiai važinėjome po vieną, sunku įvertinti, kaip elgtųsi automobilis, jei jis būtų pilnas žmonių. Bet, turint galios rezervą, yra daugiau šansų, kad, net susėdus gausiai kompanijai, automobiliui neteks pūškuoti užmiesčio keliais“, – paaiškina žinovas.
Štai „Hyundai Santa Fe“ taip pat montuojama iš tinklo įkraunama hibridinė galios sistema išvysto 253 AG ir 367 Nm. Kiek kuklesnį įkraunamosios hibridinės jėgainės pajėgumą siūlo „Škoda Kodiaq“ gamintojai – čekų modelyje ji pasiekia 204 AG maksimalią galią ir 350 Nm didžiausią sukimo momentą.
Saugių kelionių mėgėjams patiks dar vienas dalykas: Q7, „Grand Cherokee“, „Kodiaq“, „Santa Fe“ ir CX-80 modeliai gali būti varomi visais keturiais ratais. Japonų visureigis taip pat gali vilkti iki 2500 kg svorio priekabą.
Svarbu – estetika
Vertinant automobilius, ne paskutinėje vietoje – ir dizainas bei estetika. Rinkimų komisijos narys, fotografas Vytautas Pilkauskas atkreipia dėmesį, kad CX-80 modelis jį patraukė su kitomis savybėmis organiškai derančiu didingumu.
„O saulėtą dieną puikiai atsiskleidžia modelio spalva. Taip pat patiko dar didesnį erdvės pojūtį sukuriantis šviesus salonas, nors automobilis ir šiaip erdvus. Salono medžiagos irgi duoda pliusų šiam automobiliui“, – vardija pašnekovas.
„Salono estetika – ten tikrai viskas padaryta taip, kad būtų miela akiai. Pradedant nuo medžiagų, apsiuvimo, baigiant skydelio grafika. Nežinau, ar daugelis tą pastebi, bet man labai svarbu, kad skydelyje matomas vaizdas būtų estetiškas ir gerai suprantamas“, – kolegai antrina J. Lengvinas.
Japonijos gamintojų modelis išsiskiria ir praktišku automatiniu vairavimo padėties suderinimo vedlys. Jis per vaizdo kamerą nustato vairuotojo akių lygį ir ūgį, papildomai paprašo įvesti kūno svorį, tada automatiškai sureguliuoja sėdynę, vairą, projekcinio ekrano ir šoninių veidrodėlių padėtį.