Dar 2021-ųjų metų pabaigoje Lietuvos moksleivių sąjunga (LMS) vykdė ir inicijavo programą „Laikas jausti“, kuria siekė informuoti bendrojo lavinimo įstaigose besimokančius moksleivius apie emocinio raštingumo, psichinės sveikatos temas, skatinti mokyklų bendruomenes atkreipti dėmesį į pozityvios emocinės aplinkos mokyklose svarbą ir aktyviai prisidėti prie jos kūrimo.
„Visus metus aktyviai dirbome emocinės sveikatos tema, mums ypač svarbu buvo tą daryti ne per tarpininkus, o tiesiogiai bendraujant su mokiniais. Vykdydami „Laikas jausti“ stengėmės užmegzti kontaktą su kuo daugiau moksleivių iš skirtingų grupių: įtraukėme ir mokinių savivaldas, su kuriomis bendraujame nuolat, ir mokinius, įprastai nedalyvaujančius į Lietuvos moksleivių sąjungos veiklose“, – džiaugiasi LMS Panevėžio padalinio pirmininkas Vėjas Urbonas.
Kvietė moksleivius bendrauti netradicinėse aplinkose
„Kovo mėnesį sukvietėme mokinius į „Cosmos: kavos ir koktelių barą“, kur organizavome protmūšį emocinės sveikatos tema, tąkart labai džiaugėmės susirinkusių dalyvių gausa, taip pat tuo, kad verslas noriai prisideda prie veiklų, net suteikia nuolaidą renginio dalyviams“, – tikina LMS Valdybos narys V. Urbonas.
Protmūšio dalyviai žinojo atsakymus ne į visus klausimus, ypač susijusius su emocine sveikata, psichologine pagalba. Per žaidimą jaunuoliai pagilino savo žinias, praplėtė kompetencijas srityje, kuri šiuolaikiniam žmogui yra labai svarbi. „Vis daugiau žmonių, ne tik mokinių, jaučiasi vieniši, patiria emocinius sunkumus: tam įtaką daro ir įtemptas gyvenimo ritmas, mažesnis gyvo bendravimo kiekis, socialinės medijos, padidėjęs vienišumo lygis. Niekada negali žinoti, kada šios problemos pasieks tau artimą žmogų ar net tave patį: mes siekiame, kad visi moksleiviai būtų tam pasiruošę, žinotų, ką reikia daryti.“ – pasakoja J. Balčikonio gimnazijos dešimtokas V. Urbonas.

Vasarą LMS Panevėžio MSIC kartu su Panevėžio krašto skautais kvietė mokinius į diskusiją „Kakavos ir zefyrų pašnekesiai“, kuri vyko Panevėžio kultūros ir poilsio parke.
„Jos dalyviai kalbėjo apie emocinę sveikatą, galimybes gauti psichologinę pagalbą jų mokyklose ir Panevėžio mieste, šios temos svarbą. Netradicinė aplinka padėjo moksleiviams bendrauti atviriau, artimiau susipažinti vieniems su kitais. Organizacijų atstovai tikino, kad dalis renginio dalyvių atėjo tik dėl zefyrų, bet pasiliko, nes norėjo padiskutuoti, pabendrauti, renginyje rado savo bendraminčių“, – prisimena Vėjas.
Skatino įsitraukti mokyklas
Lietuvos moksleivių sąjunga į šią programą įtraukė ir mokinius, skirtingų ugdymo įstaigų atstovus, siekdami, kad informacija pasiektų kuo daugiau įvairaus amžiaus mokinių. Tai buvo vykdoma per ambasadorius – mokinius savanoriškai skleidžiančius „Laikas jausti“ žinutę, visus metus dirbusius ties šios programos temomis, kūrusius geresnę emocinę aplinką savo mokyklose. Panevėžio mieste ir rajone į šią programą pasiryžo įsitraukti 5-osios gimnazijos, „Vilties“ progimnazijos, Kazimiero Paltaroko gimnazijos ir Raguvos gimnazijos ambasadoriai.
Kas du mėnesius ambasadoriai gaudavo naujienlaiškius, kurie plėsdavo ambasadorių žinias apie emocinę sveikatą, gilindavo jų emocinį intelektą. Kiekvieną kartą naujienlaiškio tema buvo vis kita: buvo paliestas mikroklimatas mokyklose, psichinė sveikata, tolerancija, atsakingas elgesys, įvairovė ir lygybė. Naujienlaiškiuose taip pat buvo pateikiamos ambasadorių misijos – veiklų siūlymai, padėsiantys kurti geresnę mokyklos aplinką nagrinėjamos temos atžvilgiu.

„Itin džiaugiamės visais Panevėžio ambasadoriais: kiekviena iš jų labai stengėsi vykdyti gautas misijas, siekti pokyčio mokyklose. Džiaugiamės, kad į tokias akcijas įsitraukia ne tik LMS savanoriai, bet ir mokiniai, stebintys organizaciją iš šono, mokinių savivaldų atstovai – tai leidžia įžvelgti prasmę mūsų veikloje“, – sako V. Urbonas.
Panevėžio Kazimiero Paltaroko gimnazijoje ambasadorės veiklą vykdė Augustina Baltušnikaitė: „Stengiausi prisidėti prie saugios aplinkos kūrimo mokykloje, skatinau mokinių parlamentą organizuoti renginius, suburiančius mokyklos bendruomenę, kartu su jais dalyvavau pokalbiuose su gimnazijos administracija. Labiausiai įsiminusi veikla – diskusijos su mokyklos mokiniais, kurias pavadinome „Aš ir mokykla“: kalbėjomės apie skirtingas mokyklinio gyvenimo sritis, aiškinomės, kaip jos veikia mus emociškai ir nagrinėjome, ką galime keisti. Labai džiaugiausi, kai administracija atsižvelgė į siūlymus ir įvykdė keletą iš siūlymų, pavyzdžiui, pratęsėme valgyklos darbo laiką.“
„Laikas jausti“ ambasadoriai organizavo bendruomenę buriančius renginius, vykdė mokinių apklausas, iniciavo mokyklos bendruomenės diskusijas skirtingomis temomis. Panevėžio ambasadorės dalyvavo susitikimuose, tarpusavyje aptarinėjo darbus, taip pat vyko į programos renginius Vilniuje.

Nepamiršo ir sprendimų priėmėjų
Kiekvieną mėnesį LMS kviečia mokinių savivaldų atstovus į vadovų klubus, kurių metu stengiamasi išklausyti įvairiausių jų siūlymų, nusiskundimų, keliamų problemų. Būtent jų metu kilusios idėjos dažnai tampa tolimesnių LMS vykdomų jaunimo politikos darbų pagrindu. Tai matoma net nacionaliniu mastu: buvo parengtas leidinys, pateikiantis siūlymus dėl emocinės aplinkos mokyklose gerinimo, jis galės būti naudojamas siekiant užtikrinti „Laikas jausti“ programos tęstinumą ar tų mokyklų, kuriose ši programa nebuvo vykdoma.
Panevėžyje vadovų klubų metų gauta informacija paskatino LMS Panevėžio MSIC parašyti rezoliucija šia tema – ji buvo pateikta Panevėžio miesto savivaldybės tarybai bei administracijos švietimo skyriui.
„Susisteminę visą gautą informaciją suskaičiavome, kad tik mažiau nei 30% apklaustų Panevėžio miesto mokyklų dirba psichologas, dirbantis su ne daugiau kaip 400 mokinių. Beveik 40% mokyklų psichologas iš vis nedirba. Tokie skaičiai liudija probleminę situaciją, kurios sprendimo būdų būtina ieškoti, juk psichologas mokykloje atlieka labai daug naudą nešančių funkcijų: konsultuoja mokinius, veda įvairias veiklas, užsiėmimus, šviečia tėvus, mokinius, atlieka tyrimus. Mokyklai neturint psichologo, joje besimokantiems mokiniams yra sudėtingiau gauti psichologinę pagalbą, suprastėja švietimas apie emocinę sveikatą, mažėja bendruomeninių veiklų. Manau, yra būtina ieškoti būdų, kaip šiuos specialistus pritraukti į ugdymo įstaigas, nes ne paslaptis, kad jų reikia ir kitoms institucijoms ar organizacijoms, todėl būtina didinti švietimo sektoriaus patrauklumą šiems darbuotojams, suteikti jiems geresnes darbo sąlygas,“ – pozityviais įspūdžiais dalinasi buvęs LMS Panevėžio MSIC pirmininkas Rokas Urbonas.

Programa tęsiasi
Lietuvos moksleivių sąjunga tęs „Laikas jausti“ vykdymą ir 2023-iųjų metų pirmąjį pusmetį bei tokiu būdu toliau kurs geresnį rytojų moksleiviams.
„Nei vienos problemos, susijusios su emocine sveikata, visiškai išspręsti neįmanoma, galima tik sumažinti jos apraiškų mastą. Darbą su „Laikas jausti“ temomis tęsime ir toliau: neužmiršime to, kas moksleiviams yra svarbu. Norime, kad jauniems žmonėms kalbėjimas apie šias temas tiesiog nebūtų tabu.“ – baigdamas pokalbį priduria Lietuvos moksleivių sąjungos Panevėžio padalinio pirmininkas V. Urbonas.
Plačiau apie programą „Laikas jausti“ skaitykite čia.
