Bendrovės „Panevėžio autobusų parkas“ 61 metų vairuotojas Stasys pasakojo, kad įmonėje dirba per 20 metų, o autobusą vairuoja apie 13 metų.
Visoje Lietuvoje trūksta maždaug tūkstančio autobusų ir troleibusų vairuotojų. Kai kurie miestų viešojo transporto įmonės dėl darbuotojų stygiaus jau retina maršrutus, o tolimųjų reisų bendrovės negali atstatyti dar per pandemiją nutrauktų dalies tarptautinių maršrutų.
Be to, Keleivių vežimo asociacija perspėja, kad viešojo transporto vairuotojų karta sensta ir jiems nėra pamainos – jaunimui nėra patraukli autobusų vairuotojų profesija. Todėl ilgainiui ši problema gilės, nes nebus, kas pakeis iš darbo pasitraukusius autobusų vairuotojus. Regitros duomenimis, 77 proc. visų turinčiųjų teisę vairuoti autobusus ir troleibusus yra penkiasdešimties ir vyresni, ir tik 23 procentai – jaunesni.
Tą pripažįsta ne tik Panevėžio miesto savivaldybei pavaldžios bendrovės „Panevėžio autobusų parkas“ generalinis direktorius Arnoldas Gražys, bet ir bendrovės „Ridvija“, kurios priemiestinių autobusų maršrutai nusidriekę Panevėžio rajone, vadovas Vidmantas Šliažas.
A. Gražys.
Problema – vairuotojų amžius
Bendrovės „Panevėžio autobusų parkas“ generalinis direktorius A. Gražys aiškino, kad autobusų vairuotojų trūkumas nėra didelis, kaip kituose Lietuvos didžiuosiuose miestuose.
„Autobusų vairuotojų skaičius bendrovėje – 160, vidutiniškai iš jų apie 110 dirba miesto pervežimuose, o likusieji – priemiesčio ir tarpmiestiniuose maršrutuose. Nors šiuo metu vairuotojų trūkumo nejaučiame, yra kita problema – jų amžius. Vidutinis vairuotojų amžius – 57 metai, vyriausiajam – 70 metų, jauniausiam – 39, o iki 40 metų turime 2 vairuotojus, 40–50 metų – 18 vairuotojų, 51–60 metų – 71 vairuotoją, 61 ir vyresnių – 68. Todėl išėjus iš darbo ilgamečiam vairuotojui nėra jokių šansų, kad į jo vietą ateis jaunas, tik nesenai D kategoriją išsilaikęs darbuotojas“, – aiškino A. Gražys ir teigė, kad bandoma spręsti autobusų vairuotojų trūkumo problemą.
Visoje Lietuvoje trūksta maždaug tūkstančio autobusų ir troleibusų vairuotojų. Kai kurie miestų viešojo transporto įmonės dėl darbuotojų stygiaus jau retina maršrutus, o tolimųjų reisų bendrovės negali atstatyti dar per pandemiją nutrauktų dalies tarptautinių maršrutų.
Sudarė darbo grupę
„Yra sudaryta penkių didžiųjų miestų viešojo transporto įmonių vadovų darbo grupė ir bandome spręsti aktualų klausimą dėl vairuotojų trūkumo. Statistika rodo niūrias prognozes – neišsprendus šios problemos, po 5 ar 10 metų nebus, kas vairuos autobusus“, – įtikinamai kalbėjo įmonės vadovas.
Dirba pusamžiai vairuotojai
Bendrovės „Ridvija“ vadovas V. Šliažas, nors jo vadovaujamoje įmonėje kur kas mažiaus vairuotojų, teigė, kad susiduria su tokiomis pačiomis problemomis, kurios kankina didžiąsias viešojo transporto įmones.
„Spaudžia tokios pačios problemos, kaip ir didžiąsias įmones. „Ridvijoje“ dirba per 50 vairuotojų, o Panevėžio filiale – apie dešimt. Šio filialo vairuotojai darbuojasi Panevėžio rajone ir važinėja priemiestiniais maršrutais. Tų vairuotojų amžiaus vidurkis apie 50 metų. Pačiam jauniausiam buvo 25 metai. Laurynas įmonėje išdirbo 3–4 metus, bet išėjo. Nebeišgalėjome mokėti didesnio atlyginimo, todėl išėjo dirbti į kitą kompaniją“, – pasakojo V. Šliažas.
Bendrovės „Ridvija“ vadovas V. Šliažas, nors jo vadovaujamoje įmonėje kur kas mažiaus vairuotojų, teigė, kad susiduria su tokiomis pačiomis problemomis, kurios kankina didžiąsias viešojo transporto įmones.
Jaunesni renkasi didesnį atlygį
Pasak bendrovės „Ridvija“ vadovo, kad įmonės viešojo transporto maršrutai sudaromi pagal laimėtus konkursus, kuriuos skelbia šalies savivaldybės.
„Keleivius vežame Pasvalio, Sodelių ir Smilgių kryptimis. Šiuo metu įmonė išgyvena ypač sunkų laikotarpį. Eidami į konkursą Panevėžio rajono savivaldybėje prieš ketverius metus negalėjome numatyti situacijos dėl pasikeitusių kainų. Kyla degalų kainos, kyla ir kiti įkainiai“, – pristatė bėdas V. Šliažas.
„Tačiau kylant degalų kainoms, negalime didinti darbo užmokesčio. Todėl minėtas jauniausias vairuotojas Laurynas, nors ir labai nenoriai, išėjo iš darbo ir pasirinko vairuotojo darbą komercinėje įmonėje – ten didesni atlygiai“, – kalbėjo V. Šliažas ir tikisi sulaukti geresnių laikų.
Visoje Lietuvoje trūksta maždaug tūkstančio autobusų ir troleibusų vairuotojų. Kai kurie miestų viešojo transporto įmonės dėl darbuotojų stygiaus jau retina maršrutus, o tolimųjų reisų bendrovės negali atstatyti dar per pandemiją nutrauktų dalies tarptautinių maršrutų.
Įgyja reikiamą kvalifikaciją
Panevėžio darbo rinkos mokymo centro vadovas Valentinas Masilionis teigė, kad išmokti vairuoti autobusą įmanoma jo vadovaujamoje įstaigoje.
„Ne paslaptis, kad Darbo rinkos mokymo centras geriausiai paruošia D kategorijos vairuotojus, kurie gali vairuoti autobusus. Centre norinčiųjų įgyti teisę vairuoti autobusą pernai buvo daugiau kaip dvidešimt, o šiais metais jau turime penkiolika. Mokantis vairavimo įgūdžių įgyjama teisė ne tik vairuoti autobusą, bet ir įgyjama vairavimo kvalifikacija keleiviams vežti. Tokie vairuotojai turi teisę užsiimti komercine veikla ir vežti keleivius už atlygį“, – pasakojo V. Masilionis ir tvirtino – autobuso vairuotojo specialybė nėra užmiršta.
Panevėžio darbo rinkos mokymo centro vadovas Valentinas Masilionis teigė, kad išmokti vairuoti autobusą įmanoma jo vadovaujamoje įstaigoje.
Planuoja dirbti – abejonių nėra
„Jeigu įgyjama teisė vairuoti D kategorijos transporto priemones, tai naudojama ne savo malonumui, bet planuojama dirbti komercinį darbą. Juolab kad mokosi už savo lėšas, todėl abejonių nėra, kad asmenys įsidarbina. Teisę vairuoti autobusą ir vežioti keleivius galima įgyti per aštuonias savaites“, – teigė V. Masilionis ir tvirtino, kad Darbo rinkos mokymo centras nesidomi, kur įsidarbina įgiję teisę vairuoti D kategorijos transporto priemones, esą tai ne jų kompetencija.
Paaiškinti negali
Pasak Panevėžio darbo rinkos mokymo centro vadovo, negalįs paaiškinti, kodėl įgijusieji teisę vairuoti D kategorijos transporto priemones nesirenka darbo bendrovėje „Panevėžio autobusų parkas“.
„Negaliu atsakyti į šį klausimą. Tai lemia daug faktorių, o vienas jų – darbo užmokesčio dydis. Todėl žmonės ir renkasi komercines įmones, o ne valstybines. Beje, šia specialybe domisi įvairaus amžiaus asmenys – nuo 22-ejų iki 48 metų“, – aiškino V. Masilionis.
Bendrovės „Panevėžio autobusų parkas“ 61 metų vairuotojas Stasys pasakojo, kad įmonėje dirba per 20 metų, o autobusą vairuoja apie 13 metų.
Vėluoti nemėgsta
Bendrovės „Panevėžio autobusų parkas“ 61 metų vairuotojas Stasys pasakojo, kad įmonėje dirba per 20 metų, o autobusą vairuoja apie 13 metų.
„Dabar vairuoju miesto maršrutinį autobusą. Darbas sudėtingas. Ne toks, koks buvo prieš dešimtmetį. Tuomet važinėti miesto gatvėmis buvo lengviau. Keičiasi eismo sąlygos, o autobusas – ne lengvasis automobilis, todėl labai sudėtinga įtilpti į sudarytą autobuso važiavimo grafiką. Vėluoti nemėgstu, todėl psichologiškai pavargstu“, – nuoširdžiai kalbėjo vairuotojas ir paaiškino, kodėl jaunimas nesirenka autobuso vairuotojo specialybės.
Visoje Lietuvoje trūksta maždaug tūkstančio autobusų ir troleibusų vairuotojų. Kai kurie miestų viešojo transporto įmonės dėl darbuotojų stygiaus jau retina maršrutus, o tolimųjų reisų bendrovės negali atstatyti dar per pandemiją nutrauktų dalies tarptautinių maršrutų.
Sūnui tokio darbo nelinkėtų
„Pirmiausia mokytis – brangu, o darbas – sudėtingas. Reikia ir naktimis kelis, ir dirbti šeštadieniais bei sekmadieniais. Tokio darbo – vairuoti autobusą – net savo sūnui nelinkėčiau. O ir atlyginimai nėra tokie, kad jaunimas norėtų šį darbą dirbti. Kita vertus, puikiai suprantu – brangsta kuras, brangsta kiti dalykai ir kelti atlygio nėra galimybės. Todėl jaunimą privilioti – sudėtinga. Beje, už tokį atlygį gali dirbti tik pensininkai, kurie gauna pensijas ir vairuotojo algą. Nors negaunu dar pensijos, o tik darbo užmokestį, iš darbo išeiti negalvoju. Ši darbovietė, kaip ir antrieji namai – suaugau su darbu. Prisirišau ir keisti negalvoju“, – teigė ilgametis vairuotojas Stasys.
NUOMONĖ
Nors viešojo transporto vairuotojų karta sensta, tačiau įgyjančiųjų teisę vairuoti D kategorijos transporto priemones – mažėja. Todėl išėjus iš darbo ilgamečiams autobusų vairuotojams, kas juos pakeistų, nėra – jaunimas retai renkasi šią profesiją, o jeigu ir renkasi, eina dirbti į komercines įmones, kuriose mokamas didesnis atlygis. Statistika rodo, kad nuo 2010-ųjų iki 2019 metų kasmet būdavo paruošiama iki tūkstančio viešojo transporto vairuotojų, tačiau pastaraisiais metais šios profesijos atstovų paruošiama perpus mažiau. Be to, jaunuoliai įgyti teisę vairuoti D kategorijos transporto priemones gali tik sulaukę 21 metų.
Panevėžyje autobusų vairuotojus ruošia Panevėžio darbo rinkos mokymo centras. Kalbamės su vairavimo mokyklos „Festina lente“ vadovu Jonu Žebriu, kodėl ne visos vairavimo mokyklos gali ruošti autobusų vairuotojus.
J. Žebrys.
„Panevėžyje autobusų vairuotojus pagrinde ruošia Darbo rinkos mokymo centras. Tačiau mieste yra dar dvi vairavimo mokyklos, kurios turi licenciją ir turi teisę ruošti vairuotojus, kurie baigę mokymus gali vairuoti D kategorijos transporto priemones. Tokią licenciją galėtų gauti ir vairavimo mokykla „Festina lente“. Tai ne problema. Problema yra ta, kad norint ruošti galinčius vairuoti tokias transporto priemones, reikia turėti tinkamą autobusą, su kuriuo galima mokyti vairavimo subtilybių.
Beje, asmenys, įgiję teisę vairuoti D kategorijos transporto priemonę, gali vairuoti sunkvežimius. Todėl, be autobuso, reikia dar turėti ir sunkvežimį, ir aikštelę, kurioje vyksta mokymai. Pačią geriausią mokymo bazę Panevėžyje turi Darbo rinkos mokymo centras. Kodėl jaunimas nesirenka šios profesijos, atsakyti negaliu. Tikriausiai viešojo transporto įmonėse mažos algos. Todėl, išmokę vairuoti autobusus, žmonės dažniau renkasi darbą komercinėse įmonėse.“
Šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. SutiktiSkaityti daugiau