Siaubo žanras pastaraisiais metais išgyveno renesansą – daugybė išskirtinių filmų, kurie iš naujo apibrėžė žanrą ir sužavėjo žiūrovus visame pasaulyje. Nuo šiurpinančių pasakojimų apie antgamtines būtybes iki nervingų trilerių, tyrinėjančių žmogaus baimės gelmes – per pastaruosius penkerius metus atgimė aukštos kokybės siaubo kinas. Pažvelkime atidžiau į dešimt geriausių pastarojo pusės dešimtmečio siaubo filmų, palikusių neišdildomą pėdsaką žanre. Naujausius filmus eKinas.lt rasti visada nesunku, tačiau štai pagrindiniai pastarųjų 5 metų siaubo filmai.
Penktoji ikoninės „Klyksmas “ franšizės dalis, išleista 2022 m., atgaivino mylimą serialą naujos kartos teroru. Filmo veiksmas vyksta praėjus dvidešimt penkeriems metams po pirminių žmogžudysčių Vudsbore. Filme pasakojama apie naują žudiką, užsidėjusį vaiduoklio kaukę, nukreiptą į grupę paauglių, kurie atskleidžia mirtinas miesto paslaptis. Įtampos ir nostalgijos derinys „Klyksmas 5“ (2022 m.) atiduoda pagarbą savo pirmtakams, o šiuolaikinei auditorijai pateikia naujų bauginimų.
Tuo tarpu „Kalbėk su manimi“ (2023) imasi drąsaus naujo požiūrio į seną demoniško apsėdimo tropą, įtraukdama istoriją į socialinės žiniasklaidos amžiaus kontekstą. Kai grupė jaunų draugų netyčia išlaisvina tamsiąsias jėgas, eksperimentuodami su artefaktu, leidžiančiu bendrauti su mirusiaisiais, ribos tarp realybės ir košmaro išsilieja, o tai sukelia šiurpų ir nepamirštamą patirtį.
Panašiai ir filmas „Pjūklas X“ (2023) nepaisė lūkesčių, atgaivindamas ilgai gyvuojančią franšizę patrauklia įžanga, gilinančia į ikoninio piktadario „Pjūklas“ ištakas. Filmas, paremtas įspūdingu Tobino Bello pasirodymu, nagrinėja moralės ir teisingumo temas visceralinio jaudulio ir siaubingų spąstų fone, dar kartą patvirtindamas serialo, kaip šiuolaikinio siaubo kertinio akmens, statusą.
Tačiau pastaraisiais metais siaubo žanrą apibrėžė ne tik klasika. Švieži ir novatoriški filmai taip pat paliko neišdildomą pėdsaką žiūrovams, peržengdami ribas to, kas įmanoma baimės sferoje. Pavyzdžiui, „Nematomas žmogus“ (2020 m.) pateikia šiurpinantį prievartos šeimoje ir psichologinių kankinimų vaizdavimą, kuris atliepia auditoriją dar ilgai po titrų pasislinkimo.
Panašiai netikėtu hitu tapo ir „Šypsena“ (2022), uždirbęs daugiau nei 200 mln. Filmas pasakoja apie Rose, psichologę, kuri atskleidžia grėsmingas paciento savižudybės paslaptis ir nuneša ją į košmarišką nusileidimą į tamsą. Su savo siaubinga atmosfera ir siaubingais vaizdais „ Šypsena“ sukelia klasikinių siaubo filmų baimę, o šiuolaikinei auditorijai suteikia naują ir siaubingą patirtį.
Tarp kitų išskirtinių filmų yra „Juodasis telefonas“ (2021), supažindinantis žiūrovus su siaubinga The Grabber, serijinio žudiko, grobiančio jaunus berniukus, figūra, ir „Tylos zona. Pirmoji diena“ (2024), perkelianti žiūrovus į pasaulį, nusiaubtą. ateivių įsibrovėlių, kur tyla yra ne tik auksas, bet ir būtinas išlikimui.
Filmas „Paskutinė naktis Soho rajone“ (2021) demonstruoja režisieriaus Edgaro Wrighto įvairiapusiškumą su psichologine siaubo istorija, kurios veiksmas vyksta septintojo dešimtmečio Londone, o M3GAN (2023) – pasaka apie jauną merginą ir jos dirbtinio intelekto lėlę, kuri tapo nesąžininga. Galiausiai, „Nematomas draugas“ (2024 m.) tyrinėja šiurpinančius, atrodytų, nekaltos vaiko draugystės su antgamtine esybe pasekmes, pateikia persekiojančią meditaciją apie tikėjimo galią ir nekontroliuojamos vaizduotės pavojus.
Apibendrinant galima pasakyti, kad per pastaruosius penkerius metus siaubo žanras nepaprastai atgijo, o daugybė filmų iš naujo apibrėžė, ką reiškia būti tikrai baisu. Nuo klasikinių franšizių atgimimo iki naujų ir novatoriškų balsų atsiradimo siaubo kinas ir toliau žavi žiūrovus savo gebėjimu sukelti baimę, įtampą ir baimę. Žvelgiant į žanro ateitį, aišku viena: košmarai toli gražu nesibaigė.