Variklio alyva

AutoriusJPFotoGAMINTOJŲ

Variklio alyva yra būtina transporto priemonių variklių sudedamoji dalis. Ji naudojama variklio dalių sutepimui, mažina trintį judančių metalinių komponentų, juos valo nusidėvėjimo likučių ir apsaugo nuo korozijos. Nenaudojant alyvos, įvairūs variklio komponentai nusidėvėtų labai greitai.

Variklio alyvos tipai

Visų pirma, variklio alyva skirstoma pagal klampumą. Jį nurodo SAE skaičiai, pavyzdžiui, 5W30 arba 10W40. Pirmasis skaičius nurodo alyvos klampumą jai esant šaltai, kas ypatingai svarbu žiemą. Kuo žemesnis šis skaičius, tuo skystesnė būna alyva prasidėjus šalčiams, kas palengvina variklio užvedimą. Kaip pavyzdys, 5W klampumo tepalai turėtų sustingti tik esant net -40°C  šalčiui.

Aliejinė nuotrauka paimta iš www.rexbo.lt

Skaičius po raidės W nurodo tepalo klampumą pasiekus darbinę temperatūrą. Vienareikšmiško atsakymo, kokia alyva geresnė – skystesnė ar klampesnė – nėra. Skystesnių tepalų pagrindinis privalumas yra didesnis trinties mažinimas tarp variklio komponentų, dėl ko jis gali veikti ekonomiškiau. Tačiau lengvesnis skystesnės alyvos prasiskverbimas net pro mažiausius tarpelius gali turėti ir neigiamą poveikį – sudaromas nepakankamas alyvos slėgis, dėl ko ne visi komponentai yra iki galo sutepami.

Tai ypatingai gali pasireikšti senesnėse transporto priemonėse ar smarkiau nusidėvėjusiuose varikliuose. Skystesnė alyva taip pat gali lengviau prasiskverbti į cilindrus, kur bus sudeginama, dėl ko teks dažniau pildyti jos atsargas variklyje. Kalbant apie klampesnę alyvą, pagrindinis jos privalumas yra tvirtesnės ir atsparesnės apsauginė plėvelės sudarymas. Tačiau naujos konstrukcijos varikliuose, kur tarpai tarp tam tikrų komponentų yra itin smulkūs, tokia alyva gali tiesiog neprasiskverbti į visus variklio kampelius.

Alyvos tipai taip pat skirstomi pagal API žymėjimus. Ši kategorija nurodo, kokiam varikliui skirti tepalai (S – benzininiams, C – dyzeliniams), taip pat kokios klasės kokybę jie atitinka. Kuo toliau nuo abėcėlės pradžios yra nutolusi antroji kodo raidė, tuo aukštesnės kokybės yra alyva (pvz., SA yra žemos kokybės produktas, o SN – jau aukštesnės).

Taip pat alyvų žymėjimui yra naudojama ACEA klasifikacija, kuri iš esmės pateikia panašią informaciją į API žymėjimą. Šios klasifikacijos žymėjimai yra gana painūs, kadangi jos nuostatos yra reguliariai redaguojamos, o pakitimus nurodo tik nuostatų priėmimo metai. Tačiau svarbiausia žinoti, kad ACEA A1-5 / B1-5 žymėjimas yra skirtas universalioms alyvoms, tinkamos lengvųjų automobilių benzininiams ir dyzeliniams varikliams, ACEA C1-4 – lengvųjų automobilių dyzeliniams ir benzininiams varikliams su specifinėmis dujų šalinimo sistemomis, ACEA E4-9 – sunkiojo komercinio transporto dyzeliniams varikliams.

Variklio alyva taip pat skiriasi savo sudėtimi. Įprastai išskiriami mineraliniai, sintetiniai ir pusiau sintetiniai (iš tiesų tai reiškia, kad tai mineralinė alyva, kuri savo savybėmis yra artima sintetiniam tepalams). Alyva gaminama iš rafinuotos žalios naftos arba polimerinių junginių. Sintetinė alyva gaminama kruopščiai kontroliuojant visą gamybos procesą, kad būtų pasiektos atitinkamos savybės ir optimalios sutepimo sąlygos.

Variklio alyvos keitimas

Kaip ir bet kokius kitus automobilio komponentus, variklio alyvą taip pat svarbu keisti laiku, kad išvengtumėte ankstyvo nusidėvėjimo ir gedimų. Jeigu alyva nėra keičiama ilgą laiką, joje susikaupusios nuosėdos ir nešvarumai sukelia reakcija su tepaluose esančiomis medžiagomis, kas pradeda kenkti variklio komponentams, gali pažeisti jų paviršių.

Variklio alyvą įprastai rekomenduojama keisti pravažiavus 10 000 – 15 000 km (skaičius skiriasi priklausomai nuo automobilio gamintojo), tačiau ne rečiau kaip 2 kartus per metus. Smarkiausiai alyva yra veikiama šaltuoju metu laiku, todėl keitimo dažnis priklauso ir nuo jūsų gyvenamosios vietos – gyvenant šaltose šalyse alyvą gali tekti keisti dažniau, nei gyvenat švelniomis klimato sąlygomis. Jeigu tepalus keičiate du kartus per metus, tai patartina daryti lapkričio pabaigoje, prieš šalčius, ir balandžio mėnesį.

Tokiu būdu alyva, kuri naudojama žiemą ir labiau nusidėvi, yra pakeičiama po 4-5 mėnesių, o ne pusės metų, kas turi teigiamos įtakos variklio būklei. Jeigu alyvą planuojate keisti rečiau, rekomenduojama naudoti aukščiausios kokybės gaminius ir reguliariai tikrinti alyvos būklę bei lygį. Bet kokiu atveju nepamirškite, kad renkantis variklio alyvą visada reikia vadovautis variklio gamintojo rekomendacijomis.


Palikti komentarą

* JP.lt už komentarų turinį neatsako. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. JP.lt pasilieka teisę šalinti necenzūrinius, nekultūringus ir neetiškus skaitytojų komentarus, kaip ir tuos, kuriais skatinama visuomenės grupių nesantaika, šmeižiami ar įžeidinėjami žmonės, o duomenis apie tai Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka perduoti teisėsaugos institucijoms. JP.lt skatina komentuoti atsakingai ir gerbti kitų skaitytojų nuomonę.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Alyvos filtras

confident-noyce

Iš kaminų į aplinką jau rūksta automobilių alyva

confident-noyce

Pasiekė naują rekordą: automobiliu be alyvos nuvažiavo 307 kilometrus

confident-noyce

Naujausi straipsniai

Šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Sutikti Skaityti daugiau