-1.5 C
Panevėžys
Šeštadienis, 4 gruodžio, 2021

Vairuotojams teks atverti pinigines arba padėti raktelius: skelbia, kas toliau vyks su degalų kainomis

AutoriusJP, BNS, LRYTAS.LTFotobns
Vairuotojams teks atverti pinigines arba padėti raktelius: skelbia, kas toliau vyks su degalų kainomis.

Naftos kainoms pakilus iki aukščiausio per kelerius metus lygio, ekspertai sako, kad degalų brangimo tendencijos kol kas išlieka. Tačiau kitąmet tikimasi jų smukimo.

Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas Emilis Cicėnas sako, kad brangstant visiems energetikos resursams ir didėjant žaliavinės naftos paklausai, degalai brangs toliau.

„Tai yra tiesioginė koreliacija su žaliavinės naftos kaina. Kiek ji gali augti, priklauso nuo pasaulinių pasiūlos ir paklausos tendencijų. Kol paklausa viršija pasiūlą pasaulinėse naftos biržose, tol brangimo tendencijos išlieka“, – BNS sakė E. Cicėnas.

Pasak jo, tiek benzino, tiek dyzelino ar dujų kainų augimas yra panašus, tačiau dyzelinui įtakos turi ir Vyriausybės planuojamas akcizo bei biodegalų dalies privalomo naudojimo didinimas.

„Jei rištume tendencijas prie žaliavinės naftos brangimo, tai koreliuojantys dalykai, bet akcizų didinimo ir biodalies didinimo dyzeline iniciatyvos išbrangina neproporcingai tą konkretų produktą, dyzeliną“, – sakė E. Cicėnas.

SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas sako, kad degalų kainoms įtakos turi ne tik brangstanti žaliavinė nafta, bet ir didėjanti naftos perdirbimo marža.

„Naftos perdirbimo gamyklos po labai sudėtingų praėjusių metų, prisiminus ir „Orlen“ gamyklą, praėję metai buvo prasti ir tos naftos perdirbimo maržos buvo prastos ir atitinkamai pelningumai prasti. Dabar ta situacija yra padidėjusi, tai irgi persimeta į galutinę degalų kainą, ji yra irgi padidėjusi, nepaisant to, kad ir naftos kaina padidėjusi“, – BNS sakė T. Povilauskas.

Anot jo, šiemet degalų kainoms mažėti prielaidų nėra, tačiau to tikimasi kitais metais. „Kalbėti apie tai, kad degalų kainos labiau koreguotųsi žemyn, to nesitikime paskutinį metų ketvirtį. Kitąmet mūsų naftos kainų prognozė yra žemesnė, manome, kad naftos kainos bus žemesnės negu šių metų vidurkis“, – sakė T. Povilauskas.

T. Povilauskas.

Ekonomisto vertinimu, dar vasarą „Brent“ naftos kaina stabiliai laikėsi apie 70 JAV dolerių už barelį, rugpjūtį ji perkopė 80 JAV dolerių, o dabar siekia apie 84 JAV dolerius. T. Povilausko teigimu, naftos brangimui įtakos turėjo JAV siautėjęs uraganas „Ida“, sumažinęs naftos gavybą.

Uragano nuostoliams paveikus gręžinius, naftos pasiūla sumažėjo. Naftos paklausa pastaruoju metu yra atsigaunanti, ją didina ir augantis žmonių mobilumas. Jis taip pat pastebi, kad naftos atsargos pasaulyje mažėja – jos yra mažesnės negu kelerių metų vidurkis, todėl naftos kaina kyla į viršų.

„Pastarųjų kelių savaičių įdomi įtaka, kad gamtinių dujų kainos labai smarkiai šoktelėjo į viršų, yra rekordinės, jei jas perkonvertuosime į naftos kainą, pagal energetinę vertę, tai dabar dujos kainuoja apie 160 JAV dolerių už barelį – dvigubai daugiau nei nafta, to niekada nėra buvę“, – sakė T. Povilauskas.

Vairuotojams teks atverti pinigines arba padėti raktelius: skelbia, kas toliau vyks su degalų kainomis.

„Viada“: per 1,5 mėnesio degalai pabrango 7-10 proc.

Degalinių tinklą valdančios bendrovės „Viada LT“ mažmeninės prekybos direktorius Vytautas Bacevičius BNS komentavo, kad degalų kaina dabar aukščiausia per pastaruosius trejus metus.

„Prasidėjus COVID-19 pandemijai, dėl kelionių apribojimų ir degalų poreikio mažėjimo, naftą išgaunančios šalys naftos išgavimo kiekį sumažino daugiau kaip 4 mln. barelių per dieną. Pamažu atsigaunant ekonomikai bei didėjant visuomenės mobilumui, naftos rinka iš perteklinės pakrypo link deficitinės“, – teigė V. Bacevičius.

Pasak jo, nors per labai trumpą laiką labai išaugo naftos paklausa, pasiūla auga gerokai lėčiau, o bendram naftos ir jos produktų kainų kilimui įtakos turi ir kituose energetikos sektoriuose besiformuojantis deficitas.

„Dauguma energetinių produktų yra tarpusavyje susiję, tai yra, pakeičiami šiluminės ir elektros energijos gamyboje. Gamtinių dujų ir anglies trūkumas bei brangimas skatina dalies naftos produktų nukreipimą į elektros bei šilumos gamybą. Augant vartojimui – kyla ir kainos“, – sakė jis.

Pasak V. Bacevičiaus, nuo rugsėjo 1 dienos iki dabar bendrovės „Orlen Lietuva“ didmeninė A95 benzino kaina (vienkartiniams sandoriams) pakilo 7,6 proc. – 1,287 euro už litrą, o dyzelinio kuro – 14 proc. ir pasiekė rekordines aukštumas – 1,2233 euro už 1 litrą.

„Viada LT“ atstovo teigimu, mažmeninėje rinkoje degalų brangimas yra mažesnis nei didmeninėje. Spalio 13 dieną „Viados“ tinkle A95 benzino kaina siekė 1,429 euro – nuo rugsėjo 1 dienos ji pakilo 6,7 proc., o dyzelinas – 9,6 proc. iki 1,359 euro.


Palikti komentarą

* JP.lt už komentarų turinį neatsako. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. JP.lt pasilieka teisę šalinti necenzūrinius, nekultūringus ir neetiškus skaitytojų komentarus, kaip ir tuos, kuriais skatinama visuomenės grupių nesantaika, šmeižiami ar įžeidinėjami žmonės, o duomenis apie tai Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka perduoti teisėsaugos institucijoms. JP.lt skatina komentuoti atsakingai ir gerbti kitų skaitytojų nuomonę.


PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Ministras: padidinus akcizą, dyzelinas kasmet brangs 3-4 centais

confident-noyce

Degalų kainos spalį šoktelėjo visose trijose Baltijos valstybėse

confident-noyce

Degalai Lietuvoje rugpjūtį atpigo labiausiai Baltijos valstybėse

confident-noyce

Naujausi straipsniai

Šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Sutikti Skaityti daugiau