18.4 C
Panevėžys
Šeštadienis, 18 gegužės, 2024

Upėtakis ant grilio – gardžiam savaitgalio vakarėliui: su šiais patarimais pavyks tobulai

AutoriusjpFotofreepik.com

Įsibėgėjus pavasariui, norisi kuo daugiau laiko praleisti lauke, pasikviesti į svečius seniai matytus artimuosius ir kuo mažiau plūktis virtuvėje. Nenusivilsite savaitgalio vakarėliui nusprendę patiekti ant grotelių keptų vaivorykštinių upėtakių. Paruošti žuvį neužtruks, o patiekalai ne tik džiugins gomurį šviežiu grilio dūmu, bet ir bus palankūs sveikatai. Gydytoja dietologė dr. Edita Gavelienė pažymi, kad žuvis yra didelės biologinės vertės, baltymais turtingas produktas, ypač vertingas dėl omega-3 polinesočiųjų riebalų rūgščių. 

Žuvies – bent du kartus per savaitę

Pasak gydytojos dietologės dr. Editos Gavelienės, žuvies per savaitę valgyti reikėtų bent 2–3 kartus. Ji gali būti švelniai sūdyta, troškinta, taip pat kepta orkaitėje ar ant grilio, bet geriau vengti miltų ar tešlos apvalkale bei aliejuje gruzdintos žuvies. „Žuvies nauda mūsų sveikatai yra nepakeičiama. Jose gausu vienos svarbiausių žmogaus organizmui būtinų statybinių medžiagų – baltymų, kurie lengviau įsisavinami bei virškinami. Žuvis taip pat yra nepamainomas Omega-3 polinesočiųjų riebalų rūgščių šaltinis. Be to, tai – skirtingų mineralų ir vitaminų gausa pasižymintis produktas“, – sako ekspertė.

Gydytoja dietologė atkreipia dėmesį, kad jūrinių ir gėlavandenių žuvų maistingumas skiriasi. Nors mineralinių medžiagų ar baltymų kiekis panašus, tačiau Omega-3 polinesočiųjų riebalų rūgščių jūrinė žuvys turi daugiau.

„Nuo pakankamo Omega-3 polinesočiųjų rūgščių kiekio organizme priklauso, kaip funkcionuoja širdis, kraujagyslės ir imuninė sistema, jos saugo ir nuo uždegiminių procesų. Dėl to geriausia valgyti įvairias žuvis – ir jūrines, ir gėlavandenes. Jei kartą per savaitę valgote jūrinę žuvį, antrą kartą pasigaminkite patiekalą iš sugautos upėse, ežeruose ar tvenkiniuose. Taip gausite skirtingų medžiagų, kurios naudingos organizmui: vitaminų A, D ir E, mineralų. Per abu valgymus reikėtų suvartoti apie 300 gramų“, – pataria gydytoja dietologė.

Kuo šviežesnė – tuo naudingesnė

Dr. E. Gavelienė priduria, kad kuo žuvis šviežesnė, tuo naudingesnė sveikatai. „Ta žuvis, kuri pagaunama Lietuvoje ir atsiduria tiesiai ant stalo, yra pati naudingiausia sveikatai. Žuvies maistingumas mažėja tuomet, kai ji yra kelis kartus užšaldoma ir vėl atšildoma. Tad, kad ir kokios rūšies būtų žuvis, tinkamiausia jas valgyti šviežias, ką tik pagautas“, – sako ekspertė.

Renkantis vaivorykštinį upėtakį parduotuvėje sveikatai palankios mitybos specialistė rekomenduoja įvertinti jo išvaizdą: žuvis turi būti žvilganti, o filė – ryškios tvirtos tekstūros ir nepakitusios spalvos. „Kuo kokybiškesnė žuvis, tuo geresnis skonis, sultingesnė mėsa. Prieš kepant vaivorykštinį upėtakį reikia patepti sviestu arba alyvuogių aliejumi, kad viduje būtų sultingas, bet išlaikytų traškų paviršių“, – sako ekspertė ir prie vaivorykštinio upėtakio ji rekomenduoja patiekti ryžių, garuose virtų daržovių, šviežių salotų.

Filė be odos netinka kepimui ant grotelių

Prekybos tinklo „Rimi“ grilio technologas V. Nadzeika rekomenduoja kepant žuvį groteles gerai įkaitinti ir jas šiek tiek patepti aliejumi, kad žuvis nepriliptų. „Tik tokiu atveju žuvis prie grotelių neprilips. To nepadarius greičiausiai prireiks nemažai pastangų žuvį bandant nuimti neišsinėrusios nuo savo odos.“

Grilio technologas atkreipia dėmesį, kad ruošiantis kepti žuvį, ją reikėtų pasirinkti su oda. „Žuvies filė be odos nėra tinkama kepimui ant grilio, nes greitai praranda sultingumą ir tampa ypač trapi. Prisiminkite ir tai, kad žuvies kepimui tinkama aukštesnė temperatūra ir trumpesnis kepimo laikas nei mėsos, todėl jos nereikėtų perkepti bei suskrudinti“, – sako V. Nadzeika.

Su marinatais „Rimi“ grilio technologas rekomenduoja nepersistengti. „Žuvies marinato pagrindui galima pasirinkti aliejų, jogurtą ir tada dėti pasirinktus prieskonius. Tačiau siūlyčiau rinktis kuo paprastesnius priedus: druską, penkių pipirų mišinį arba specialius žuviai skirtus prieskonių mišinius, taip pat įdėti šiek tiek smulkinto česnako, šviežių prieskoninių žolelių ir viską apšlakstyti citrinos sultimis. Žuvies marinavimui netinka labai aštrūs ir saldūs prieskoniai. Pabrėžčiau ir tai, jog žuvies negalima marinuoti ilgai, todėl įsigijus šviežią ją kepkite ilgai nedelsdami“, – pataria grilio technologas.

Savaitgalį pasikvietę svečių grilyje keptą upėtakį galite patiekti kiekvienam pagal skonį – žuvį paruošę įvynioję į foliją ar tiesiog ant grotelių.

RECEPTAS

Ant grotelių keptas upėtakis

Patiekalui reikės:

2 vnt. upėtakių (apie 400–500 g);

1 vnt. citrinos;

kelių šakelių šviežių rozmarinų;

kelių šakelių petražolių;

kelių česnako skiltelių;

40 g sviesto;

druskos;

šviežiai maltų pipirų

Gaminimo eiga:

  1. Sviestą ištrinkite su išspaustu česnaku, kapotomis petražolėmis, rozmarinais, druska ir pipirais.
  2. Sviestu su prieskoniais ištepkite žuvies vidų, įdėkite citrinos griežinėlių ir palikite marinuotis, kol įkais grilis.
  3. Žuvį suvyniokite į aliuminio foliją ir kepkite apie 10–15 min. iš kiekvienos pusės. Jei kepsite be folijos, upėtakis bus labiau apskrudęs, bet ne toks sultingas.

Skanaus!


Palikti komentarą

* JP.lt už komentarų turinį neatsako. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. JP.lt pasilieka teisę šalinti necenzūrinius, nekultūringus ir neetiškus skaitytojų komentarus, kaip ir tuos, kuriais skatinama visuomenės grupių nesantaika, šmeižiami ar įžeidinėjami žmonės, o duomenis apie tai Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka perduoti teisėsaugos institucijoms. JP.lt skatina komentuoti atsakingai ir gerbti kitų skaitytojų nuomonę.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Netikėtas grilio receptas, kuris leis mėgautis naudinga ir sveika žuvimi

confident-noyce

Mamos dieną atšvęskite terasoje: su šiais patarimais lašišą iškepsite tobulai

confident-noyce

Nepelnytai primiršta žuvis: vietoje lašišos galite rinktis ją, o skonis tikrai nebus prastesnis

confident-noyce

Naujausi straipsniai

Šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Sutikti Skaityti daugiau