Vilnius sparčiai atsikrato sovietinio palikimo – metalinių garažų. Šių metų pradžioje sostinės savivaldybė demontavo beveik 700 tokių statinių, o nuo 2020 metų jų skaičius sumažėjo net 98,4 proc. Tuo tarpu Panevėžys kol kas neskuba sekti sostinės pavyzdžiu.
Panevėžio miesto savivaldybės Teritorijų planavimo ir architektūros skyriaus vedėjas Saulius Glinskis teigia, kad sprendimas dėl Savitiškio ir Pievų gatvėse esančių metalinių garažų pašalinimo, šiuo metu nėra svarstomas.
Garažai reikalingi
Vis dėlto, Pievų gatvės vienos iš garažų bendrijų pirmininkas Julius Limantas, atkreipia dėmesį į rimtą problemą – nuolatinį garažų teritorijos šiukšlinimą, kuomet gyventojai atveža ir palieka savo atliekas.
Nors jis pats pasisako už tai, kad tokie garažai mieste reikalingi, nes žmonės prie jų yra pripratę ir laiko įvairius daiktus, realybė yra niūri.

„Viską galima sugriauti ir sunaikinti. Esu už tai, kad šie garažai liktų. Žmonės prie jų pripratę nuo seno ir pastaruoju metu juose laiko ne automobilius, o asmeninius daiktus, kurie retai naudojami. Savininkai išsikovojo tą vietą, pasistatė garažėlį ir džiaugiasi juo visą gyvenimą. Daugelis garažus turi nuo 1986 metų. Jeigu dabar juos atimtų, būtų neteisinga“, – teigia J. Limantas.
Kovoja su šiukšlintojais
Tačiau gražią idilę temdo nuolatinis garažų teritorijos šiukšlinimas, kai kiti gyventojai masiškai savo atliekas veža ir sukrauna prie garažų.
„Žmonės veža ir garažų teritorijoje nuolat palieka įvairias atliekas. Meta viską: įvairius baldus, automobilių padangas, detales, netgi kompostą“, – vardino metalinių garažų bendrijos pirmininkas.
Pasak jo, net ir pastačius informacinius ženklus bei filmavimo kameras, šiukšlintojų srautas nemažėja. Dažnai tai būna ne tik miesto gyventojai, bet ir didžiųjų prekybos centrų transportas.

Bendrijos nariai patys turi rūpintis atliekų išvežimu, kas kainuoja nemažus pinigus. Jei pavyksta nufilmuoti konkrečius šiukšlinimo įrodymus, pirmininkas juos perduoda Panevėžio miesto savivaldybės Viešosios tvarkos skyriui.
„Kas ydinga – žmonės nebijo. Pagauti šiukšlintojai gauna įspėjimą, bet vėl pakartotinai tą patį daro. Veža ir meta savo šiukšles prie garažų. Tik kad neatpažintų kameros, užsideda kapišoną. Tai viena ir didžiausių problemų, kurią aš matau, o man, kaip pirmininkui, dilema – kaip suvaldyti šią situaciją“, – piktinasi J. Limantas.

Finansinė našta
Kaip kitą problemą pirmininkas įvardina antrinių žaliavų surinkimą.
„Turbūt viena iš priežasčių, kodėl žmonės šiukšlina, yra brangus atliekų rūšiavimas ir tolimas didelių gabaritų atliekų aikštelių pasiekiamumas. Todėl, pavyzdžiui, Rožyno mikrorajono gyventojams patogu vakarais ir naktimis atvežti savo atliekas į mūsų bendrijas. Kam jiems važiuoti toliau, jeigu čia patogu atsikratyti savų šiukšlių“, – svarsto J. Limantas ir priduria, kad norint užtikrinti tvarką, būtinas tiek savivaldos, tiek gyventojų supratimas. Svarbu suvokti, kad garažai negali virsti automobilių servisais ar vieta kitokiems verslams vykdyti, taip pat ir sąvartynu.
„Mano patirtis pirmininkaujant rodo, kad bendrijų nariai turi patys saugotis ir tvarkytis savo lėšomis, nes savivaldybė, nors ir turėtų rūpintis miesto tvarka, jokių investicijų ar pagalbos nesuteikia, – apgailestauja J. Limantas. – Mes patys samdome „Panevėžio specialųjį autotransportą“ ar kitas bendroves ir tvarkomės iš bendrijos lėšų“.

Vieniems per brangu
Per pastaruosius keturis metus bendrijai pavyko sutvarkyti tik pusę 3 hektarų teritorijos, o tam prireikė nemažų lėšų. Pirmininkas įsitikinęs, kad Savivaldybė turėtų prisidėti prie šios miesto problemos sprendimo, nes vien bendrijų narių pastangų nepakanka.
„Mes negalime apsiginti nuo šiukšlintojų. Manau, turėtų prisidėti ir savivalda, nes čia ne vien tik mūsų problema, bet kartu ir miesto. Tvarkymasis kainuoja brangiai, ypač atsižvelgiant į tai, kad daugelis garažų savininkų yra senjorai. Savivaldybės atstovai sako, kad tai yra mūsų teritorija, siūlo ją apsitverti, samdyti sargus, bet daugelis metalinių garažų savininkų negali susimokėti už šias paslaugas. Negalime kelti ir bendrijos mokesčių, nes žmonės neturi tiek pinigų“, – apibendrina J. Limantas.
