„Džiaugsmo mašina“ – taip savo modifikuotą „Peugeot 205“ apibūdina panevėžietis Aurimas Bungarda. Nuotykių ieškotojas su 1989-ųjų automobiliu jau antrą kartą dalyvaus ralyje „Gumbalkan“. Jis su kolega Giedriumi mėgins įveikti tūkstančius kilometrų besidriekiančią trasą per 4 Europos šalis. „Tokiose kelionėse prabangos nereikia – svarbiausia laisvės pojūtis“, – sako automobilių entuziastas ir dalinasi pasiruošimo tokiai kelionei užkulisiais.
Senu automobiliu per Europą
Anot Aurimo, „Gumbalkan“ tai tarsi atvirkštinis garsiojo „Gumball 3000“ ralio variantas, nes pastarajame važiuoja tik prabangūs ir galingi superautomibiliai, o „Gumbalkan“ trasoje renkasi pigūs, mažo biudžeto „bolidai“, kurie privalo būti ne „jaunesni“ nei 30-ties metų. Pašnekovas pabrėžia – čia ir slypi visa nuotykių dvasia.
„Aistra ir gimsta tuomet, kai keliauji per Europą senu automobiliu, kai nežinai už kurio posūkio laukia nuotykis, nežinai kada kas nors suges, nulūš ar nutiks dar koks kuriozas“, – sako Aurimas.
Visgi viskas nėra taip lengvabūdiška kaip gali nuskambėti, automobilis šiam raliui ruošiamas labai atsakingai, o to pasiruošimo biudžetas jau seniai perkopė organizatorių nustatytą ribą – ralyje dalyvaujančios transporto priemonės vertė neturėtų viršyti 1000 eurų.
„Tai mūsų tas tūkstantis eurų turbūt į tą automobilį sukrito prieš kokius penkerius metus, tad į nurodytą biudžetą netelpam. Žinoma, yra niuansų dar tarp tos mašinytės, bet nėra ko norėti – 1989-ų metų mašina, nepadarysim jos naujos, bet paliekam dar tą cinkelį intrigai kaip ten jai pasiseks“, – pasakoja entuziastas.
Nors „Gumbalkan“ įvardijamas kaip „senų ir pigių automobilių ralis“, jo dalyviai į automobilius investuoja daug. Aurimas pastebi: „Vyrukai tikrai investavę į tas mašinas nemažai pinigų, pasiruošę visiems iššūkiams, iš tikrųjų reikalingas geras pasiruošimas, važiuodamas va bank vargu ar pasieksi finišą.“

Svajonė – Marokas
Aurimo svajonė su savo Peugeot 205 sudalyvauti Maroke vykstančiame „205 Trophee“ ralyje į kurį susirenka išskirtinai tik šio modelio entuziastai iš viso pasaulio.
„Kol iki to užaugsim dar reikia išnaršyti Europą“, – sako Aurimas. Būtent tai jis ir daro. „Gumbalkan“ ralyje entuziastas dalyvaus jau ne pirmą kartą, prieš dvejus metus jam teko įveikti 7000 km, trasa driekėsi per Kroatiją, Rumuniją, Serbiją, Karpatų kalnus.
„Tai buvo visiška avantiūra, nes pasiėmėme automobilį tik prieš porą savaičių surinktą, be dugno apsaugų, net nesuprasdami, kas mūsų laukia. Pamatę pirmuosius kalnus supratom – čia bus reikalų, bet kažkaip įveikėm, žinoma, likus kilometrui iki finišo lūžo priekinis kairysis ratas, tai finišavom beveik ant trijų ratų“, – prisimena Aurimas ir priduria, kad po to įvykusi pertrauka buvo puikus laikas apmąstymams ir tobulėjimui.
„Šiemet įveiksime beveik 5000 km. Kiek teko panagrinėti maršrutą, jis bus tikrai įdomus. Negalvojau, kad Lenkijoj, Lietuvoj ir Latvijoj tiek tokių kelių ir objektų. Šiemet gal kalnų bus mažiau, bet tikrai nemažiau įdomių objektų, nedaug asfaltuotų kelių – bus tikrai sudėtinga“, – prognozuoja keliautojas.

Automobilis su cinkeliu
Peugeot 205, kuriuo Aurimas ir jo kolega Giedrius leisis į nuotykį – vienintelis toks Lietuvoje, po atliktų modifikacijų šį miesto hečbeką galima priskirti „overlander“ kategorijai. Aurimas prisipažįsta nesantis labai didelis Peugeot markės entuziastas, o šis automobilis į jo gyvenimą atkeliavo atsitiktinai. Būtent su Peugeot automobiliais slalomo varžybose dalyvaudavo Aurimo žmona, o kartą bičiuliui užsiminus, kad į metalo laužą ketina priduoti seną 205, pastarasis jį sudomino, kaip potencialus „donoras“ žmonos sporto projektams.
„Nuvažiavus pažiūrėt tos mašinytės man iš karto akyse stojo senovinės B grupės ralio automobiliai: Audi Lancia, Peugeot. Pamačiau tą dizainą ir nusprendžiau – į metalą ji nevažiuos, iš jos kažką galima padaryt, ji turi cinkelį“, – pasakoja A. Bungarda.
„Kai mes ją nupirkome ji buvo su standartiniu 1,1 l varikliu su 44 kW, jokioj sporto šakoj su tokiu varikliuku nieko nenuveiksi, be to jis baisiai dūmino. Automobilis buvo toks apleistas, kad tiesiogine to žodžio prasme jį atšveičiau kaip indus su kempine ir „Fairy“ kol pro kerpes pamačiau tikrąją spalvą“, – su šypsena prisimena keliautojas.
Su bendraminčių pagalba Aurimas ėmėsi naujo projekto, kurio pirmuoju žingsniu tapo sveikesnės ir galingesnės „širdies“ paieškos.
„Turėjom grandiozinį projektą dėti 2 l motorą iš Peugeot 206, bet jis tiesiog fiziškai buvo per didelis, todėl tos minties atsisakėme ir įdėjom mažesnį – 1,6 l motorą, o tada jau prasidėjo… vėliau sekė ir visi kiti mazgai, kurie atlaikytų didesnę jėgą“, – dėsto Aurimas.

„Džiaugsmo mašina“
Dažnai automobilio projektas tampa nesibaigiančiu procesu, ne išimtis ir Aurimo Peugeot 205 – viena problema pasiveja ir šiandien.
„Kadangi automobilis mažas, o variklis ganėtinai didelis, variklio skyriuje mažai vietos, ten didelis karšis, todėl automobilis stovėdamas vietoje kaista, tai su juo reikia važiuoti arba stovint užgesinti. Dėjom didesnius radiatorius, ventiliatorius, visaip bandėm paduoti orą, atrodo problemą išsprendėm, bet kai jau pagaminom „overlanderį“ ir uždėjom dugno apsaugą, ji pradėjo spinduliuoti karštį atgal – vėl turim „orkaitę“. Vėl iš naujo turim spręsti problemą, tai toks nesibaigiantis niuansų kratinys su šiuo projektu“, –kalba Aurimas.
Vis dėlto mašiną jis įvardija kaip „džiaugsmo“, ne tik jam pačiam, bet ir kitiems eismo dalyviams
„Tai iš tikrųjų tokia džiaugsmo mašina, net ir važiuojant mieste, keliaujant Europoje, žmonės šypsosi, rodo liuksus, taip pat ir mes patys važiuodami su ja jaučiamės gerai, tai tokia ir yra tos mašinos esmė – suteikti malonumą“, – šypsosi pašnekovas.

Kelionė – apie laisvę
Ralis „Gumbalkan 2025“ truks septynias dienas, tad dalyvius spės pasivyti ir buitis: reikės planuoti nakvynės vietas, maisto ruošą. Aurimas, sako, kad tokiose kelionėse prabangos nereikia – svarbiausia laisvės pojūtis.
„Jei nori prabangiai, važiuoji su serviso palaikymu, viešbučiais, baseinais. Mūsų pasirinkimas kitoks: kadangi mes su šturmanu esam pakvaišę, tai sėdam dviese į automobilį čia Lietuvoje ir sava eiga važiuojam į Čekiją ir tą visą savaitę visiškai „pankuojam“, miegam kempinguose, miškuose, kalnuose, gaminam maistą patys. Man asmeniškai tai ir yra romantika, atitrūkimas ir laisvė.“
„Gumbalkan“ ralyje startuoja daugiau nei 200 ekipažų, pasak Aurimo, vienas svarbiausių tokio nuotykio aspektų – socialinis. Vakarais kempinguose susirenkantys ralio dalyviai – skirtingų kultūrų atstovai, čia mezgasi draugystės ir skamba juokas. „Čia yra fantastika, tai yra jausmas, kurį reikia bent kartą pajaust, nes labai sudėtinga perteikti žodžiais“, – sako jis.

Ralyje svarbi strategija
Mėgaujantis naujų draugų kompanija, svarbu nepamiršti ralio disciplinos, Aurimas šiame sporte sukaupęs nemažą patirtį, tad strategija čia būtina.
„Stengiamės neviršyti 1000 km ribos per dieną, ankščiau keliamės, svarbu „susukti“ kilometrus ir jų nepasilikti paskutinėms dienoms, nes paskui atsitinka nuovargis ir tampa jau tiesiog sudėtinga, todėl nuo pirmų dienų stengiamės važiuoti kuo daugiau, o paskutinėmis dienomis jau leisti sau kiek pailsėti“, – sako entuziastas.
Aurimo ir Giedriaus duetas praėjusiais metais debiutavo ralyje aplink Lietuvą ir savo klasėje tapo nugalėtojais, būtent tada ir gimė mintis – „Gal į Balkanus?“. Nors Aurimui mielesnė vairuotojo, o ne šturmano pozicija, šiame ralyje teks pabuvoti abiejose barikadų pusėse.
„Ką mes čia darysim, ko nedarom kituose raliuose, tai keisimės, vieną dieną vairuos Giedrius, kitą dieną aš, tai pabūsiu ir vairuotoju, ir šturmanu, ir operatoriumi, filmuojant savo nuotykių laidą „Avantiūristas“, – sako Aurimas ir priduria , kad visgi šiame ralyje apie pergales galvoja mažai.
„Iš šio ralio tikiuosi gerų patirčių, emocijų ir, žinoma, norisi finišo, bet kaip aš sakau, kai važiuoji su geru nusiteikimu, rezultatas pats ateina. Tai apie prizines vietas galvoti turbūt nėra labai svarbu, svarbu yra finišuoti ir surinkti kuo daugiau patirčių ir tą mūsų mažą automobiliuką perginti per Europą ir sugrąžinti namo sveiką.“

