Kavos pupelių atliekos – automobilių dalių gamybai

Kavos pupelių atliekos – automobilių dalių gamybai

JP / Gamintojų nuotr.

Automobilių pramonė vis labiau patiria didžiulį spaudimą mažinti anglies dvideginio išmetimą ir didinti elektrinių transporto priemonių gamybą. Siekiant sumažinti transporto sektoriaus teršalų neigiamą poveikį klimato kaitai, automobilių gamintojas „Ford“ iš kavos pupelių atliekų gamins automobilių dalis.

Automobilių gamintojas „Ford“ ir greito maisto restoranų milžinė „McDonald‘s“ sutarė bendradarbiauti: kavos pupelių odeles panaudoti transporto priemonių dalių iš plastiko gamybai, pavyzdžiui, priekinių žibintų korpusams ar įvairioms po kapotu esančioms dalims.

Kiekvienam žibintų korpusui būtų panaudojama maždaug 300 tūkst. kavos pupelių odelių, atsirandančių skrudinimo metu. Pasak „Ford“, kavos pupelių odelės, sumaišytos su įprasto plastiko granulėmis bei kitais priedais, geriau atlaiko šilumą ir dėl to automobilių detalės įgautų kur kas daugiau patvarumo. Maža to, toks sprendimas būtų draugiškesnis aplinkai, nes kavos pupelių odelės nebekeliautų į sąvartynus.

BIC

Teigiama, kad tokios automobilių dalys bus apie 20 proc. lengvesnės ir jų liejimo procese reikės iki 25 proc. mažiau energijos. „Ford“ deklaruoja išsikėlęs tikslą, kad jo transporto priemonių parke būtų naudojami tik perdirbti ir atsinaujinantys plastikai.

„Tai – tik vienas iš pavyzdžių, kaip verslas gali tvariais sprendimais prisidėti prie mažesnės taršos. Pastaraisiais metais plastiko atliekų kiekis pastebimai auga, nes automobilių gamintojai metalines dalis vis dažniau keičia į plastikines. Be to, Lietuvoje susiklosčiusi tokia situacija, kad kai kurios transporto priemonių dalys iš plastiko, kaip bamperiai, posparniai, salono apdailos ar išorinės durų ar slenksčių apdailos dalys turi neigiamą vertę rinkoje ir neretai šalinamos ne vietoje, t. y. tinkamai nesutvarkomos (neperdirbamos)“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Veronika Masalienė.

Pasak Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos vadovo Vladimiro Jankoit, Lietuvoje kasmet išardoma apie 50-60 tūkst. tonų senų automobilių. Apie 30 proc. atliekų (15-18 tūkst. tonų) yra rinkoje vertės neturinčios plastiko ir kitos automobilių dalys, kurios dėl transporto priemonių importuotojų nustatytų pareigų ir užduočių nevykdymo neišvengiamai patenka į sąvartynus ar aplinką (atsiduria pakelėse, pamiškėse ar laikomos prie pastatų) ir ją teršia. Kai kurios automobilių atliekos, pavyzdžiui, naudotas tepalas ar užterštos pašluostės yra neteisėtai deginamos, nors turėtų būti atiduotos pavojingų atliekų tvarkytojams.

Tarp neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų priskiriamos ne tik kai kurios plastikinės automobilių detalės, panaudota alyva, užterštos pašluostės, bet ir guma, stiklas, kilimėliai ar sėdynės. Šių atliekų sutvarkymas jų turėtojams (automobilių savininkams ar autoservisams) kainuoja, tačiau atliekų tvarkytojams pridavus tokias automobilių atliekas, kaip kėbulo metalines dalis, sparnus, filtrus ar akumuliatorius netgi sumokamas atlygis.

„Gyventojai dažniausiai mums pristato automobilių naudotą alyvą, filtrus, aušinimo skystį, dažus, radiatorius, amortizatorius, metalines ar plastikines automobilių detales“, – nurodo atliekų surinkimo ir perdirbimo bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė.

Pagal Europos Sąjungos (ES) direktyvą, kurios privalo laikytis ir Lietuva, 95 proc. lengvųjų automobilių ir mikroautobusų ardymo metu susidarančių atliekų turi nukeliauti į pakartotinį naudojimą bei naudojimą, įskaitant perdirbimą, ir tik 5 proc. šių atliekų gali būti teisėtai pašalinama.

AIK

Kraujo labaratorija

NKC

JUKmedia

Lazy Monkey

Tattoo

NĖRA KOMENTARŲ

Atsakyti

JP.LT už komentarų turinį neatsako. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. JP.LT pasilieka teisę šalinti necenzūrinius, nekultūringus ir neetiškus skaitytojų komentarus, kaip ir tuos, kuriais skatinama visuomenės grupių nesantaika, šmeižiami ar įžeidinėjami žmonės, o duomenis apie tai Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka perduoti teisėsaugos institucijoms. JP skatina komentuoti atsakingai ir gerbti kitų skaitytojų nuomonę.