-1.5 C
Panevėžys
Trečiadienis, 19 sausio, 2022

Kaip susikalbėti su šių dienų paaugliais? Mokinių streso įveikos formos

AutoriusKarolina Pakalkė (VDU Švietimo vadybos magistrantė, VŠĮ „Šeimos erdvės“ įkūrėja, teatro ir kino edukologė, „Geros savijautos“ programos įgyvendintoja)Fotoorganizatorių

Natūralu, kad pavargę nuo streso, miesto, aplinkos ir triukšmo, mokiniai neranda ramybės. Sugrįžę mokiniai po karantino į mokyklas yra jautrūs, emociškai pažeidžiami, o mokyklų mokytojai dalinasi patirtimi, kad su mokiniais nesusikalba arba, kad paaugliai „neišlenda iš telefonų“. Jaunuoliai tiesiog įprato klausytis dėstomų dalykų „skrolindami“ telefonu, susidarė įvaizdis, kad tereikia klausytis ir nieko nedaryti, kitaip tariant „sofos ir ekrano“ rėžimas.

Per pastaruosius du su puse mėnesio lankiau Lietuvos mokyklas ir bandžiau prakalbinti paauglius apie jų šių dienų jiems aktualias problemas, keliamą stresą ir kaip galime jį suvaldyti. Tam buvo pasitelkta miško maudynių techniką, meditacija ir gilaus kvėpavimo nusiraminimo būdai, dalintąsi patirtimi kaip valdyti stresą.

Miško maudynės – apie gydantį gamtos poveikį žmogui, yra ypač aktuali šiais laikais, kuomet mūsų organizmas nespėja su gyvenimo sparta. Būtent sąmoningai ilsėtis miške ir moko „miško maudynių“ principai. Qing Li teigia, kad pasaulyje ateis toks laikas, kai medikai nustos rašyti cheminių vaistų receptus ir nukreips žmones į miško terapiją. Shinrin-Yoku nėra naujas mokslas. Japonijoje su stresu nesusitvarkantiems darbuotojams miško maudynės skiriamos jau nuo 1980-ųjų metų. Šalyje įsikūrę daugiau nei 60 miško terapijos centrų. Ši streso įveikos forma yra propaguojama Japonijos valdžios, o miško vonios 2017-aisiais metais buvo įvardintos kaip vienos iš svarbiausių pasaulinių SPA tendencijų.

Aptariant socialines kompetencijas, kurias suteikia mokymasis iš patirties, galima įvardinti tarpusavio ryšio užmezgimą su klasės ar grupės draugais, bendrą problemų sprendimą ir darbą komandoje, įsiklausymą į kitą žmogų, empatijos ugdymąsi, mokymąsi spręsti konfliktus. Toks veiklos būdas padeda gerinti klasės atmosferą, skatina grupės tarpusavio bendradarbiavimą, stiprina socializacijos procesus, glaudina bendruomenę.

Šios streso įveikos formos nėra mokiniams patogios, ne visiems kelia pasitenkinimą, bet refleksijos metu mokiniai kalba, kad jaučiasi daug geriau nei programos pradžioje. Pastebėta, kad mokinius teigiamai veikia trumpa meditacija, paaugliai įvardina, kad trumpos meditacijos jiems padeda susikaupti, atsipalaiduoti, užmiršti problemas. Čia matoma greita ir efektyvi nauda kaip streso įveikos forma paauglių kasdienybėje.

K. Pakalkė.

Noriu paskatinti pedagogus naudoti trumpas meditacijas padedant mokiniams susikaupti prieš kontrolinius, atsiskaitymus ar egzaminus. Kviesti mokinius savo suoluose užsimerkti, atsipalaiduoti, tuo metu pasakojant ir mintyse piešiant ramius vaizdinius: jūrą, vasaros šiltą smėlį – malonius dalykus ar internete rastu įrašu. Toks trumpas 5 min. atitrūkimas nuo pamokos leidžia mokiniams susikoncentruoti, greičiau susikaupti ir efektyviau dirbti.

Mokinių nereikia pamokos metu bandyti „ištraukti“ iš telefono, jie visada išlenda patys, kai „apsimoka“, kitaip tariant juos įtraukiame, padedame jiems susikaupti. Tikslas išmokyti mokinius sąmoningai panirti į aplinką, išmokti atsipalaiduoti kai to reikia, nukreipti savo mintis į savęs įsiklausymą, pagerinti savo emocinę sveikatą.

Mokiniai atsiskleidžia tuomet, kai neskleidžiame jiems idėjų, kaip jie turi gyventi, o pakreipiame juos teisinga linkme. Trumpa susikaupimo praktika padeda net ir mokytojui nusiraminti ir kokybiškai tęsti savo dieną. Vedini susikalbėjimo, tarpusavio susipratimo mokiniai jaučiasi išgirsti, tai veda į susikalbėjimą mokytojo ir mokinio pasaulyje.

Norint pasisemti gerosios patirties ir išbandyti Miško maudynių praktiką kviečiame sausio 23 d. Jūsų lauks Miško maudynės ir Kakavos ceremonija.

Kviečiame sekmadienio popietę skirti sau, miške, gamtoje, ramybėje!

Daugiau informacijos rasite: https://www.facebook.com/seimoserdve


Palikti komentarą

* JP.lt už komentarų turinį neatsako. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. JP.lt pasilieka teisę šalinti necenzūrinius, nekultūringus ir neetiškus skaitytojų komentarus, kaip ir tuos, kuriais skatinama visuomenės grupių nesantaika, šmeižiami ar įžeidinėjami žmonės, o duomenis apie tai Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka perduoti teisėsaugos institucijoms. JP.lt skatina komentuoti atsakingai ir gerbti kitų skaitytojų nuomonę.


PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Vaistininkė apie stresą: jį patiria ir vaikai, o įtampą jaučiantys serga dukart dažniau

confident-noyce

Tyrimas: stresą dėl pandemijos jaučia 3 iš 5 šalies gyventojų

confident-noyce

Atostogos su paaugliais: kaip nesusipykti ir turiningai praleisti laiką

confident-noyce

Naujausi straipsniai

Šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Sutikti Skaityti daugiau