Bendrovė „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) diegia išmaniuosius elektros skaitiklius, leidžiančius klientams sekti detalų elektros energijos suvartojimą ir pamiršti būtinybę nurašinėti skaitiklių duomenis. Nors naujovės ilgalaikėje perspektyvoje padės taupyti elektrą ir koreguoti vartojimo įpročius, gyventojams gali kilti klausimų dėl skaitiklių keitimo proceso, tikslumo ir suvartotos energijos fiksavimo.
„Visi išmanieji elektros skaitikliai yra sertifikuoti pagal Europos Sąjungos direktyvose nustatytus standartus ir turi praeiti kokybės patikrą, o atkeliavę į Lietuvą yra dar kartą tikrinami išorinėje nepriklausomoje kokybės laboratorijoje, todėl vartotojai gali būti užtikrinti jų tikslumu“, – teigia ESO Išmaniosios apskaitos valdymo departamento direktorė Aurelija Židickytė-Orvydė.
Pasak ESO atstovės, bendrovė yra atsakinga už sklandų skaitiklių veikimą, jie klientams diegiami tik įsitikinus keliamų elektros energijos fiksavimo ir metrologijos reikalavimų atitikimu.
Kodėl pakeitus skaitiklį išaugo sąskaita už elektrą?
Dalis klientų po naujųjų skaitiklių įdiegimo gavę sąskaitas už elektros energiją galėjo pastebėti, kad pirminis mokėjimas po keitimo gali būti didesnis.
„Anksčiau klientai už elektrą mokėdavo kas mėnesį, kas kelis mėnesius ar pagal nustatytą jų vidurkį, o ne už tikslų to mėnesio suvartotos elektros energijos kiekį. Išmanieji skaitikliai suvartotą energiją skaičiuoja dienų tikslumu – nuo pirmos iki paskutinės mėnesio dienos“, – komentuoja A. Židickytė Orvydė.
Prieš įdiegiant išmanųjį skaitiklį, pirmiausia suvedami senojo skaitiklio galutiniai rodmenys, o vėliau pradedamas konkretus kiekvienos dienos elektros suvartojimo skaičiavimas. Jei kliento elektros metinis suvartojimas buvo didesnis nei nustatytas vidurkis ar rodmenys deklaruoti ne kas mėnesį, pirma sąskaita gali būti didesnė.
„Pavyzdžiui, jei skaitiklio rodmenis anksčiau deklaruodavote 20 mėnesio dieną, naujasis skaitiklis juos fiksuos iki paskutinės einamojo mėnesio minutės. Vadinasi, rodmenys bus perduodami 10 dienų vėliau, o tai gali sudaryti ženklų skirtumą“, – aiškina specialistė.
Anot jos, gavus pirmąją sąskaitą reikėtų nesijaudinti ir sulaukti antro ar trečio mėnesio, kai bus užfiksuoti tikslūs atitinkamo mėnesio duomenys, be ankstesnių nepriemokų ar permokų.
„Vertinant sąskaitą už elektrą reikėtų turėti omenyje ir sezoniškumą. Jei anksčiau už elektrą buvo mokama pagal suvartojimo vidurkį, tą pačią sumą kas mėnesį, šaltuoju metų laiku realus suvartotos energijos kiekis bus didesnis, o vasarą – mažesnis. Nuo to priklausys ir mokėjimo dydis“, – pabrėžia ESO atstovė.
Apie skaitiklių keitimą klientai informuojami
„Išmanieji skaitikliai yra privalomas ESO tinklo elementas, būtinas elektros energijos suvartojimo apskaičiavimui ir sąskaitų išrašymui. Turime pareigą ir atsakomybę juos eksploatuoti, prižiūrėti ir užtikrinti efektyvų veikimą, todėl kiekvienas klientas apie skaitiklio keitimą yra iš anksto informuojamas, keitimas yra nemokamas“ – sako A. Židickytė Orvydė.
Pasak jos, jeigu skaitiklis yra keičiamas vartotojui, kuris patenka į prioritetinę grupę, ESO ar rangovų inžinieriai kaimynus gali informuoti apie tokią situaciją keitimo dieną ir taip pat pasiūlyti skaitiklio keitimo paslaugą, jeigu jiems ateityje suplanuota pakeisti apskaitos prietaisą.
Kaip teigia ESO atstovė, stengiamasi optimizuoti diegimo procesą ir kaštus, todėl toks būdas leidžia inžinieriams atvykus keisti skaitiklio vienam vartotojui, kuriam apskaitos prietaisas turi būti pakeistas nedelsiant, galima pakeisti ir visai daugiabučio laiptinei ar gatvei.
„Būtent tokią žinutę inžinieriai ir pateikia klientams paskambinę telefonu arba pasibeldę į duris. Informuojant apie keitimą tą pačia dieną, dėl trumpalaikio elektros atjungimo vykdant keitimo darbus, klientai gali nesutikti su keitimu tą pačią dieną, tačiau absoliuti dauguma gyventojų sutinka ir džiaugiasi galimybe turėti išmaniąją apskaitą greičiau“ – sako ESO atstovė.