Dalijimosi mikrojudumo transporto priemonėmis paslaugą Lietuvoje teikianti įmonė „Bolt“, reaguodama į Seime svarstomą pasiūlymą įpareigoti visus paspirtukų vairuotojus dėvėti šalmus ir reikalavimą nuomos įmonėms šalmus suteikti naudotojams, teigia, kad tai gali išstumti šią paslaugą iš Lietuvos. Anot įmonės atstovo Beno Jurlovo, tokia išvada daroma remiantis kitų Europos miestų pavyzdžiais.
Seime šiuo metu svarstomas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo projektas, kuriuo siūlomas reikalavimas visiems elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams dėvėti šalmą, o jei priemonė nuomojama, šalmą privalo parūpinti priemonės nuomotojas.
Anot įmonės „Bolt“ dalijimosi paslaugų operacijų vadovo Lietuvoje Beno Jurlovo, Europoje nėra nė vieno miesto, kuriame būtų panašus reikalavimas veiksmingas bei naudingas.
„Kopenhagoje prieš kelerius metus buvo įvestos baudos už šalmų nedėvėjimą paspirtukų vairuotojams. Dėl to ženkliai ir sparčiai sumažėjo paslaugos naudojimas, ir visos paspirtukus nuomojusios įmonės – „Voi“, „Tier“, „Lime“ ir „Bolt“ – šios paslaugos šiame mieste nebeteikia. Paspirtuko Kopenhagoje šiandien nebeišsinuomosite, nors anksčiau šis miestas buvo vienas iš dalijimosi paspirtukais sektoriaus lyderių“, – sako B. Jurlovas.
Be to, B. Jurlovas dalinasi pavyzdžiu iš Oslo, kuriame praėjusiais metais trys skirtingos dalijimosi paspirtukais paslaugą teikiančios įmonės paspirtukus nuomojo kartu su šalmais.
„Osle paspirtukus naudojantys gyventojai buvo labai nelinkę dėvėti šalmų, ypač dėl susirūpinimo higiena. Be to, buvo užfiksuota daugybė vandalizmo atvejų. Šalmai buvo vagiami, gadinami, jie buvo išmėtyti mieste. Dėl šių priežasčių Oslo miesto savivaldybė, šiemet rengdama viešąjį konkursą paspirtukų nuomos paslaugoms teikti, sąlygose netgi nurodė raginimą įmonėms šalmų prie paspirtukų netvirtinti, nes jų parūpinimas sukelia didelius nepatogumus miestui“, – sako „Bolt“ atstovas.
Savo iniciatyva 1000 šalmų ant paspirtukų Vilniuje praėjusiais metais prikabino ir „Bolt“. Per kelias savaites dingo apie 90 proc. jų.
„Kopenhagos pavyzdys rodo, kad šalmų dėvėjimas ir paspirtukų vairuotojams gresiančios baudos gali ženkliai sumažinti dalijimosi tvariomis transporto priemonėmis patrauklumą.
Panaši situacija stebima ir dar viename Europos mieste – Saragosoje, kurioje veikia „Bolt“ ir kurioje šalmų dėvėjimas paspirtukų vairuotojams privalomas. Nuo rudens, kai buvo įvestas šis reikalavimas, stebime labai ženklų paslaugos naudojimo sumažėjimą“, – sako B. Jurlovas.
Anot „Bolt“ atstovo, lietuviai vertina elektrinius paspirtukus kaip patogias transporto priemones kasdienėms kelionėms ir dažnai renkasi juos vietoje taršios kelionės automobiliu.
„Miestams, kuriuose norima sumažinti kamščius bei suteikti gyventojams daugiau alternatyvų kelionėms automobiliais, mikrojudumo priemonių prieinamumo užtikrinimas yra itin svarbus. Jei paspirtuko vairuotojui grės bauda, jam tiesiog neapsimokės važiuoti paspirtuku ir jis tikriausiai persės į automobilį. Bauda reikštų, kad tvaresnę transporto priemonę rinktis tiesiog neapsimoka“, – sako B. Jurlovas.
„Bolt“ paspirtukais Lietuvoje naudojasi Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Panevėžio, Šiaulių, Alytaus, Marijampolės, Kėdainių, Jonavos, Trakų gyventojai ir šių miestų svečiai.
