18.6 C
Panevėžys
Ketvirtadienis, 18 rugpjūčio, 2022

B. Matelis: Šiuo neramiu metu neturėtume bent jau tarpusavyje rietis lyg tie pikti kalakutai

AutoriusRamunė SAKALAUSKĖFotoAUDRIUS PETROŠIUS
Seimo narys Bronislovas Matelis įsitikinęs, kad kiekvienas politikas turėtų dirbti savo darbą. Tuomet ir chaoso bei konfliktų būtų mažiau.

Naujos sudėties Seimas dirba jau daugiau nei pusantrų metų. Kadencija prasidėjo neteisėtų pabėgėlių antplūdžiu, tęsėsi gili pandemija, galiausiai Rusija pradėjo žiaurų karą Ukrainoje. Kuo šį laikotarpį gyveno Seimas, ką pavyko nuveikti? Apie tai kalbamės su Seimo Antikorupcijos komisijos pirmininko pavaduotoju Bronislovu Mateliu. Jis sako, kad šiuo neramiu metu reiktų mesti į šalį smulkius konfliktus ir siekti kuo didesnio sutarimo dėl pagrindinių dalykų.

– Kaip tuos pusantrų metų atrodė Jūsų darbas Seime? Ar pavyko nuveikti kokių konkrečių darbų?

– Šią kadenciją daug laiko skiriu labai konkrečiam darbui, kurio visuomenė dažnai nepastebi. Teko vadovauti Antikorupcijos komisijos sudarytai darbo grupei tiriant nusižengimus ir itin blogą vadovavimą valstybės įmonėje „Lietuvos žirgynas.“

Po pusmečio vėl nuvykome į tą įmonę pasižiūrėti, kaip laikomasi mūsų rekomendacijų, surašytų tyrimo išvadose. Buvo malonu matyti, kaip naujoji vadovė tvarkosi. Pajamos už parduodamus žirgus smarkiai išaugo, bendrovė stojasi ant kojų, pagerėjo žirgų laikymo sąlygos, nebeliko savanaudiškų sprendimų, privedusių įmonę prie gilios duobės. Pajutau, kad dirbome ne veltui.

Vėliau dirbau Seimo narių grupėje, kuri rengė įstatymų projektus naujiems savivaldybių merų rinkimams. Siekėme, kad merai ir toliau būtų renkami tiesiogiai, po Konstitucinio Teismo sprendimo keitėme daug įstatymų, kad dar labiau būtų atskirtos merų ir savivaldybių tarybų kompetencijos.

Dabar galiu tvirtai pasakyti, kad mero įgaliojimai, o tuo pačiu ir atsakomybės, labai išsiplėtė. Mūsų darbo grupės kurti įstatymai Seime jau priimti. Tarkime, yra apribotos mero kadencijos iki trijų, administracijos darbuotojus ir jos vadovus jis galės skirti tik savo nuožiūra, meras nebebus savivaldybės tarybos narys, tačiau pirmininkaus tarybos posėdžiams, pats sudarys jos darbotvarkę.

Aš asmeniškai nepritariau, tačiau Seimas nusprendė, kad meras galės ir vicemerus pasiskirti savo nuožiūra, jeigu kelis kartus savivaldybių taryba jo siūlomo kandidato nepatvirtins. Aš maniau, kad skiriant vicemerus, savivaldybių tarybos nariai turėjo turėti daugiau derybinių galių.

Kita vertus, tai sumažins konfliktų ir chaoso savivaldybėse tikimybę. Štai ir dabar Seimas svarsto nutarimą įvesti tiesioginį valdymą Pagėgių savivaldybėje, nes tarybos nariai administraciją atleido, vicemerus išvaikė, naujų nepatvirtino, todėl niekas toje savivaldybėje dirbti nebegali.

Taigi, po 10 mėnesių išrinkti savivaldybių merai jau dirbs turėdami kiek kitokius įgaliojimus.

– Ar įvairios darbo grupės daug laiko atima? Kaip tas darbas atrodo, kuo jis skiriasi nuo Seimo posėdžių?

– Jeigu ateini į panašią darbo grupę, tai reiškia, kad darbas joje tęsis nuo kelių mėnesių iki daugiau nei pusmečio. Darbo grupė posėdžius rengia tuomet, kai kiti Seimo nariai dirba savo apygardose,  dažniausiai pirmadienį ir penktadienį.

Posėdžiaujame ir išvykoje, jeigu tyrimas susijęs su konkrečia įmone, todėl gali tekti važinėti po visą šalį.

Štai šiuo metu vėl dirbu Antikorupcijos komisijos sudarytoje darbo grupėje, kuri aiškinasi, ar galėjo tuos dar neregėto masto korupcijos skandalus Kauno savivaldybėje sukelti pačios savivaldybės ar kokių komisijų sisteminės klaidos, kurias būtų galima ištaisyti keičiant įstatymus.

Konkretų atvejį ištirs teisėsauga ir atsakymą duos teismas, bet reikia daug padaryti, kad tokių klaidų nebebūtų ateityje.

Štai ir aiškinamės, jau buvome nuvykę į Kauno savivaldybę, apklausėme jos darbuotojus, administracijos vadovus, kai kurių keistų dalykų jau pastebėjome, todėl gilinamės į tą sritį, kurios mums atrodo esančios pilkojoje zonoje, savotiškame rūke.

Viename posėdyje apklausėme liudytoją, kuris buvo gerai susipažinęs su padėtimi Kauno savivaldybėje ir išgirdome stulbinančių dalykų. Tačiau darbo grupės posėdis buvo uždaras, o liudytojo pavardė nebus viešinama.

– Kai kas iš opozicijos pažeria jums, valdantiesiems, nemažai kritikos, esą dirbate blogai, vienų pabėgėlių, pavyzdžiui, ukrainiečių, teisių buvo paisoma, o pabėgėlius iš Irako ar Afrikos šalių uždarėte kone į kalėjimą ir apribojote jų teises.

– Vidaus politikoje darėme viską, kad įvairių krizių metu kuo mažiau nukentėtų mūsų šalies socialiai pažeidžiami asmenys. Didinome išmokas, pensijas ir kitas pajamas.

Štai opozicija siūlė mažinti mokesčius degalams. Bet nepritarėme.

Juk pagalvokime, ar tikrai mažas pajamas gaunantis žmogus daugiausiai važinėja automobiliu? Kuro daugiausiai sudegina daugiau uždirbantis gyventojas, vadinasi, jis ir gaus daugiau naudos. Valstybės pagalba gyvenantiems skurdžiausiai turi būti labai tiksli. Tarkime, padidinome Neapmokestinamų pajamų dydį, tai štai čia konkrečią naudą gaus tik tie, kurie mažiausiai uždirba. Ir tai socialiai teisinga.

Pabėgėliams tikrai taikėme skirtingas sąlygas. Ir štai kodėl.

Pabėgėliai iš Afrikos ar Irako atskrisdavo į Baltarusiją kaip turistai, ši šalis palyginti saugi, todėl pagal tarptautinius įstatymus, joje ir privalėjo prašytis prieglobsčio, jeigu tokio reikėjo. Tačiau jie sutiko, kad jais būtų manipuliuojama ir jie neteisėtai braudavosi per valstybės sieną miškuose bei pelkėse. Dažnas jų neturėjo asmens dokumentų.

Visi ukrainiečiai bėgo nuo karo ir į Lietuvą atvyko per nustatytus valstybės sienos perėjimo punktus ir turėdami tvarkingus dokumentus. Pareigūnams nebuvo sunku nustatyti jų tapatybes, atvykimo tikslus, o pradėję dirbti mūsų šalyje ukrainiečiai jau sumokėjo valstybei apie 6 mln. eurų įvairių mokesčių.

Nors tarptautinės organizacijos ir kritikuoja Lietuvos išrastą ir išplatintą neteisėtų migrantų „apgręžimo bei išstūmimo“ metodiką, tačiau tokią pat neseniai patvirtino ir Suomija. Jos pareigūnams, esant reikalui, leista aklinai uždaryti valstybės sieną, o pabėgėlių prašymus leista svarstyti tik sienos perėjimo punktuose. Rusija jau grasina stumti į Suomiją dešimtis tūkstančių pabėgėlių ir taip atkeršyti už jos įstojimą į NATO.

– Opozicija sako, kad valdantieji tyčiojasi iš opozicijos ir nepaiso jos nuomonės. Jie net buvo persikėlę posėdžiauti į kitą salę. Ką apie tai manote?

– Stengiuosi politiko darbe nesivadovauti vien tik partiniu požiūriu. Nėra taip, kad vienoje partijoje susirinko visi protingi, o štai kitoje – tik kvailiai. Visose partijose yra įvairių žmonių, bet protingų politikų visos partijos turi kur kas daugiau. Todėl per tuos pusantrų metų ne vieną šimtą opozicijos įstatymų projektų priėmėme svarstyti, nes jie buvo ir tinkami, ir išmintingi.

Ir aš dažnai balsuoju už opozicijos pasiūlytą idėją, jeigu ji rimta ir nėra tik populistinė.

O tie garsūs kaltinimai, kad tyčiojamės…žinote, tai toks politinės komunikacijos žanras, opozicija turi taip kalbėti, jeigu nori patraukti rinkėjų dėmesį. Mūsų, valdančiųjų, reikalas, yra atskirti pelus nuo grūdų ir dirbti tuos darbus, kuriuos įsipareigojome atlikti.

Štai jie atsisakė posėdžiauti kartu vienoje salėje ir įsižeidę išėjo. Bet jau kitą dieną klausinėjo vienas kito, ką čia padarė ir kam to reikėjo? Net negalėjo tiksliai išdėstyti tokio elgesio priežastį.

Vėliau džiazavo, kas kaip išmanė, vardindami kelias dešimtis reikalavimų nuo Vyriausybės atsistatydinimo iki mokesčių mažinimo, o išlaidų didinimo. Pabandykite štai tokiu principu „didindami bei mažindami“ pagyventi savo šeimoje, tai per metus tokia šeima bankrutuos.

Nedramatizuoju tokių demaršų. Pasivaikščiojo, vėliau patys surado jiems tinkamą priežastį sugrįžti, ir vėl kartu posėdžiaujame.

Šiuo neramiu metu labai reikia vienybės, kuo daugiau ramaus ir konstruktyvaus darbo, reikia pamiršti partinius ginčus, nes visos partijos dažnai siekia tų pačių tikslų, stengiasi dirbti savo rinkėjams, tik kelias tiems tikslams pasiekti būna kitoks. Tai ar verta dėl to pyktis ir nesutarti žiauraus karo Ukrainoje akivaizdoje?

– Jūs mažai komentuojate Panevėžio savivaldybės darbus, vietos politikų ginčus, viešus nesutarimus dėl įvairių projektų. Kodėl?

– Turime kiekvienas dirbti savo darbą. Esu ne kartą sprendęs savo rinkėjų problemas, kurios buvo susijusios su Panevėžio savivaldybe. Valstybės tarnautojai dirba profesionaliai, viską, ko siekiau, vienaip ar kitaip, išsprendėme.

Tarpininkavau dar tarp praėjusios Seimo kadencijos Kultūros ministerijos, savivaldybės ir aktyvių panevėžiečių, kad įvyktų vieša  diskusija dėl šiuo metu jau statomo S. Eidrigevičiaus vardo menų centro. Juk nenormalu, kad toks projektas buvo pradėtas įgyvendinti net nepasikalbėjus su tais, kurie jam nepritaria, nebuvo diskusijos su miesto bendruomene.

Tokia diskusija įvyko jau šios kadencijos pradžioje, tačiau ji buvo pavėluota ir mažai konstruktyvi.

Asmeninių Panevėžio mero R. M. Račkausko problemų, susijusių su teismais, nenoriu komentuoti, nes visi šie reikalai yra teismų kompetencijoje, o politikams kištis į šį procesą nederėtų. Jeigu išteisins, vadinasi, taip ir bus, jeigu nuteis, bus vėl kita situacija.

Mums visiems reiktų išmokti braukti brūkšnį, už jo palikti įvairias skaudžias istorijas, kurios mus skyrė ir kurios jau tampa praeitimi, ir žvelgti tik į priekį. Politikai savo energiją turėtų naudoti ateities projektams, o ne ginčams, kas buvo teisus praeityje.

Štai ir dabar du buvę vieno Panevėžio visuomeninio rinkimų komiteto lyderiai, lyg įpykę kalakutai, iki šiol ginčijasi, kas ir ką prieš daug metų išdavė, kas kokį pasižadėjimą pasirašė ir jo netesėjo, kas ir ką įskundė teisėsaugos pareigūnams. Kam tai dabar įdomu?

Apskritai mieste jaučiasi pernelyg didelis susipriešinimas ir pernelyg daug emocijų kunkuliuoja. Visiems reiktų išmokti diskutuoti kažkaip ramiau ir dažniau turėtų visi susėsti už stalo pasikalbėti, kaip ir ką daryti, kad Panevėžys būtų gražesnis ir patrauklesnis gyventi bei vaikus auginti.

– Ar vasarą turėsite laiko savo pomėgiams, gal kur vyksite?

– Jeigu surasiu kelias savaites laisvo laiko, skirsiu jas savo aistrai – kopimui į kalnus. Kur nors Sakartvele. Plenarinių posėdžių šiuo metu nėra, tačiau darbo grupėse ir Antikorupcijos komisijoje dar dirbame. Ir rinkėjus priimu, kada tik jie susitikimo paprašo.

– Dėkoju už pokalbį.

 Bus apmokėta iš B. Matelio parlamentinių lėšų.


1 komentarai

Šiliniai 2022-07-27 09:50 at 09:50

Gerb.Mateli, negi Jūs nematote, kas tą šaršalą kelia? …

Atsakyti

Palikti komentarą

* JP.lt už komentarų turinį neatsako. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. JP.lt pasilieka teisę šalinti necenzūrinius, nekultūringus ir neetiškus skaitytojų komentarus, kaip ir tuos, kuriais skatinama visuomenės grupių nesantaika, šmeižiami ar įžeidinėjami žmonės, o duomenis apie tai Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka perduoti teisėsaugos institucijoms. JP.lt skatina komentuoti atsakingai ir gerbti kitų skaitytojų nuomonę.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Panevėžio „Šeimų maršo“ atstovų kerštas Seimo nariui B. Mateliui: išvadino fašistu

confident-noyce

B. Matelis tapo konservatoriumi: „Niekada gyvenime nesu buvęs jokios partijos nariu“

confident-noyce

B. Matelis: nugalėsime, jeigu būsime stiprūs ir vieningi

confident-noyce

Naujausi straipsniai

Šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Sutikti Skaityti daugiau