4.3 C
Panevėžys
Ketvirtadienis, 29 vasario, 2024

Antrasis baterijų gyvenimas: kada, kaip ir kodėl?

AutoriusJPFotoFREEPIK.COM

Vis daugiau transporto pramonės žaidėjų kelia aukštesnius tvarumo tikslus. Itin dažnai jie savo veikloje ima taikyti žiedinės ekonomikos modelį, kad sumažintų paliekamą anglies pėdsaką. Ne išimtis – ir sunkiasvorio transporto gamintojai. Pastarieji suformuotose strategijose neretai pagrindinį dėmesį numato skirti senesnių sunkvežimių ir autobusų baterijų veikimo trukmės pailginimui. To siekiama perdirbant akumuliatorius ir pakartotinai naudojant vertingas jų medžiagas.

Derinant atsakomybę aplinkai ir naujus ES baterijų teisės aktus

Žiedinė ekonomika kaip tvaraus valdymo komponentas yra glaudžiai susijusi su išteklių saugojimu. Gamtos turtai tausojami kuo ilgiau naudojant žaliavines medžiagas ir jų gaminius. Pasibaigus pirminio naudojimo laikotarpiui, tokios medžiagos ar gaminiai yra perdirbami: taip gaunama tiek ekologinė, tiek pakartotinė ekonominė nauda.

Šiuolaikinės aukštos įtampos baterijos yra sudarytos iš daugybės vertingų perdirbamų medžiagų, kaip antai kobalto, nikelio, vario bei aliuminio. Visos jos gali būti iš naujo pritaikytos kitose srityse.

Svarbu pažymėti, kad Europos politikai plečia tvarumo priemonių taikymą įstatymų lygmeniu. Štai 2023 metų rugpjūčio 17 dieną įsigaliojo Europos Sąjungos (ES) reglamento dėl baterijų ir jų atliekų pakeitimas. Vadovaujantis Europos žaliuoju kursu, šiuo pakeitimu siekiama didinti ekologinį elektromobilių pranašumą prieš transporto priemones su vidaus degimo varikliais.

Siekiant skatinti žiedinę ekonomiką, reglamentu numatomas visapusiškas baterijų poveikio aplinkai vertinimas per visą jų gyvavimo ciklą. Pavyzdžiui, nuo 2027 metų baterijų ir sunkvežimių gamintojai privalės perdirbti 90 proc. panaudojamo nikelio ir kobalto, o nuo 2031 metų – iki 95 proc. Taip pat numatyta, kad nuo 2027-ųjų turės būti perdirbama 50 proc. ličio, o nuo 2031-ųjų – 80 proc. šios medžiagos.

Kada bateriją taisyti, o kada perdirbti?

Visas akumuliatoriaus gyvavimo ciklas susideda iš pirminio ir antrinio naudojimo, taip pat apima perdirbimo procesą. Pirminiam naudojimui priskiriamas reguliarus baterijos eksploatavimas transporto priemonėje.

Atsižvelgiant į akumuliatoriaus būklę ir likusią talpą po pirminio naudojimo, jį galima suremontuoti ir pakartotinai pritaikyti kitoje transporto priemonėje, o vėliau naudoti kaip energijos kaupiklį. Galiausiai po šio etapo ateina aukštos įtampos baterijos perdirbimo fazė.

Daugelis įmonių didžiausią dėmesį skiria pirminiam baterijų naudojimui. Dažniausiai jos montuojamos įvairiose transporto priemonėse: sunkvežimiuose, autobusuose, furgonuose ar lengvuosiuose automobiliuose. Šioje fazėje baterijų veikimo laikas bus prailgintas, jei transporto parko ar individualaus automobilio valdytojas tinkamai prižiūrės akumuliatorių.

Jeigu baterija sugenda arba atskiri jos moduliai nustoja veikti, ją vis dar galima suremontuoti, perdaryti arba atnaujinti ir pritaikyti pakartotiniam naudojimui kitoje transporto priemonėje. Galiausiai bet kuri baterija, kurios visos arba jos dalių jau nebegalima eksploatuoti po antrinio naudojimo, patenka į perdirbimo procesą. Jo metu išgautos žaliavos vėl gali praversti kuriant naujas baterijas. Taip taupumas derinamas su ekologija.

Štai komercinio transporto gamintojų TRATON grupė, įskaitant jos svarbią narę „Scania“, bendradarbiaudama su tokiomis organizacijomis kaip „Volkswagen Group“, siekia stiprinti konkurencinį pranašumą kuo labiau mažindama gamtos išteklių eikvojimą.

„Kiekviena baterija, kurios nereikia pagaminti ir sumontuoti kaip pakaitinės autobuse ar sunkvežimyje, padeda taupyti išteklius ir mažinti anglies dvideginio išmetimą“, – sako „Scania“ baterijų žiedinio perdirbimo verslo plėtros vadovas Christeris Killgrenas.

Tikrinimas, taisymas, perdirbimas

Prieš nusprendžiant pakartotinai naudoti, kvalifikuoti technikai ir inžinieriai turi nuodugniai patikrinti bateriją ir nustatyti jos būklę (angl. state of health). Šie tyrimai leidžia nuspręsti, ar baterijos būklė atitinka techninius transporto priemonės, kurioje ji galėtų būti montuojama pakartotinai, reikalavimus.

Prieš pradedant perdirbimo procesą, būtina įvertinti pažeistas arba senesnes baterijas, kad būtų galima nustatyti, ar jas dar įmanoma pataisyti arba pakeisti. Manoma, kad iki 85 proc. TRATON turimų baterijų po remonto galima be dvejonių naudoti pakartotinai. Kai baterija patenka į perdirbimo cechus, įmonės siekia išgauti tokias žaliavas, kaip nikelis, kobaltas ar litis, ir perkelti jas į naujų baterijų gamybą.

TRATON grupė Europoje bendradarbiauja su šešiais perdirbimo partneriais. Drauge su kitais prekių ženklais įmonė perdirba baterijas mechaniškai, o vėliau apdoroja hidrometalurginiu būdu.


Palikti komentarą

* JP.lt už komentarų turinį neatsako. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. JP.lt pasilieka teisę šalinti necenzūrinius, nekultūringus ir neetiškus skaitytojų komentarus, kaip ir tuos, kuriais skatinama visuomenės grupių nesantaika, šmeižiami ar įžeidinėjami žmonės, o duomenis apie tai Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka perduoti teisėsaugos institucijoms. JP.lt skatina komentuoti atsakingai ir gerbti kitų skaitytojų nuomonę.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

„Škoda“ baterijų gamyba įgauna pagreitį – perkopė svarbų slenkstį

confident-noyce

Atsisakius šio įpročio, jūsų telefono baterija tarnaus gerokai ilgiau

confident-noyce

Išorinių baterijų pirkimo gidas: kurių neimti į lėktuvą ir su kokiomis neliksite „ant ledo“ blogiausiu metu?

confident-noyce

Naujausi straipsniai

Šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Sutikti Skaityti daugiau